Tieto suoraan navigaattoriin

Uutta tekniikkaa tulee autoilijan avuksi hirvivaaran ennakoinnissa.

Hirvi- ja kaurisonnettomuuksien vähentämiseksi kehitellään koko ajan uusia tekniikoita. Infrapunavalotunnistimet ja liikkeen mukana suuntautuvat ajovalot ovat kehitysvaiheesa.

Suomessa ryhdytään tänä syksynä käytännössä testamaan järjestelmää, joka välittää tietoa hirvien liikkeistä suoraan autoilijalle. Tiedon välittyminen edellyttää sitä, että navigaattori on päällä ja että se on päivitetty.Järjestelmä toimii tällä hetkellä tusinassa automerkkejä, mutta navigaattoreista vain Garminissa.

Autokoululiiton ja Metsästäjäliiton yhteinen Hirvimerkki!-hanke on kokeilussa tänä syksynä Pohjois-Karjalassa.

– Ensi vuonna järjestelmä on jo valtakunnallinen, lupaa Liikenneturvallisuuden edistämissäätiön puheenjohtaja Risto Gröhn.

Radiosignaaleihin perustuvaa RDS–TMC-teknologiaa hyödyntävä hanke tuottaa hirvieläinten liikkeistä varoittavaa sisältöä autoihin. Palvelussa hyödynnetään esimerkiksi usean vuoden ajalta kertyneitä kolaripaikkatietoja ja ja uusia ajantasaisia tietolähteitä, kuten hirvikoirien tutkapantatietoja.

– Tiedot lähtevät tieliikennetiedon tuottajan järjestelmiin, joissa niitä käsitellään. Kun todetaan, että riskitaso on kasvanut, lähtee tieto myös autoon, tiivistää Risto Gröhn.

Hän kuitenkin korostaa, että uudesta tekniikasta huolimatta tärkeintä on kuljettajan oma toiminta. Nopeus, havainnointi, tehokkaat ajovalot sekä turvaväli ovat tekijöitä, joihin jokainen voi vaikuttaa.

Hirvimerkki!-teemapäivä la 19.9. klo 12–16 Laitilassa (Shell HelmiSimpukka).

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut