Rauman kaupunkipyörät ovat saaneet sekä käyttöä että väärinkäyttöä – "Tuo näyttää pahalta", totesi Easybiken toimitusjohtaja nähtyään kuvan pyöräläjästä

Kuvassa kaupunkipyörät on jätetty niille tarkoitetulle paikalle, mutta yksi niistä on kaatunut. Pahempiakin kasoja on sosiaalisen median kuvien perusteella nähty esimerkiksi linja-autoaseman edustalla nurmialueella. Kuva: Juha Sinisalo

Easybike-kaupunkipyörät lanseerattiin Raumalla heinäkuun puolessavälissä. Kolmen kuukauden testijakso päättyy lokakuussa, ja sen jälkeen kaupunki päättää, otetaanko kaupunkipyörät vakituiseksi osaksi palvelutarjontaa.

Vielä on siis suhteellisen aikaista sanoa, onko pyörille ollut tarpeeksi käyttöä ja kysyntää. Silmämääräisesti on kuitenkin voinut havaita sen, että pyörät liikkuvat – välillä tosin hieman vääriinkin paikkoihin.

Sosiaaliseen mediaan on jaettu ainakin yksi kuva ja lukuisia kommentteja esimerkiksi linja-autoaseman edustalla nurmikolla makaavasta useamman pyörän kasasta.

Easybike-yhtiön toimitusjohtaja Yu Guo näki kuvan Raumalaisen vinkattua hänelle siitä. (Tässä jutussa kuvaa ei saatu julkaistua, koska kuvan ottajaa ei tavoitettu julkaisuluvan kysymistä varten.)

– Tuo näyttää pahalta. Ehkä joku on ollut humalassa tai jotkut ovat vaan heittäneet ne yhteen kasaan. Ilmoitamme tästä heti kumppanillemme, joka korjaa tilanteen, Guo sanoo.

Kumppanilla Guo viittaa Rauman KTK:hon, joka hoitaa pyörien kuljettamisen ja määrien tasaamisen eri pysäköintipaikkojen välillä.

Kyselyjä ja palautetta on Rauman pyöristä Easybikelle tullut, joten käyttöä siis mitä ilmeisimmin on.

– Jotkut ovat kysyneet ohjeita tekniikan käyttöön. Jotkut taas ovat kehuneet, että pyörät ovat hyödyllisiä, koska niillä pääsee helposti vaikka keskustasta merenrannalle, Guo sanoo.

"Lämpökartta" näyttää, missä Rauman kaupunkipyörillä on aktiivisimmin ajettu. Useiten käytetyt reitit näkyvät keltaisella: pyörillä on siis ajettu keskustasta merenrantaan. Kuva: Easybike

Miten sitten edetään tilanteessa, jossa pyörän käyttäjä jättää pyörän lojumaan jonnekin, minne se ei kuulu? Jääkö taksamittari pyörimään, jolloin laskua kertyy jokaiselta 30 minuutilta?

– Ei. Pyörän voi lukita missä päin Raumaa vain, ja silloin laskutus loppuu, Guo kertoo.

Yhtiö näkee kuitenkin aina GPS:n avulla, missä mikäkin pyörä sijaitsee. Jos pyörä on jätetty väärään paikkaan, yhtiö tavoittelee sen viimeisintä käyttäjää päivän tai parin kuluttua.

– Pyydämme, voisiko käyttäjä ystävällisesti siirtää pyörän oikeaan paikkaan. Jos hän ei näin tee, joudumme veloittamaan siirtämisestä pienen maksun.

Maksu voi olla jotakin kymmenestä eurosta 80 euroon riippuen siitä, kuinka kaukana keskustasta pyörä on.

– Useimmat ihmiset sitten palauttavat pyörän, koska eivät halua maksaa siirtomaksua.

Koska kokeilua on takana vasta muutama viikko, on aikaista arvioida, jäävätkö kaupunkipyörät Raumalle pysyvästi.

– Rauman kaupunki haluaa nähdä tulokset ja pohtia jatkoa vasta sitten. Kokeiluvaiheessa me hoidamme osan kustannuksista ja Rauma oman osansa, Etsimme yhdessä parasta ratkaisua, Guo sanoo.

Rahoituksesta puhuttaessa Guo vinkkaa myös, että kaupunkipyörissä tulee olemaan vapaita mainospaikkoja alueen yrityksille.

Jos pyörät jäävät, tullaan palvelua myös joiltain osin parantamaan.

– Pysäköintiratkaisuja tullaan muuttamaan paremmiksi, ja lisäämme myös varsinaisia pyörätelineitä, joihin pyörät saa pysäköidä, Guo kertoo.

Lisää aiheesta

Rauman kaupunkipyörät odottavat vuokraajia – menopelejä on 50

Rauman kaupunkipyörät saapuivat – niitä löytää 13 pysäköintialueelta

Rauman kaupunki ottaa kokeiluun kaupunkipyörät