Tämän lähemmäksi ei ihminen lentämistä pääse!

Ennen hyppyä laitettiin paperit kuntoon. Kuva: Ari Anteroinen

Raumalainen pääsi elokuun alussa toteuttamaan raumalaisen Marko Ollikaisen haavetta. Mies halusi nimittäin kokea tandemhypyn laskuvarjolla.

– Minulla on aina ollut tällainen haave, että hyppäämään pitäisi päästä. Viime vuonna piti mennä jo kurssille, mutta se peruuntui.

Ollikainen ei ainakaan myöntänyt jännittävänsä edessä olevaa kokemusta mitenkään.

– Odotan ennen kaikkea hienoa kokemusta. Tätä lähemmäksi ei ihminen lentämistä pääse.

– Olen aina ollut rämäpää. Vielä ei ole mitään pelkotiloja, vakuutteli Ollikainen.

Haaveen toteuttaminen vaati reissua Poriin, sillä Raumallahan ei ole lentokenttää. Apua saatiin Skydive Porilta, eli Satakunnan Laskuvarjourheilijat ry:ltä. Seuran sihteeri ja rahastonhoitaja Pasi Torkkeli toivotti Markon tervetulleeksi Porin lentokentälle, jossa oli parhaillaan menossa myös laskuvarjourheilun SM-kisat.

"Tiedät mihin olet ryhtymässä, eikä kukaan ole sinua tähän pakottanut…"

Torkkelin mukaan seurassa tehdään vuosittain noin 50 – 60 tandemhyppyä.

– Porukkaa tulee niin täältä Porista kuin muualtakin Satakunnasta. Esimerkiksi polttariporukoita on paljon.

– Ikää vaaditaan 15 vuotta ja yläikärajaa ei periaatteessa ole, mutta yli 60-vuotiailta vaaditaan erillinen lääkärintodistus, Torkkeli lateli faktat tiskiin.

Torkkeli tenttasi Ollikaiselta ”Amerikan byrokratiaa”, eli kirjallista vakuutusta terveydentilasta ja muusta.

– Tiedät mihin olet ryhtymässä, eikä kukaan ole sinua tähän pakottanut…

Kun kaikki asiaankuuluvat kaavakkeet oli täytetty ja vastuuasiat selvitetty, Marko jätettiin turkulaisen tandemhyppymestari Matti Pahikkalan huomaan. Hänellä on takanaan noin tuhat tandemhyppyä.

– Olet hyvissä käsissä, Torkkeli totesi.

Alkuun Marko ja Matti ottavat kuivaharjoittelut lattialla, jonka jälkeen Marko sai puettavakseen hyppyhaalarit, valjaat, päähineen, hanskat ja suojalasit.

– Hyppykorkeus on tandemhypyssä kolmisen kilometriä. Ensin tullaan noin 30-50 sekuntia vapaata pudotusta. Vauhtia on noin 200 kilometriä tunnissa. Varjon auettua alastulo kestää reilut viisi minuuttia. Vauhti hiljenee sellaiseen 30 kilometriin tunnissa, kertoi Pahikkala.

– Aika usein lentokoneen oven auettua on oltu totisia, mutta sitten on hymyä riittänyt. Kun varjo on auki, voidaan jutella. Maata lähestyttäessä nostat jalat ylös ja minä otan laskeutumisen vastaan, Pahikkala opasti.

Miehet koneessa.

Ei muuta miehet koneeseen ja valjaat kiinni. Jonkin ajan kuluttua Porin taivaalla havaitaankin pinkki laskuvarjo. Laskeutuminen sujuu pehmeästi.

– Se meni täydellisesti, kehui Pahikkala.

– Tämä on parasta kyytiä, mitä voi saada housut jalassa. Tässä ei ollut minkäänlaista pelkoa. Vapaapudotus oli ihan käsittämätöntä, hehkutteli Ollikainen suu leveässä hymyssä.

Turvallisesti alhaalla!

Katso video tästä: