Se on taas täällä: Tipaton tammikuu!

Tipatonta tammikuuta koordinoi Ehkäisevän päihdetyön verkostoon kuuluva EHYT ry.

Tipaton tammikuu on perinne, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä.

Tipattomalle voi ryhtyä itselleen sopivalla tavalla, joko pidättäytymällä alkoholista koko kuukaudeksi tai edes vähentämällä sen juomista.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkostoon kuuluvan EHYT ry:n teettämästä kyselystä käy ilmi, että Tipattoman tammikuun suosio on koko ajan kasvanut.

Alkoholia käyttävistä kansalaisista 18 prosenttia vietti Tipattoman tammikuun vuonna 2020, kun vuonna 2019 vastaava luku oli 12 prosenttia, ja vuonna 2018 Tipatonta vietti 11 prosenttia kansalaisista.

Tänä vuonna EHYT ry kannustaa pohtimaan, miksi itse kukin käyttää alkoholia ja minkälaisissa tilanteissä sitä tulee nautittua.

– Mihin alkoholia tarvitsen? Mistä syistä ja missä tilanteissa sitä käytän, ja millaisia uusia tottumuksia voisi löytyä saunaoluen tai punaviinilasillisen tilalle? Tipaton tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omaa suhdettaan alkoholiin, kertoo Tipaton tammikuu -kampanjaa koordinoiva Maaret Väkinen EHYT ry:stä.

Moni haluaa rauhoittua raskaan työviikon jälkeen alkoholin äärellä, mutta voisiko hyvää oloa ja rentoutumista hakea vaikka liikunnasta tai harrastuksesta?

Myös yhteinen tekeminen ystävien, sukulaisten ja perheen kanssa voi tuoda iloa ja hyvää oloa.

EHYT ry keräsi vuoden 2020 tammikuussa vinkkejä siihen, mitä uutta tekemistä voisi olla alkoholin tilalla.

– Saimme kaikkiaan yli 80 ehdotusta, ja mukana on hyviä vinkkejä myös korona-aikana tehtäväksi. Yhteistä tekemistä voi tietyissä puitteissa soveltaa myös etäyhteyksillä toteutettavaksi: esimerkiksi lautapeli-ilta onnistuu Teamsin tai vastaavan välityksellä, Väkinen vinkkaa.

Myös yhteiset kävelylenkit ja luontoretket voi tehdä turvallisesti ulkoilmassa.

Vinkkejä ja ideoita Tipattomalle löytyy verkosta: tipaton.fi.