"Se oli ihastusta ensi silmäyksellä" – sähköautosta on vain hyvää sanottavaa

Arvaatko, kuinka monta sähköautoa Raumalla nykyään kurvailee?

Pertti Aarnio sanoo ennen kaupantekoa ottaneensa selvää sähköautojen akkujen käyttöiästä. – Jopa 800 000 kilometriä on kuulemma jonkun Teslan akustolla ajettu. Kuvat: Juha Sinisalo

Se oli ihastusta ensi silmäyksellä – tai viimeistään toisella koeajolla.

Raumalaisesta Pertti Aarniosta tuli joulukuussa sähköautoilija. Päätös syntyi kolmisen kuukautta aiemmin syksyllä, kun hän pääsi parille koeajolle.

– Sillä vaan oli niin hieno ajaa. Hiljainen kuin mikä, automaattivaihteisena vaivaton ja helppo kuin akkuporakone, Aarnio hymyilee.

Eikä haitaksi ole, vaikka meno-peli kiihtyy nollasta sataan seitsemässä sekunnissa.

– Toki eihän tässä eläkeläisellä kiire ole, Aarnio veistelee.

Vajaan kymmenen bensa-Volks-wagenin jälkeen Aarnio halusi pysyä merkkiuskollisena, ja sähköautokin on VW, tarkemmin ID.3 Pro Performance.

Riitta-vaimon vaatimuksesta autossa ei tarvittu kuin yksi ”ylimääräinen” varuste, ja se oli peruutuskamera.

Samaan syssyyn lisävarusteeksi hankittiin paremmat valot, ja varustepaketti lisäsi hintaa noin 2 500 eurolla.

Auton kokonaishinnaksi tuli noin 45 000 euroa, ja sähköauton ostoamiseen sai 2 000 euroa valtion tukea.

– Kyllähän se silti vähän kallis hankinta vielä on, Aarnio myöntää.

Pertti Aarnio ei ole katunut valintaansa. Hänestä tuli kertaheitolla sähköautomies.

Aarniolla on nyt yli kolmen kuukauden kokemus volkkaristaan. Lataaminen tai akun riittävyys ei ole ainakaan tähän saakka ollut minkäänlainen ongelma, vaikka pakkasiakin on tänä talvena ollut.

Turun-reissun tekee Aarnion mukaan talviaikaankin helposti ilman yhtään ylimääristä latausta, ja Helsingin-matkalla riittää lataaminen perillä.

Aarniot ajavat usein myös Raumalta Jyväskylään ja takaisin. Yksi lataus perillä riittäisi mainiosti, mutta tavaksi on tullut, että kahvitauolla Tampereella ladataan akut huoltoaseman pikalatausasemalla 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa.

Raumalla Aarniot lataavat autoa pääasiassa kotona normaalista suko-pistokkeesta. 10 tunnissa akkua saa ladattua noin 100 kilometrin ajoon – sääoloista riippuen – mikä riittää Aarniolle normaaliarjessa. Lataaminen maksaa noin kaksi euroa.

Tyhjästä 80 prosentin varaukseen kotilataus kestää yli vuorokauden, mutta Aarniolla on suunnitteilla hankkia talliinsa latausasema voimavirtaliitännällä. Sen avulla kotilatauskin nopeutuu.

Aarniot ovat hyödyntäneet myös keskustassa sijaitsevaa latausasemaa.

Pertti Aarnio on ladannut yleensä 22 kilowatin perusteholla, joka maksaa 1,2 euroa tunnin kauppareissun aikana. Sillä ajaa Aarnion mukaan noin 60 kilometriä.

50 kilowatin pikalataus tyhjästä 80 prosentin varaukseen kestää noin tunnin, ja se maksaa noin 12 euroa.

Aarnion kokemuksen mukaan volkkarilla ajaa tuolla 80 prosentin latauksella 300–400 kilometriä – sääoloista riippuen.

Bensamoottorisella, pihilläkin pikkuautolla samaan matkaan kuluu 15–20 litraa polttoainetta, mikä on rahassa mitattuna noin 23–30 euroa, eli reilusti yli tuplaten pikaladattuun sähköautoon verrattuna.

– Eniten ihmetyttää, että sähköautoja arvostellaan suurista kulutuslukemista kylmällä säällä. Ensimmäiset 10–15 kilometriä pakkaskelissä kuluttaavat sadan kilometrin kulutukseksi muutettuna noin 32 kilowattituntia, mutta kyllä pakkanen nostaa pienten polttomoottoriautojenkin kylmäkulutuksen aluksi 9 litraan sadalla kilometrillä. Se vastaa laskujeni mukaan 81:tä kilowattituntia.

Aarnion autossa ei ole ollut ongelmia. Auton ohjelmisto on tähän mennessä päivittänyt itse itsensä kahdesti, ja viime viikolla Aarnio käytti ajopeliään virallisessa huollossa.

Iso keskinäyttö antaa selkeän informaation muun muassa akun varaustilanteesta. Yli 80 prosentin lukemiin ei akkua kannata useinkaan varata.

Siinä päivitettiin mallikohtaiset ohjelmistoviat.

– Niistä en kyllä itse tiedä mitään, Pertti Aarnio naureskelee ja vakuuttaa, että sähköautoilusta ei hänellä ole mitään pahaa sanottavaa ainakaan tällä kokemuksella – paitsi se auton hankintahinta.

Sähköauton hankkiminen oli Aarniolle paitsi mukavuustekijä myös ilmastoteko.

– Meillä ei ole enää bensakanisteriakaan talossa. Vaihdoimme öljylämmitteisen talomme maalämmitteiseksi ja ruohonleikkurinkin akkukäyttöiseksi.

Raumalla sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli Trafin tilaston mukaan vuoden alussa 47.

Pertti Aarnio on havainnut määrän pienuuden kaupungin yleisillä latausasemilla.

– Yhden ainoan kerran olen ladannut samaan aikaan jonkun toisen kanssa.

Latausasemia Raumallakin alkaa olla jo kymmenkunta. Niissä pistokepaikkoja on yhteensä kolmisenkymmentä.

Koko Suomessa täyssähköisiä henkilöautoja oli vuoden alussa noin 9 700.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut