Sähköautojen huoltaminen vaatii erikoisosaamista

Uuden polven täyssähköautot saavuttavat ensimmäisen huoltoaikansa arviolta tänä kesänä.

Käyttöauton huoltopäällikkö Juha-Matti Kangas kertoo, että merkkihuoltamoilla ollaan autokannan sähköistyessä ”uuden edessä”, sillä täyssähköautoista ei ole kenelläkään pitkää kokemusta.

– Hybridiautoja meillä on huollettu jo useampia vuosia, mutta toistaiseksi yhtään uuden polven täyssähköautoa ei ole käynyt vielä määräaikaishuollossa. Arvioisin, että ehkä kesällä tulevat ensimmäiset täyssähköautot, kun niille tulee ikää kaksi vuotta, Rauman Käyttöauton huoltopäällikkö Juha-Matti Kangas sanoo.

Kankaan mukaan merkkihuoltamoilla ollaan nyt ”uuden edessä”, sillä täyssähköautoista ei kenelläkään ole pitkää kokemusta.

– Sähköautojen huoltaminen vaatii erikoisosaamista, minkä vuoksi olemmekin kouluttaneet asentajiamme. Yhdellä asentajalla on jo pätevyys käsitellä ja korjata sähköautojen akkuja, ja toinen on parhaillaan koulutuksessa. Ilman hankittua pätevyyttä akkua ei saa mennä irrottamaan, saati avaamaan.

Käyttöautossa on varauduttu sähköautojen huoltamiseen myös hankkimalla siihen räätälöityjä työkaluja.

– Ne ovat kalliita; pelkästään Volkswagenin työkalut maksoivat yli 10 000 euroa. Isompien työkalujen, kuten akkunosturin lisäksi, on pitänyt hankkia kaikki käsityökalut, koska niiden täytyy olla eristettyjä, Juha-Matti Kangas selvittää.

Jotta täyssähköauton takuu pysyy voimassa, sitä tulee huoltaa säännöllisesti, kuten polttomoottorikäyttöisiäkin.

Sähköauton huoltoväli vain on hieman pidempi, koska siinä ei ole moottoriöljyä, jota pitäisi vaihtaa.

– Sähköautojen huollon tarkistuslista on varsin lyhyt voimansiirron osalta, koska niissä on noin kymmenen kertaa vähemmän liikkuvia osia polttomoottoriautoon verrattuna. Huollossa käydään läpi jarrunesteet, sisäilmasuodatin ja sähköjärjestelmän moottori. Luonnollisesti tarkastetaan jarrupalat, nivelet ja iskunvaimentimet sekä varmistetaan, että ajoakku ei ole vaurioitunut.

Sähköauton huoltaminen on myös edullisempaa kuin polttomoottoriauton tai hybridiauton, jonka huolto saattaa olla jopa bensa- tai diesel-autoa hintavampaa.

Hybridiautoja huolletaan kuten polttomoottoriautojakin, paitsi hybrideissä tarkastetaan vielä lisäksi akun jäähdytysjärjestelmä sekä korkeajännitekaapelit.

Akun varauksesta kertoo auton ilmoitusjärjestelmä itse.

Tiensä päähän tulleen ladattavan hybridiauton akku maksaa vaihdettaessa Kankaan mukaan ”kymppitonnin molemmin puolin”.

Sitä vastoin täyssähköauton uudet akut maksavat merkistä riippuen 10 000 – jopa 70 000 euroa.

– Akku voidaan korjata, mikäli huoltamolla on siihen koulutetut asentajat. Esimerkiksi akkumoduulin vaihto on vaativa toimenpide, joka voi kestää parikin työpäivää. Moduulivaihdon hinta on muutaman tonnin luokkaa, Kangas toteaa.

Pätevöityneitä ammattilaisia tarvitaan myös vaurioituneiden sähköautojen käsittelyssä.

– Kun meille tuodaan akulla varustettu ajoneuvo, joka on ollut vaikka kolarissa, se eristetään omalle alueelleen, jonne ulkopuolisilla ei ole mitään asiaa. Sitten koulutettu asentaja ajaa testerillä akun purkausohjelman, joka purkaa akun vähitellen ja hallitusti. Korkean tulipaloriskin vuoksi toimenpidettä ei saa tehdä hätiköidysti.

Kangas pitää todennäköisenä sitä, ettei kymmenen vuoden kuluttua autohuoltamoissa vaihdeta enää öljyjä autokannan sähköistymisen vuoksi. Öljyiset asentajanhaalarit voidaan ripustaa naulaan.

– Työt tulevat olemaan lähinnä päivityksiä ja häiriöiden korjauksia. Uuden polven sähköautot myös päivittävät itse itsensä, tai me pystymme päivittämään niitä etänä, jolloin asiakkaan ei tarvitse edes tulla huoltamolle.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut