Rauman uusi paloasema helpottaa päivittäisten töiden hoitamista – tilat laajenevat ja ajanmukaistuvat

Maanrakennustyöt ovat käynnissä parhaillaan, ja aseman on tarkoitus valmistua ensi vuoden elokuussa.

Tähän se sitten aikanaan kohoaa. Uusi paloasema rakennetaan Kodisjoentien ja 8-tien risteyksen tuntumaan. Maanrakennustyöt ovat käynnissä parhaillaan. Kuva: Juha Sinisalo

Kodisjoentien ja valtatie 8:n risteyksen tuntumassa sijaitsevalla tontilla käynnistyneet maanrakennustyöt ovat herättäneet monen ohikulkijan mielenkiinnon. Kyseiselle paikalle kohoaa Rauman uusi paloasema. Suunnitelmat on tehty ja työt ovat käynnissä, ja valmista on tarkoitus tulla ensi vuoden elokuussa. Kysyimme Rauman paloasemamestari Marko Toiviolta, mikä kaikki muuttuu, kun palokunnan kotipesä vaihtaa paikkaa Sahankadulta ”Prankkorimetsään”. Lyhyt vastaus kuuluu näin:

– Sahankadun toiminta siirtyy kokonaisuudessaan sinne Kodisjoentien varteen. Saamme ajanmukaiset tilat, jotka palvelevat Rauman tarpeita todennäköisesti vuosikymmenien ajan, Toivio tiivistää.

Harppaus on iso, paloasemamestari toteaa. Sahankadun asema on rakennettu jo 1970-luvulla, ja kalusto ynnä pelastustoiminta kokonaisuudessaan on ehtinyt vuosien varrella muuttua moneen suuntaan.

– Vastaavasti nyt on vaikea ennustaa, mitä vuosikymmenien kuluessa tapahtuu. Mutta nykyinen kalusto mahtuu sinne oikein hyvin, Toivio sanoo.

Esimerkiksi paloautojen tallipaikat tulevat olemaan nykyistä pidempiä ja leveämpiä, jolloin huoltoihin ja päivittäisiin kalustotarkastuksiin on enemmän tilaa. Myös pesuhallit ja korjaustilat tulevat olemaan ajanmukaiset.

– Tietyt asiat ovat olleet haastavampia nykyisissä tiloissa. Kaikesta on kuitenkin tähän mennessä suoriuduttu, mutta uudella asemalla asiat käyvät sujuvammin.

Uusi paloasema toimii kolmessa kerroksessa. Maan tasolla sijaitsevat muun muassa autohallit, toisessa kerroksessa taas on toimistotiloja. Maan alla puolestaan on johtokeskustoimintoja sekä väestönsuoja.

Infrastruktuurista maininnan arvoisena asiana Toivio pitää sitä, että tontti tulee olemaan aidattu. Nykyisellään paloasema on sijainnut avoimella tontilla käytännössä lähes keskellä kaupunkia.

– Se on iso askel eteenpäin. Pystymme valvomaan kulkua, ettei tontin läpi liiku kuka tahansa. Nyt jalankulkijat voivat kulkea tontin läpi, emmekä voi tietää mihin kukakin on menossa.

Sijainti tullee sekin olemaan hyvä. Marko Toivion näkemyksen mukaan niin sanotut ”ykkösriskialueet”, kuten esimerkiksi Rauman satama, saavutetaan vaatimusten mukaisessa kuudessa minuutissa myös Kodinjoentieltä käsiin.

– En usko, että muutto juuri vaikuttaa. Uudesta paikasta on hyvä lähteä liikkeelle, kun siitä pääsee nopeasti kasitielle tai vastaavasti kasitien yli.

Henkilökunta itse on ollut suunnitteluvaiheessa tiiviisti mukana. Rauman paloaseman työntekijöistä on koostettu työryhmä, joka on saanut esittää mielipiteitään ja näkemyksiään koko suunnitteluprosessin ajan.

– Käytännössä koko työntekijäporukka on saanut vaikuttaa tiloihin. Toki ikinä tuskin päästään tilanteeseen, jossa kaikki toiveet voidaan toteuttaa, vaan aina joudutaan tekemään kompromisseja. Mutta ajatuksia on saanut esittää laajasti, Toivio toteaa.

Ideoita on myös haettu viime vuosien aikana rakennetuista uusista paloasemista. Toivio itse kertoo käyneensä muun muassa Seinäjoen suunnalla katsomassa pariakin asemaa.

– Sieltä on pyritty hakemaan vinkkejä, varsinkin sen suhteen, mitä kannattaa välttää.

Vanha asema puretaan uuden valmistuttua

Rauman uuden paloasemahankkeen suunnittelu alkoi Rauman kaupungin ja Satakunnan pelastuslaitoksen yhteistyönä keväällä 2018.

Paloasema rakennetaan valtatie 8:n ja Kodisjoentien risteyksen läheisyyteen.

Maanrakennustyöt alkoivat tässä kuussa, rakennustyöt käynnistynevät alkukesästä.

Aikataulun mukainen valmistumisaika on elokuussa vuonna 2022.

Hankkeen kustannusarvio on 8,6 miljoonaa euroa. Palosuojelurahasto on myöntänyt asemalle 220 000 euron rakennushankeavustuksen.

Rakennuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelijana toimii raumalainen Suunnittelukonttori Jouni Sjöblom Ky. Maanrakennusurakoitsija on Maisemarakennus Viitanen Oy ja rakennesuunnittelija Sweco Rakennetekniikka Oy.

Rakennuksen hyötyala on 2500 neliömetriä ja kokonaisala 3000 neliömetriä.

Nykyinen Sahankadulla sijaitseva paloasema puretaan uuden valmistuttua.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut