Syyssateet tuovat teille vesiliirron vaaran

Muutama vuosi sitten tehdyssä testissä havaittiin, että huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Tämän viikon Rengasratsia-kampanja järjestetään tiedotuspainotteisesti. Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteisiä rengasratsioita järjestetään vain muutamalla paikkakunnalla Suomessa.

Kampanja kehottaa autoilijoita tarkistamaan itse kesärenkaidensa syyskunnon. Lain minimivaatimus urasyvyydeksi on 1,6 millimetriä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 millimetriä.

– Renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillin varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon, toteaa Autonrengasliiton kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen.

Kolmisen vuotta sitten Tekniikan Maailma testasi renkaan vesiliirtoherkkyyttä kiihdytyskokeella, kuuden millin vesimäärällä.

Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, 4 millimetrin renkailla vesiliirtonopeus oli 75 km/h ja huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa.

Märän asfaltin jarrutuskokeissa selvisi, että 80 km/h ajonopeudesta jarrutusmatka oli noin 25 metriä, huonokuntoisilla renkailla matka piteni noin 12 metrillä.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä henkiö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Rengasonnettomuudet ovat kuitenkin vähentyneet viime vuosina sekä määrällisesti että suhteellisesti.

Vaativissa ja nopeasti muuttuvissa keliolosuhteissa renkaiden merkitys tulee kaikkein korostetuimmin esiin.
Kaksi kolmasosaa renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut vetisellä, jäisellä tai lumisella kelillä.

Autonrengasliiton mukaan autoilijat ajavat renkaansa useimmiten huomaamattaan huonoon kuntoon. Viime syksyn rengasratsioissa vain joka neljäs kuljettaja tiesi, missä kunnossa hänen autonsa renkaat ovat.

Rengasratsia-kampanja on muistuttanut autoilijoita rengasturvallisuudesta jo syksystä 1997 lähtien.