Talvirengaskaupoilla hyvää ei saa halvalla

VRP-Mäkelän Niklas Vähä-Ettalan mukaan noin 80 prosenttia myydyistä talvirenkaista on edelleen nastarenkaita. Kuva: Elina Helkelä

Tämä syksy on viimeinen, jolloin tieliikennelaki määrää, milloin Suomessa on pakko käyttää talvirenkaita.

Ensi syksynä tilanne on toinen.

Silloin vastuu talvirenkaiden käytöstä siirtyy autoilijalle itselleen. Uuden lain mukaan talvirenkaita pitäisi käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ainoastaan, jos autoilijan mielestä keliolosuhteet sitä edellyttävät.

Vielä tänä vuonna henkilö- ja pakettiautoissa siis pitää käyttää talvirenkaita joulu-, tammi- ja helmikuun aikana. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3., toki muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

– Uusi käytäntö tuskin aiheuttaa suuria muutoksia talvirenkaiden asentamisajankohtiin. Tuskinpa kovin moni autoilija viitsii ryhtyä kiistelemään poliisin kanssa siitä, että onko nyt kesä vai talvi. Muutama vuosi siinä varmasti kuluu, että uusi käytäntö omaksutaan. Onneksi suomalaisautoilijat ovat kuitenkin niin fiksuja, etteivät he lähde ajelemaan kesärenkailla talvisille teille, toteaa Niklas Vähä-Ettala Rengasmarket-ketjuun kuuluvasta VRP-Mäkelästä.

Rengasvalmistajat pyrkivät jatkuvasti kehittämään ominaisuuksiltaan ja tekniikaltaan yhä parempia autonrenkaita.

Talvirengaspuolella tuorein uutuus lienee Continentalin kehittelemä nasta, jolla on kumirunko perinteisen alumiinirungon sijaan. Joustavan rungon ansiosta nastan kovametallipiikki pureutuu paremmin jäähän.

– Kumirunkoiset nastat paitsi pitävät jäällä paremmin, myös vähentävät auton sisäistä melua, kuluttavat asfalttia vähemmän ja kestävät pidempään, Vähä-Ettala luettelee.

Vähä-Ettala kertoo, että kitkarenkaiden kehitystyö koskee pääasiassa renkaan kumiseosta ja kuviointia.

– Jo nyt voidaan sanoa, että kitkarenkaat ovat nastojen kanssa melko tasavertaiset, jäällä ajamista lukuun ottamatta. Monella on esimerkiksi nelivetoisia katumaastureita, joille kitkarenkaat soveltuvat erinomaisesti.

Continentalin kehittelämän nastan runko on kumia. Joustavan runkonsa ansiosta nastan kovametallikärki pureutuu paremmin jäähän. Kuva: Elina Helkelä

Kitkarenkaiden käyttöä puoltaa myös se, että niiden vaihtaminen on joustavaa. Kitkoilla voi huoletta ajella kiireisimmän rengassesongin ulkopuolellakin.

Vaikka kitkarenkaiden ominaisuudet ovatkin vuosi vuodelta parantuneet, suomalaisautoilijat luottavat talvikeleissä kuitenkin nastoihin.

– Talvirengasmyynnistä noin 15–20 prosenttia on kitkoja.

Talvirenkaiden osuus koko maailman rengastuotannosta on Vähä-Ettalan arvioiden mukaan vain noin prosentin luokkaa.
Pienet tuotantomäärät, huippusuunnittelu ja erikoistekniikka nostavat talvirenkaiden hinnat kesärenkaita selvästi korkeammiksi.

Talvirenkaissakin löytyy hintahajontaa halvimman ja kalliimman rengaskierroksen välillä.

– Renkaassa kuin renkaassa hinta tietenkin muodostuu sen vannekoon mukaan, mutta esimerkiksi kalliimmissa nastarenkaissa on enemmän nastoja kuin halvemmissa malleissa, minkä lisäksi niiden suunnitteluun ja tuotekehitykseen on käytetty huomattavasti aikaa. Karrikoidusti voisi sanoa, että halpojen talvirenkaiden suunnittelijat eivät välttämättä ole edes nähneet lunta ja jäätä, Vähä-Ettala naurahtaa.

Niklas Vähä-Ettala kehuu suomalaisautoilijoita, jotka ymmärtävät laadukkaiden talvirenkaiden merkityksen ajoturvallisuudelle.

– Toki uudet halvemmatkin talvirenkaat ovat aina paremmat kuin vanhat kaljut, mutta nyrkkisääntönä voisi kuitenkin sanoa, että talvirengaskaupoilla hyvää ei voi saada halvalla, hän summaa.