Samentuneet ajovalot saa hiomalla kirkkaiksi

Auringon uv-säteet haalistavat ajovalojen umpioita. Katsastuksessa sumentuneista umpioista voi saada korjauskehotuksen.

– Kirkkaat ajovalojen umpiot antavat arvokkuutta koko autolle, vaikka sillä olisi ikääkin vähän enemmän, Autopesula J. Pajusen yrittäjä Jarno Pajunen toteaa.

Hänen yrityksessään hiotaan ajovalojen umpioita, jotka ovat samentuneet auringon UV-säteilyn sekä tiestä irtoavan hiekkapölyn, suolan ja kuran vaikutuksesta.

Hiottavaksi tuotavat autot ovat Pajusen mukaan tyypillisimmillään yli kymmenen vuotta vanhoja, joille on katsastuksessa annettu huomautus samentuineista ajovaloista.

Pajusen autopesulassa siistitään ja ehostetaan myös paikallisten autoliikkeiden vaihtoautoja, joiden valoumpiot vaativat myös hyvin usein hiontaa ja kiillotusta.

Muovisia ajovaloumpioita voi toki kotikonsteinkin yrittää kirkkaammiksi, ja alan liikkeissä on myynnissä siihen tarkoitettuja kiillotuspakkauksiakin.

Tee-se-itse-autoilija ei kuitenkaan saa aikaiseksi samanlaista jälkeä kuin ammattilainen, jolla on käytössään tehokkaat laitteet ja ammattikäyttöön tarkoitetut aineet.

Jarno Pajunen aloittaa työskentelynsä pesemällä ensin umpion puhtaaksi. Sen jälkeen umpion pintaa ryhdytään vesihiomaan aloittaen kaikkein karkeimmalla hiontalaikalla.

– Itse käytän viittä eri karkeusastetta siten, että karkein pinta on 500 ja hienoin 2 000. Edellistä hienommalla karkeusasteella poistetaan aina edellisen naarmut.

Pajusen mukaan työn kuluessa pitää olla tarkkana, ettei hio umpiota puhki, sillä hionta vie muovista kerroksen pois.

Kun varsinainen hiontatyö on tehty, umpio kiillotetaan kiillotusaineella ja sen pinta suojataan keraamisella pinnoitteella.

Ammattikäyttöön tarkoitettu pinnoite antaa umpiolle suojan UV-säteilyä ja tiesuolaa vastaan.

Pajusen mukaan ajovalojen hionta ei kuitenkaan takaa sitä, että umpiot pysyisivät operaation jälkeen kirkkaina elinkaarensa loppuun asti.

– Muutaman kerran hionta auttaa, mutta jossain vaiheessa koko umpio pitää vaihtaa uuteen.

Pajunen huomauttaa, että auton suojaaminen pinnoitteella ennaltaehkäisee myös ajovaloumpioiden harmaantumista.

– Silläkin on merkitystä missä ja miten autollaan ajelee; roikkuuko esimerkiksi edellään ajavan puskurissa tai kaasutteleeko pääasiassa hiekkateillä.

Ajovaloista harvoin hylkäyksiä katsastuksessa

Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksissa annetaan harvakseltaan hylkäyksiä ajovalojen takia.

– Eipä niitä juuri muuten anneta kuin jos molemmat lähivalot ovat pimeät tai jos valojen korkeussäätö ei toimi ja samalla niiden suuntaus on väärä, Rauman Plus-katsastuksen yrittäjä Tomi Niittymaa kertoo.

Sitä vastoin korjauskehotuksia voidaan antaa, jos ajovaloumpiot ovat merkittävästi samentuneet.

– Kun nykyautoissa käytettävät muoviset umpiot ajan myötä tulevat harmaiksi, polttimoiden valoteho heikkenee ja valokuvio häviää. Aiemmin umpiot valmistettiin lasista, joka oli materiaalina kovempaa.

Niittymaa muistuttaa, että ajoneuvojen valot ovat joka tapauksessa merkittävässä roolissa määräaikaiskatsastuksissa.

– Ajovaloissa on nykyään pääasiassa ledipolttimoita, jotka ovat herkkiä kaikenlaisille esteille. Näin ollen, jos umpio on samea, ledien valoteho heikkenee.

Niittymaan mukaan valoumpioiden kiillottaminen on hyvä elvytyskeino, mutta monivuotiseksi korjaukseksi siitä ei ole.

– Kun sameus menee lopulta muovin sisälle, ei pintakiillotuksestakaan ole apua.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut