Raumalle on ilmestynyt aivan uudenlaisia pyöräliikenneratkaisuja – mitä tarkoittaa, että autoilla saa pyöräilijöiden ehdoilla?

Raumalla pilotoidaan uuden tieliikennelain mahdollistamia ratkaisuja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi neljässä eri kohteessa.

Moni raumalainen on saattanut jo kiinnittää huomiota uudenlaisiin pyöräliikenneratkaisuihin Ilvaninkadulla, Isopoikkikadulla, Karpalotiellä ja Sahanpolulla. Kyse on uuden tieliikennelain mahdollistamista pyöräilijöiden liikenneturvallisuuteen liittyvistä kokeiluista. Esimerkiksi Sahanpolusta on tehty niin sanottu pyöräkatu, jossa saa kyllä autoilla – mutta pyöräilijöiden ehdoilla.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, Rauman kaupungin suunnitteluinsinööri Juha Asikainen?

– Pyöräilijä määrää pyöräkadulla ajonopeuden. Ajoratamaalaukset ja kaistaleveydet on mitoitettu pyöräilijän mukaan, ja autoilijan tulee toimia siellä pyöräilijän ehdoilla, Asikainen muotoilee.

Ilvaninkadulla taas saa ajaa pyörällä nyt molempiin suuntiin, vaikka autoille katu on yksisuuntainen. Kadun alkuun ja loppuun on merkitty punaisella lyhyt pyöräkaista.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Samaten Isopoikkikadulla Vanhassa Raumassa on kokeilujakson ajan sallittu kaksisuuntainen pyöräliikenne. Pyöräkaistalle on oma reunaviivansa koko kadun matkalla.

Karpalotiellä suojatie on korvattu pyöräilijän ylityspaikalla eli korotetulla pyörätien jatkeella. Autoilija on paikassa väistämisvelvollinen.

Kokeiluista Isopoikkikadun kokeilu jatkuu lokakuun loppuun ja muut vuoden loppuun.

Lähtökohtana kokeiluissa on pyöräilijöiden turvallisuuden parantaminen. Paikat ovat Asikaisen mukaan valikoituneet sen perusteella, mistä kaupunki on saanut vuosien varrella palautetta.

– Lähdimme lähestymään tätä siltä kannalta, että otetaan tännekin käyttöön ja kokeiluun pyöräilijän kannalta uusia ratkaisuja, joita uusi laki mahdollistaa.

Kyseessä ovat kuitenkin vasta nimenomaan kokeilut, ja siksi niitäkin on tehty mahdollisimman kevein toimenpitein.

Esimerkiksi Sahanpolun huonokuntoista asfalttia ei tähän hätään vielä uusittu, mutta jos ratkaisu jää pysyväksi, uusi pinnoite tullee kyseeseen.

– Odotamme palautetta kokeilujakson ollessa käynnissä. Katsotaan, mitä näistä sitten toteutuu pysyvästi, Asikainen sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut