Toistuva ilkivalta kyllästyttää Syväraumanlahden venepaikkavuokraajia

Syväraumanlahdella on yli tuhat venepaikkaa. Syksyn pimeys saattaa houkutella paikalle ilkivallantekijöitä ja varkaita. Osa veneilijöistä toivoisi laitureille lukittavia portteja ja kameravalvontaa. Kuvat: Juha Sinisalo

Raumalainen veneenomistaja Jaakko Nissinen uskoo puhuvansa monen veneenomistajan suulla, kun hän toivoo Syväraumanlahden venelaitureille lukittavia portteja ja kameravalvontaa.

– Kaupungin päättäjät pitäisi saada vihdoinkin heräämään. Omasta veneestäni on jo kolme kertaa avattu pressu rankkasateilla, tuttavani veneen polttoainetankkiin on kaadettu kymmeniä litroja vettä ja joidenkin veneiden pressuja on viillelty, Nissinen luettelee.

Hän ei voi käsittää, miksi Rauman kaupunki ei asenna lukollisia portteja laitureiden päähän, kuten muissa kaupungeissa on tehty ”jo ajat sitten”.

– Puomipaikat maksavat lähes 300 euroa kaudessa, eikä hintaan sisälly minkäänlaista vartiointia. On käsittämätöntä, että kuka tahansa voi tunkeutua haluamaansa veneeseen ilman minkäänlaisia seuraamuksia. Alueella kun ei ole edes kameravalvontaa, Jaakko Nissinen ihmettelee.

Rauman kaupungin pienvenesatamista vastaava käyttöpäällikkö Timo Leivo kertoo kuulleensa yhdestä ilkivaltatapauksesta, jossa veneen pressu oli viillelty rikki.

– Ikäväähän tällainen tihutyö on. Aikaisempina vuosina veneenomistajat järjestivät itse vartiointia Koulurannassa, Petäjäksessä ja Kanalin varressa. Nykyään vapaaehtoisia on vaikea saada mukaan.

Timo Leivo tuntee veneilijöiden huolet. Verorahoin kustannetuilla laitureilla pitäisi kuitenkin pystyä kulkemaan myös ne, jotka eivät venettä niissä säilytä. Portit eivät kuitenkaan täysin ehkäise ilkivaltaa tai varkauksia, sillä veneisiin pääsee myös ajamalla toisella veneellä rinnalle.

Leivon mukaan lukittavien porttien hankinta ei ole kuulunut suunnitelmiin, kun Syväraumanlahden venesataman remonttia on toteutettu.

– Raumalla kunnan järjestämiä portteja on nyt kolme; yksi Sjölundinlahdella, yksi Petäjäksessä ja yksi Koulurannassa laituri 7:ssä. Se on siellä sen vuoksi, että Saharannassa uimassa käyvät lapset ovat hyppineet veneistä, mikä on aiheuttanut vaaratilanteita.

Leivo kertoo, että yleensä lukittavia portteja on yksityisissä venelaitureissa, kuten esimerkiksi veneilyseurojen satamissa.

– Portit ovat eräänlainen turvallisuusriski, sillä jos joku joutuu veden varaan, ei häntä pääse auttamaan, jos laituri on lukossa. Lukoista on myös riesaa, kun veneenomistajat unohtelevat avaimiaan.

Kameravalvonnan järjestäminen on Timo Leivon mukaan ollut ainakin toistaiseksi melko hintavaa. Rokissa päädyttiin kameravalvontaan, koska pienvenesatama sijaitsee syrjäisessä paikassa.

– En tiedä sitten, miten paljon kamerat oikeasti auttavat pitämään ilkivallantekijöitä poissa, hän pohtii.

Pienvenesatamista vastaava käyttöpäällikkö Timo Leivo näyttää, minkälaisia valo-, sähkö- ja vesitolppia on kaavailtu Suvitien ja Koulurannan puoleisille venelaitureille. Hän uskoo, että laiturien valvontaa ja palveluja tullaan kehittämään sitä mukaa, kun budjetit antavat myöten.

Leivon mukaan tänä vuonna kaupunki on satsannut Syväraumanlahden altaan rakennelmiin.

– Käytettävissä olevat rahat ovat varsin pieniä. Tämän syksyn aikana saamme sekä Koulurannassa että Suvitien puolen laitureissa valmiudet pistorasioilla ja muutamilla vesipisteillä varustettujen uusien ledivalaisintolppien asentamiseen. Ensi vuonna pääsemme niitä sitten pystyttelemään, mikäli budjetti antaa myöten.

Leivo toteaa, että on mahdollista, että sitä mukaa, kun rahaa jostain ”irtoaa”, Syväraumanlahden venesataman kameravalvontaakin voitaneen ryhtyä suunnittelemaan.

Timo Leivo kertoo saaneensa hiljakkoin viestin, jossa toivottiin kaupungin kieltävän kalastamisen Syväraumanlahden venelaitureilta.

– Se on vaikeasti toteutettava asia, sillä silloin mennään jo jokamiehenoikeuksien rajoittamisen puolelle. Sitä paitsi, laiturit ovat kaikkien veronmaksajien käytettävissä, ei pelkästään veneenomistajien.