Säästä selkääsi puutarhatöissä - selkäliitto neuvoo venyttelemään ennen pihalle lähtöä

Puutarhatyöt ovat erinomaista hyötyliikuntaa, missä koko keho saa tehokkaasti liikettä.

Kukkapenkin äärellä kyykistytään ja kumarrellaan. Haravoidessa liikkuu koko kroppa, ja nostovoimaa tarvitaan esimerkiksi multasäkkien siirtelyssä paikasta toiseen.

Selkäliitto neuvoo vähentämään selkään kohdistuvaa rasitusta lämmittelemällä ja venyttelemällä vartaloa ennen ja jälkeen pihatöiden.

Lämmittely on erittäin tärkeää silloin, kun puutarhatöihin ryhdytään heti aamulla, jolloin selän välilevyjen paine on suurimmillaan.

Selkäliiton Selkäkanava-nettisivulle on ladattu kolmen minuutin taukojumppavideo.

Helppo jumppa sisältää kahdeksan eri liikettä selkälihasten lämmittämiseksi ja koko kehon vetreyttämiseksi.

Jumppatuokion lisäksi kannattaa venyttää etu- ja takareidet, pohkeet ja lonkan koukistajat.

Puutarhatöissä on tärkeää omaksua oikeat työskentelyasennot.

"Puutarhurin kahvitauot töiden lomassa ovat enemmän kuin sallittuja!"

Haravoidessa ei riitä, että vain kädet ja hartiat tekevät töitä. Koko vartalon pitäisi työskennellä, jaloista ja lonkista saakka.

Selkäliitto neuvoo vaihtamaan välillä toisen jalan eteen ja käyttämään kehon molempia puolia. Katse pitäisi haravoidessa olla suunnattuna mieluummin etuviistoon kuin alas.

Matala jakkara tai pehmeä polvialusta ovat hyviä apuvälineitä rikkaruohoja kitkiessä ja kasveja istuttaessa.

Kuopan kaivaminen ja lapiointi kuormittavat selkää, ellei muista koukistaa polvia ja lonkkia samalla.

Lapion varren alaosasta kannattaa pitää kiinni silloin kun nostetaan maata.

Mikäli taas multaa heitetään sivulle, niin silloin koko kehon pitää olla liikkeessä. Ei kuitenkaan niin, että vartaloon kohdistuu voimakasta kiertoliikettä.

Jalkalihakset tekevät eniten töitä silloin, kun nostetaan tai kannetaan jotain. Esimerkiksi multasäkkiä nostettaessa keskivartalo pitää olla tiukkana ja taakan lähellä vartaloa. Vältä kumaraan asentoon painumista.

Pensaita ja oksia leikattaessa kannattaa kurottamisen sijaan ottaa käyttöön tikkaat tai pitkävartiset apuvälineet.

Puiden pilkkomisalustan tulee olla sopivan korkuinen. Puita hakatessa käytetään korkeampaa puupölkkyä kuin sahatessa.

Ruohonleikkaamisessa käytetään työntämiseen jalkoja ja koko vartaloa eikä pelkästään hartiavoimia.
Selkäliitto muistuttaa, että puutarhatöissäkään ei pidä ahnehtia vaan töitä kannattaa jakaa useammalle päivälle.

Puutarhurin kahvitauot töiden lomassa ovat enemmän kuin sallittuja!