Sote-kyytisoppa kiehuu edelleen kuumana

Tunnin keskustelutilaisuus oli liian lyhyt, kun sote-taksipalvelun käyttäjät peräsivät oikeuksiaan Rauman järjestötalolla torstaina. Kuva: Juha Sinisalo

Järjestötalolla käytiin torstai-iltana kiivasta keskustelua Rauman sote-kyytiuudistuksesta.

Käyttäjien näkökulmasta uudistuksessa on selkeästi paljon ongelmia.

Uudistuksen myötä sote-kuljetuspalveluita käyttävät ihmiset eivät saa enää soittaa suoraan taksikuskille, vaan puheluiden pitää mennä kyydinvälityskeskuksen kautta. Taksi tulee tilata vähintään tuntia ennen kyytitarvetta. Erityisesti tämä vaatimus on herättänyt käyttäjissä kritiikkiä.

– Jo ennen heinäkuun ensimmäistä, jolloin siirryttiin uuteen malliin, olisi pitänyt kyyti tilata sieltä kyydinvälityksestä, muistutti vammaistyön päällikkö Vesa Kiiski Järjestötalon keskustelutilaisuudessa torstaina.

Toinen käyttäjien hermoja kiristävä uudistus on ollut puolen tunnin odotusajan poistuminen. Nykyinen järjestelmä ei salli minuutinkaan odotusta. Tästä on seurannut muun muassa se, ettei asiakas voi enää pistäytyä esimerkiksi pankkiautomaatilla tai postilaatikolla. Taksin pitää mennä suoraan lähtöpisteestä päätepisteeseen, ilman poikkeamia.

Kiisikin mukaan pysähtymisiä voi edelleen tehdä, kun niistä ilmoittaa kyydinvälitykseen etukäteen. Tuolloin käyttäjältä tosin tuhlaantuu pysähtymisen takia yksi ylimääräinen matka.

Länsi-Suomi oli elokuussa raumalaisen Kaisa Hakkaraisen mukana sote-taksissa. Kauppareissuun kului aikaa yli neljä tuntia. Kuva: Esa Urhonen

Matkoja myönnetään tiukkojen kriteerien perusteella. Yhdensuuntaisia matkoja myönnetään asiakkaalle keskimäärin 18 kuukaudessa. Myönnetyillä matkoilla asiakkaan pitää pystyä hoitamaan kaikki asiointi- ja vapaa-ajanmatkat kuukauden ajan.

Uusien sääntöjen mukaan kyytipalveluja käyttävältä saattaa kulua jopa neljästä kuuteen matkaa yhden päivän aikana, jos asiointeja tulee esimerkiksi kauppaan, pankkiin ja apteekkiin.

– Lisämatkoja myönnetään tarpeen mukaan. Niistä voi tehdä hakemuksen sosiaalitoimistoon. Toistaiseksi hakemuksia lisämatkoista ei ole tullut, totesi Kiiski.

Sote-kyytipalvelun aiheuttama myrsky on huomioitu sosiaali- ja terveystoimessa. Kaupunki järjesti asiasta infotilaisuuden kaupungintalolla maanantaina.

Sote-kuljetusjärjestelmän aiheuttama kritiikki ei ainakaan tässä vaiheessa ole johtamassa järjestelmän muutoksiin.

Rauman kaupungilla uskotaan, että uuteen kyllä opitaan.

– Varmasti asiakkaat pikkuhiljaa oppivat tähän. Seuraamme tilannetta emmekä ole muuttamassa järjestelmää vaan jatketaan tällä eteenpäin, Rauman vs. sosiaali- ja terveysjohtaja Marja-Leena Alho totesi maanantaina tilaisuudessa.

Kaupungin edustajat kuitenkin toivoivat, että käyttäjät lähettäisivät reklamaatioita, palautetta ja ideoita myös keskustelutilaisuuksien jälkeen.

Järjestötalon tilaisuudessa palautetta tuli jo myös kyydinvälityksen puhelinpalvelun toimivuudesta, sote-kyydin käyttäjän yksityisyydensuojasta, mukana matkustavan lapsen kyydin maksuttomuudesta luopumisesta ja invataksien riittämättömästä määrästä.