Länsi-Suomen toimittaja haluttiin suoraan radiolähetykseen Ruotsissa, koska Raumalla uponnut ravintolalaiva kiinnostaa niin kovasti

"Sinä päivänä, kun laiva lähti kohti Suomea, huusin laiturilta 'tervetuloa takaisin'”, 81-vuotias puuseppä Ralph Öberg parkaisi Gefle Dagbladin haastattelussa.

| Päivitetty

Poroholmassa kaksi viikkoa sitten pohjamutiin uponnut priki Gerda kiinnostaa raumalaisia, mutta on laivan kohtalo saanut mediahuomiota myös naapurimaa Ruotsissa.

Rauman ystävyyskaupunki Gävlessä seitsemästi viikossa ilmestyvä Gefle Dagblad kirjoitti artikkelin laivan uppoamisesta, ja Ruotsin yleisradio haastatteli Raumalaisen ja Länsi-Suomen toimittajaa Iiro Lehtosta tiistaiaamulla suorassa lähetyksessä.

Lehtonen on kirjoittanut Gerdan käänteistä kolme artikkelia Länsi-Suomeen uppoamisen jälkeen.

– Ymmärsin, ettei Gerdan omistaja Riku Räsänen pystynyt haastattelua antamaan, joten näkivät minut seuraavana vaihtoehtona, Lehtonen kertoo.

– Ehkä se pääsi vähän yllättämään, miten intohimoinen suhde heillä on tätä laivaa kohtaan.

Se, miksi Gerda-laiva kiinnostaa nimenomaan gävleläisiä, juontaa siihen, että laiva rakennettiin kyseisessä yli 70 000 asukkaan kaupungissa 1990- ja 2000-lukujen taitteessa.

Kolmentoista vuoden mittaiseen rakennusprojektiin osallistui lukuisia kuntalaisia. Kiinnostuksesta laivaa kohtaan kertonee jotain se, että Gerdan vesillelaskua vuonna 2000 oli todistamassa peräti 9 000 kiinnostunutta silmäparia.

– Se (uppoaminen) on valitettavaa. Olen viettänyt laivalla todella paljon vapaa-aikaa useiden vuosien ajan, kertoo 81-vuotias puuseppä Ralph Öberg Gefle Dagbladin haastattelussa.

Gerdalla ja Gävlellä on pitkä suhde, sillä nyt Poroholmassa oleva priki on kopio vuonna 1868 valmistuneesta rahtipurjelaivasta. Alkuperäinen Gerda purjehti aina 1930-luvulle asti, kunnes se siirrettiin museoalukseksi Ruotsiin Gävleen, jossa se tuhoutui vuonna 1959.

Gerda-laivan kohtalo kiinnostaa Gävlessä. Laivaa rakennettiin yhteisöhankkeella kaupungissa peräti kolmentoista vuoden ajan.

Gävleläisten rakas suhde kotikaupunkiinsa on näkynyt toimittaja Lehtosen mukaan jokaisessa median yhteydenotossa.

– Sekä kirjoittavat toimittajat että radio olivat kiinnostuneita siitä, mikä laivan kohtalo on. Selvästi on aistittavissa se, että jo ajatus laivan purkamisesta kuulosti heistä hirveältä.

– Ehkä vastaavaa tunnetta tulisi täälläkin, jos kaljaasi Ihana olisi myyty ruotsalaisille ja alukselle olisi nyt käynyt huonosti, Lehtonen pyörittelee.

Alun perin voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektina alkanut laivanrakennus päättyi gävleläisten kannalta huonosti vuonna 2010, kun laivaa hoitanut yritys meni konkurssiin ja alus kaupattiin Fregatti Oy:lle Helsinkiin, josta Räsänen osti aluksen Raumalle vuonna 2015.

Puuseppä Ralph Öbergin mukaan alkuperäinen ajatus Gerdasta oli se, että se olisi palvellut Gävlessä ihmisiä ja purjehtinut sieltä muihin satamakaupunkeihin.

Moni gävleläinen on tullut tapaamaan Gerdaa myös Raumalle, mutta Öbergillä on ollut toisenlainen haave.

– Sinä päivänä, kun laiva lähti kohti Suomea, huusin laiturilta ”tervetuloa takaisin”, Öberg muistelee Gefle Dagbladille.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut