Svengaavan 60-luvun auto kelpuutettiin myös modernin taiteen museoon

Monet pitävät tätä ensimmäisen vuosimallin 1961 Jaguar E-type ainoana ja oikeana E-typenä. Kaikki kuvat: Ilkka Ruohonen

Geneven suuressa autonäyttelyssä 1961 ensi kertaa esitelty tarunhohtoinen Jaguar E-type täyttää tänä vuonna 60 vuotta.

Juhlan kunniaksi Uudenkaupungin Automuseossa on esillä vastaavat versiot, jotka Jaguar-yhtiö esitteli Geneven autonäyttelyssä 16.3.1961.

E-type on useissa eri äänestyksissä nimetty kaikkein kauneimmaksi koskaan valmistetuksi autoksi. Ehkä ensimmäisenä asian totesi Enzo Ferrari nähtyään E-type Jaguarin Geneven autonäyttelyssä.

Auton veistokselliset muodot ovat vieneet sen myös ensimmäisenä autona New Yorkin modernin taiteen museon MOMAn pysyviin kokoelmiin.

Jaguar E-type on nykyisin arvostettu harrasteauto, ja Suomessakin niitä on nykyisin muutamia kymmeniä.

Svengaavan 60-luvun symboliksi noussut ja yhä kulttimainetta nauttiva Jaguar E oli suunniteltu hyvin, kuten myös sen julkistaminen Geneve Autosalonissa 1961.

Muutamat autoalan lehdet olivat jo etukäteen saaneet testata ja koeajaa auton salaa yleisöltä. Näyttelyssä se oli ennen h-hetkeä suojattu huolellisesti ulkopuolisten katseilta.

Ilmanottoaukon keskelle on asetettu siro lista, jota koristaa kullanvärinen Jaguar-merkki.

Lehdistölle järjestettiin myös päivää ennen ennakkoesittely lähellä näyttelypaikkaa olevassa puistossa. Aivan viime tingassa päätähden ajoi paikalle tehtaan markkinointipäällikkö Bob Berryn suoraan Jaguarin tehtailta Coventry´sta Englannista.

Mielenkiinto autoa kohtaan oli niin suuri, että yhtiön johtaja ja omistaja Sir William Lyons määräsi tuomaan tehtaalta vielä toisen auton koeajoja varten.

Auton ohjaimiin istui yhtiön pääkoeajaja ja testi-insinööri Norman Dewis, joka taittoi matkan ennätysajassa Coventrystä Sveitsin Geneveen. Molemmat tuossa esittelyssä mukana olleet autot ovat edelleen tallessa ja kunnostettu alkuperäiseen asuunsa.

Suunnitteluun oli paneuduttu erityisellä huolella. Päätekijät olivat aerodymamiikaan erikoistunut suunnittelija Malcolm Sayer sekä Dewis. Tavoitteena oli urheiluauto, joka vastaisi ominaisuuksiltaan aikaisempia Jaguarin kilpa-autoja, mutta olisi sopiva myös katukäyttöön.

Kun lopullinen prototyyppi oli valmis, oli automaailma saanut uuden suunnannäyttäjän ja esikuvan, jonka hohto ei ole himmentynyt.

Kokeneena suunnittelijana tunnetulla Sir William Lyonsillakaan ei ollut muuta lisättävää kuin kapea lista auton etupäässä olevan ovaalinmuotoisen ilmanottoauton keskelle. Tämän listan keskellä olevaa levennystä koristaa pieni punaiselle taustalle asetettu kullanvärinen Jaguarin merkki.

Alkuun takavalot sovitettiin kuhun- kin autoon yksilöllisesti ennen niiden lopullista kromikäsittelyä.

Auton korin kaikki muodot pienempiä yksityiskohtia myöten hiottiin lopullisesti tuulitunnelikokeiden ja mittausten avulla. Perussuunnittelun teki Sayer. Myös auton tekniikkaan ladattiin kaikki viimeisin käytettävissä oleva tietämys ja osaaminen.

Nopea urheiluauto sai jo silloin kaikkiin pyöriinsä levyjarrut. Ohjaus oli tarkka ja nopea hammastanko-ohjaus. Etujousituksena toimi jo aiemmin käytetty vääntösauvoihin perustuva erillisjousitus, mutta taka-akselisto oli aivan uusi konstruktio.

Uuden muotoilun lisäksi E-typen nosti automaailman korkeimmalle korokkeelle XK-moottori, joka oli tehtaan ensimmäinen täysin omaa valmistetta oleva moottori, ja ensiesitelty Lontoon autonäyttelyssä jo vuonna 1948. Tämän moottorin kehitys alkoi jo toisen maailmansodan aikana.

Jaguar E-type oli ominaisuuksiinsa nähden halpa auto. Se maksoi markkinoille tullessaan vain noin puolet vastaavan Aston Martinin ja noin kolmanneksen vastaavan Ferrarin hinnasta.

Suomessa sen hinta 1960-luvun alussa oli noin 2,2 miljoonaa silloista markkaa. Samalla rahalla olisi saanut neljä pikku-Fiatia.

Tuon ajan ylempään keskiluokkaan kuulunut Ford Taunus 17 maksoi reilut puolet Jaguarin hinnasta.

Pyörät kiinnitettiin kilpa-autojen tapaan yhdellä suurella keskimutterilla, spinnerillä.

E-typeä valmistettiin vuosina 1961–1974 kolmena mallisarjana noin 72 500 kappaletta. Siitä on nyt tehty myös täyssähköinen versio.

Sähköjärjestelmät on suunniteltu niin, että auto voidaan kohtuullisen helposti palauttaa alkuperäisen mukaiseksi. Auton toimintamatka yhdellä latauksella on noin 240 kilometriä.

Uudenkaupungin Automuseo on koronarajoitusten takia suljettu 28.3. asti.

Ilkka Ruohonen 

Kirjoittaja on Uudenkaupungin automuseon johtaja