Teippauksella autolle uudet vaatteet

Yliteippaaminen soveltuu periaatteessa kaikenlaisille ajoneuvoille – ei kuitenkaan ruosteruusuille.

| Päivitetty

Olisiko hienoa ajella Rauman kesäkaduilla vaikkapa pinkin värisellä korkeakiiltoisella autolla? Vai olisiko sittenkin coolia, jos biili olisikin mattamusta?

Ajopelinsä ulkonäköä voi muuttaa dramaattisesti antamalla sen yliteippaustekniikan hallitsevan alan ammattilaisen käsiin.

Autojen yliteippaus on nykyään varsin yleistä Suomessa, tosin hintavuutensa puolesta sitä ei kuitenkaan ihan joka viikko, tai vuosikaan, raaski tehdä.

– Varta vasten yliteippaamiseen kehitettyä paksua ja muotoiltavaa vinyylitarraa myydään noin 20 metrin rullissa, joiden leveys on 1,52 senttimetriä. Rullien hinnat vaihtelevat 8 00–2 000 euroon ulkonäöstä riippuen. Tietenkin siihen päälle pitää laskea vielä hinta työlle, joka on suureksi osaksi pikkutarkkaa käsityötä, ajoneuvojen teippauksiin erikoistunut Salla Mäkilä Painopisteestä kertoo.

Hänen mukaansa ”periaatteessa kaikenlaiset ajopelit” soveltuvat yliteippaukseen. Tärkeintä on, että auton pinta on ehjä, eikä siinä koskiessa tunnu mikään.

– Ruosteläikkiä ei voi peittää, sillä teippi ei pysy ruosteen eikä esimerkiksi röpelöisten muovilis-tojen päällä, Mäkilä tietää.

Kestopinnoitetuissa autoissa ei teippaus pysy, mutta pohjamaalatun auton voi yliteipata, tosin tarran irrotusvaiheessa maali saattaa irrota.Yliteipattava auto pudistetaan ensin huolellisesti, jotta kaikki rasva ja piki irtoavat. Olisi hyvä, jos teipattavaksi tuotava auto ei olisi vahattu.

Puhdistuksen jälkeen auto mitataan pala kerrallaan.

Tarra voidaan laskea autonosan päälle kuten lakana eli sitä voi liikutella siihen asti, kunnes tarraa painellaan kiinni esimerkiksi lastan avulla.

Yliteippaustarran liimapinnassa on ilmakanavat, joiden avulla kuplat saadaan pois. Tarran lopullinen kiinnitys tapahtuu lämmittämällä.

– Tarralla on muisti eli se pyrkii palautumaan takaisin entiseen olomuotoonsa ellei muistia poisteta lämmittämällä, Mäkilä selvittää.

Työskennellessään hän käyttää apunaan myös puukkoa sekä leikkausnauhaa, jolla tarraa voi leikata vahingoittamatta auton maalipintaa.

– Yliteippaukseen kannattaa varata 3–4 työpäivää, sillä yhdeltä ihmiseltä menee ainakin sen verran aikaa teippaamiseen, eli työ on aika hidasta.

Salla Mäkilä tietää, mistä puhuu, sillä hän on teipannut jo parikymmentä autoa, joista suuritöisin oli vihreän kuorma-auton teippaaminen valkoiseksi.

Raumalainen on saanut teipata myös Duudsonien autoja.

– Tein yli 30 tuntia töitä yhden Duudsonien auton kanssa, joka oli teipattuna ainoastaan kaksi viikkoa. Teippien poistossa sitä vastoin ei mennyt kuin kolmisen tuntia, Mäkilä nauraa.

Yliteipattua autoa hoidetaan kuten tavallistakin eli normaali pesu ja vahaus riittävät. Mattapintaiselle autolle käytetään vain mattavahaa.

Suomen olosuhteissa yliteippauspinta kestää autossa yleisimmin 3–5 vuotta, riippuen siitä, miten autoa hoidetaan, pestään ja säilytetään.

– Vanhetessaan tarran pinta menee huonoksi ja siihen voi tulla halkeamia, Salla Mäkilä kertoo.

Yliteippaus poistetaan autosta kuten se kiinnitettiinkin – lämmittämällä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut