Suomalainen autoilukulttuuri ei ole vielä kypsä täyssähkölle

Jussi Hautaoja maahantuo vähän käytettyjä lataushybridejä, täyssähköautoja ja kaasuautoja. Volkswagen Passat ladataan auton keulassa olevalla pistokkella. Kuva: Juha Sinisalo

Muulla kuin polttomoottorikäyttöisellä autolla ajeleminen tuntuu olevan Suomessa vielä jonkinlainen tabu tai muuten vain ”erikoinen” juttu.

Työpaikan kahvipöydässä ei oikein uskalla ilmoittaa olevansa sähköautoilija, sillä helposti voi saada kuittailuja ”patteriautolla” ajelemisesta.

– Aika ei ole vielä kypsä ainakaan täyssähköautoilulle. Lataushybrideillä sitä vastoin voi ajella sähköllä kaikessa hiljaisuudessa ja säästää euroja, kun auto käy vain harvakseltaan bensalla. Silloin ei kukaan ainakaan pääse vinoilemaan patteriautosta, naurahtaa Jussi Hautaoja Satakunnan Automyynnistä.

Pelkästään käytettyjä sähköautoja, lataushybridejä ja biokaasuautoja myyvä Hautaoja huomasi joitakin vuosia sitten, että vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntäville käytetyille autoille on Suomessa kysyntää muttei juurikaan tarjontaa.

Hautaoja on nyt tuonut parin vuoden ajan lataushybridejä ja biokaasuautoja pääasiassa Ruotsista sekä täyssähköautoja Alankomaista.

– Ruotsissa ilmeisesti suositaan työsuhdeautoissa vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevia autoja, kuten lataushybridejä. Niitä onkin siellä hyvin tarjolla, jos vaikka puhutaan 1,5–3 vuotta vanhoista autoista. Esimerkiksi reilu vuosi sitten Suomessa oli nettimyynnissä 15 Volkswagenin lataushybridiä, Ruotsissa peräti 160, hän kertoo.

Käytetyn lataushybridin kilometrilukemat ovat tietenkin hyvin yksilölliset. Esimerkiksi Hautaojalla nyt myynnissä olevien VW

Passatien mittarilukemat vaihtelevat 27 000–150 000 kilometriin.

Skoda Octavian kaasutankkausaukko on bensiiniaukon vieressä saman luukun alla. Kuva: Elina Helkelä

Moni epäilee sähköauton toimivuutta Suomen talviolosuhteissa. Sähkömoottorilla kulkeva auto on talvella kuitenkin usein jopa käytännöllisempi kuin polttomoottoriauto. Se esimerkiksi lähtee takuulla käyntiin kovallakin pakkasella, toisin kuin kankeasti käynnistyvä perinteinen ajoneuvo.

Sähköauto myös lämpenee nopeasti, ja lähes kaikkia sähköautoja voi esilämmittää. Siihen tarvittava lämmitysenergia voidaan ottaa latausasemasta, jolloin toimenpide ei syö auton akkua.

Pakkaskeleillä sähköauton toimintasäde kuitenkin pienenee ja lataus hidastuu jonkin verran, mutta toki perinteisissäkin autoissa kuluu talvella enemmän polttoainetta.

Osa kuluttajista taas on huolissaan siitä, löytyykö maastamme riittävästi latauspisteitä.

Huoli on kuitenkin turha, sillä Teknologiateollisuuden mukaan latauspaikkojen määrä oli viime vuoden lopussa 722 kappaletta, joista pikalatauspaikkoja oli 138.

Latauspaikoissa olevia peruslatauspisteitä oli jo yli 2 000. Niiden määrä kasvoikin vuodessa 86 prosenttia, ja kasvaa edelleen, myös kotitalouksissa, sillä latauspisteen rakentamiskustannukset ovat varsin edulliset; alle 1 000 euroa.

Latauspaikkojen sijainnin pystyy tarkistamaan helposti netistä, jossa on useita latauspalveluja koskevia sivustoja.

Sekä polttoainetta että sähköä voimanaan käyttävät lataushybridit ovat viime aikoina lisänneet suosiotaan.

Niiden sähkötoimintasäde riittää hyvin kaupunkiajoon. Polttoainetta lataushybridi kuluttaa keskimäärin 1,5 litraa sadalla kilometrillä.

Bensa- ja kaasutankeilla varustetuilla autoilla on Suomessa nyt jo oma kannattajakuntansa. Liikennekaasua käyttävät autot ovatkin käyttökustannuksiltaan erittäin edullisia. Yhden bensatankillisen hinnalla voi kaasulla ajella koko kuukauden.

Valtioyhtiö Gasumin kaasutankkauspisteitä on Suomessa nyt 28. Verkosto laajenee koko ajan, ja esimerkiksi tänä kesänä yksi tankkauspiste avataan Raision IKEA-tavaratalon yhteyteen. Tällä hetkellä Raumaa lähin biokaasutankkauspiste löytyy Porista.

Sähköautot mielletään Jussi Hautaojan mukaan edelleen kalliiksi, vaikka käytetyn 38 000 kilometriä ajetun Nissan Leaf -täyssähköauton hinta liikkuu noin 15 000 euron tietämissä.

Se on suunnilleen sama hinta, mitä pyydetään saman verran ajetusta, mistä tahansa perinteisestä perheautosta.

Keski-Euroopasta voi saada 5–6 vuotta vanhan Teslan alle 40 000 euron, mikä voi tuntua kovalta hinnalta käytetystä autosta, mutta sitten, kun ryhtyy laskemaan pitkän aikavälin käyttökustannuksia, tulee Tesla polttomoottoriautoa edullisemmaksi.

– Teslalla voi ajaa 1,5 miljoonaa kilometriä ja sillä on neljän vuoden tehdastakuu, jonka aikana autoa ei tarvitse välttämättä käyttää edes huollossa. 300 000–400 000 kilometriä ajettu, hyvin huollettu Tesla, jonka akkuvarausta on jäljellä vielä ainakin 80 prosenttia ja alusta kunnossa, on varmasti parempi hankinta kuin vastaava polttomoottoriauto. Vanhempikin sähköauto kulkee ja kiihtyy entiseen tapaansa, mutta polttomoottoriautossa alkavat loppua moottori, kytkin ja vaihteistot.

Jussi Hautaojan mukaan kenenkään auton ostoa harkitsevan ei ole nyt mitään syytä ryhtyä panikoimaan punnitessaan tulevan autonsa käyttövoimavaihtoehtoja.

– Kannattaa ostaa sellainen auto, joka sopii omaan mielenmaisemaan ja käyttötarkoitukseen. Perinteisillä autoilla on kuitenkin kysyntää vielä pitkään. Aika hoitaa homman tässäkin, eli veikkaisin, että jo 10 vuoden kuluttua keskikokoisissa ja sitä suuremmissa autoissa ei ole juuri muita tarjollakaan kuin lataushybridejä ja sähköautoja, Hautaoja ennustaa.

Sähköautot 2018

  • Sähköautoja vuoden lopussa 15 499 kappaletta, joista täyssähköautoja 2 404 ja ladattavia hybridejä 13 095 kappaletta.
  • Ladattavat hybridit lisääntyivät vuodessa +129 prosenttia.
  • Täyssähköautojen osuus koko sähköautokannasta 16 prosenttia.
  • Suosituimmat täyssähköautomerkit 2018: Tesla, Nissan ja Volkswagen.
  • Suosituimmat ladattavien hybridien merkit 2018 Volvo, BMW, Mercedes-Benz.
  • Latauspaikkojen määrä vuoden lopussa 722, kasvua vuodessa +50 prosenttia.
  • Pikalatauspaikkoja 138 kappaletta.
  • Latauspaikoissa olevien peruslatauspisteiden lukumäärä 2 050 kappaletta, kasvua +86 prosenttia.
  • Täyssähköauton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle hankintatuki 2 000 euroa.
  • Valtio on varannut 1,5 Me/vuosi latausinfratukea asuinrakennuksille. Vuoden 2018 lopussa 75 taloyhtiötä jättänyt tukihakemuksen.
  • Lähde: Teknologiateollisuus