"Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta" – päästötöntä ajoa sähkötakseilla

Rauman Tilataksipalvelu Oy:n viidestä autosta kaksi kulkee sähköllä.

Petterssonien Rauman Tilataksipalvelu Oy:llä on nyt kaksi sähkön voimalla kulkevaa tila-autoa. Kuvassa etualalla oleva udempi ”mersu” on varustettu myös pyörätuoliluiskalla.

Taksiajoneuvotkin sähköistyvät vähitellen henkilöautokannan rinnalla.

Raumalla on ollut jo jonkin aikaa taksina sähköhenkilöauto, mutta Rauman Tilataksipalvelu Oy:n omistaja Harri Pettersson oli ensimmäinen Raumalla, joka teki tila-autojen osalta harppauksen sähköiseen maailmaan.

Rauman Tilataksipalvelun viidestä ajoneuvosta kaksi kulkee nyt sähköllä.

– Viime keväänä huomasin raumalaisessa autoliikkeessä myynnissä olevan Mercedes Benz EQV:n, jossa on kuusi asiakaspaikkaa. Kypsyttelin ajatusta sen hankkimisesta, ja lopulta toukokuussa tein kaupat. Ratkaisu oli hyvä, sillä, kun kaupunki julkisti koulukuljetusten tarjouskilpailun, siihen oli kirjattu vaatimus vähäpäästöisistä autoista. Me voitimme kilpailutuksen, koska olimme ainut, kenellä oli vaatimukset täyttävä kalusto, Harri kertaa.

Puolisen vuotta Harri ajeli EQV:llään, kunnes loppukesällä hän alkoi suunnitella toisen sähkötila-auton hankintaa.

Mercedes Benz EVITO löytyi Vantaalta, jossa se oli toiminut esittelyautona. Kilometrejä oli mittariin kertynyt 10 000.

– Auton oston jälkeen vein sen Tampereelle koritehtaalle, jossa sen kattoa korotettiin ja takaosaan asennettiin pyörätuoliluiska. Autossa on nyt neljä asiakaspaikkaa ja yksi pyörätuolipaikka.

Auton korimuutostyöt kestivät noin neljä kuukautta, minkä jälkeen siihen tehtiin Raisiossa vielä taksivarustelu eli alkolukko ja taksamittari.

– Kojelautalaitteiden määrä on kyllä melkoinen, sillä mittariston lisäksi kuljettajan edessä on neljän eri välitysyhtiön laitteet, maaliskuun alussa Rauman Tilataksipalvelu Oy:n toimitusjohtajana aloittava Sari Pettersson huomauttaa hymyillen.

Kun aiemmin kaikki taksitilaukset tulivat ”yhdestä putkesta”, kyytejä tilaavat tai välittävät nyt Kela, sote ja Satakunnan Aluetaksi. Näiden lisäksi Petterssonien firma hoitaa koulukuljetuksia, tilausajoja ja kuriiripalvelua.

– Joskus yhdelle kuljettajalle voi samanaikaisesti tulla kyytipyyntö neljästä eri laitteesta, Sari Pettersson toteaa.

Petterssonit uskovat, että taksit sähköistyvät nopeaa tahtia. Se on oikeastaan pakkokin, sillä yhteiskunnan vaatimukset vähäpäästöiselle taksiliikenteelle kasvavat.

– Myös firmat haluavat toimia mahdollisimman yhteiskuntavastuullisesti ja ympäristöystävällisesti. Siksi ne suosivat matkoillaan sähkötakseja.

Akkuteknologian kehittyessä autojen ajokantama kasvaa. Jo nyt Harri pystyy ajamaan kummalla tahansa sähköautollaan Raumalta Helsinkiin yhdellä latauksella. Perillä toisessa päässä auto ladataan taas täyteen noin tunnissa.

– Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Reissut pitää aikatauluttaa ja suunnitella etukäteen, sillä latausajat pitää ottaa huomioon kokonaispaketissa. Sähköautoilu helpottuu kuitenkin koko ajan sitä mukaa, kun latausinfra kehittyy.

Petterssoneille kokemukset sähkötakseista ovat tähän mennessä pelkästään positiivisia. Auto on hiljainen, ja painavan akun takia isomassainen auto on tukeva ajettava.

He uskovat, että sähkötaksi tienaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä jo pelkästään energiakustannusten puolesta.

– Sähköenergia on puolet halvempaa kuin diesel, minkä lisäksi sähköauton huoltaminen on paljon halvempaa kuin tavallisen polttomoottorikäyttöisen auton.

Harri Pettersson nauraa, että firman uusimpaan sähköautoon, Mercedes Benz EVITOon tankataan myös dieseliä.

– Autossa on kymmenen litran diesel-tankki auton lisälämmitystä varten.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut