Työkylässä Otan apteekissa: "Parasta on asiakkailta saatu hyvä palaute"

Otan apteekilla on useita vakioasiakkaita. Rauman Ensimmäisen Apteekin sivuapteekki onkin oikea lähiapteekki.

| Päivitetty

Oven takana saattaa olla usein jonoa, kun Otan apteekin ovet aamuyhdeksältä avataan. Monet asiakkaat ovat tottuneet asioimaan juuri Rauman Ensimmäisen Apteekin sivuapteekissa Syväraumankatu 5:ssä, sillä lähiapteekissa pistäytyminen on nopeaa ja kotoisaakin.

– Meillä on jonkun verran vakioasiakkaita, jotka käyvät melko usein. Asiakkaita apteekissa toki käy laidasta laitaan ja kaiken ikäisiä, sivuapteekin hoitaja, farmaseutti Mikaela Klaus selvittää.

Hänen lisäkseen Otan apteekissa työskentelevät lääketeknikko Piia Hannula sekä vaihtuva farmaseutti, joka viime perjantaina oli Amanda Rizvanov.

– Meillä on kiertävät vuorot, eli henkilökunta työskentelee molemmissa yksiköissä. Se tekee työstä mielekkään ja vaihtelevan. Pienen Otan apteekin henkilökuntakin pääsee välillä isompaan apteekkiin, jossa on enemmän tuotteita ja henkilökuntaa, Rauman Ensimmäisen Apteekin ja Otan sivuapteekin apteekkari Päivi Lehto selvittää.

Lehdon mukaan Otassa on paikalla aina kaksi farmaseuttia, välillä siellä voi työskennellä proviisorikin. Klaus ja Hannula tekevät Citymarketin kauppakeskuksessa sijaitsevassa pääapteekissa joskus viikonloppuvuoroja.

Kaikkiaan Lehto työllistää apteekeissaan 16 farmasia-alan ammattilaista. Rauman Ensimmäinen Apteekki on avoinna joka päivä, Ota puolestaan palvelee maanantaista perjantaihin kello 9–17.

Otan apteekissa päivä käynnistyy kuljetusliikkeen tuomien tavaroiden purkamisella. Lääkkeet ja muut tuotteet toimitetaan apteekeille lääketukuista, joista suurimmat ovat Tamro ja Oriola.

– Tänään tukusta tilatut tuotteet tulevat meille jo huomenna. Teemme joka päivä monta tilausta, Lehto kertoo.

Hänen mukaansa logistiikkaan kuluukin työpäivästä suuri osa.

Apteekissa on käytössä apteekkiohjelma, joka kattaa niin asiakaspalvelun, reseptitoimitukset, laskut kuin varastovalvonnankin.

– Ohjelma esimerkiksi nostaa tilaukseen tuotteet tilausparametrien ja menekin mukaan. Näin varastomme kiertää hyvin.

Vuodesta 2002 Otan apteekissa työskennellyt farmaseutti Mikaela Klaus oli jo nuorena kiinnostunut kemiasta. Siksi hän hakeutui opiskelemaan farmasiaa Helsingin yliopistoon.

Hän kertoo apteekkialan muuttuneen melkoisesti vajaassa 20 vuodessa.

– Emme enää valmista lääkkeitä apteekissa. Nyt farmaseutin työssä korostuu asiakkaan lääkeneuvonta. Peruslääkkeet ja muut tuotteet ovat nykyään hyllyissä asiakkaiden nähtävillä. Aiemmin lähes kaikki oli tiskin takana, hän luettelee.

Suurin osa Klausin työstä on asiakaspalvelua, raportointia, kirjanpitoa sekä lääkkeiden tilaamista annosasiakkaille.

– Farmaseuttien velvollisuus on neuvoa asiakasta lääkkeen käytössä aina tämän hakiessa resepti- ja itsehoitolääkkeitä. Muutenkin toivoisin, että asiakkaat kysyisivät enemmän lääkkeistä, vaikka ihan tavallisista särkylääkkeistä. Parempi kysyä meiltä kuin hakea tietoa esimerkiksi netistä.

Mikaela Klaus kertoo viihtyvänsä työssään.

– Asiakkailta saatu hyvä palaute on parasta työssä, hän hymyilee.

Lääketeknikko Piia Hannula hakeutui apteekkialalle vähän ”vahingossa”.

– Menin tutustumaan apteekkityöhön ja pidin siitä heti. Aloitin työt Ensimmäisessä apteekissa 2002, jossa suoritin oppisopimuksella lääketeknikon ammatin. Lähiopetuksen kävin Turun ammatti-instituutissa.

Hannula hoitaa Otan apteekissa varastohallintaa. Hän tilaa ja vastaanottaa tuotteet, tekee raportointia, hoitaa laskutusta, tekee somistuksia ja työskentelee kassalla.

– Voin esitellä asiakkaille vapaan kaupan tuotteita, mutta lääkeneuvontaa en saa antaa, hän huomauttaa.

Myös Hannula on nähnyt apteekkialan muutoksen. Aiemmin hän kirjasi paperireseptien tiedot koneelle, farmaseutti tarkisti tiedot ja luovutti lääkkeen asiakkaalle. Lisäksi hän pakkasi apteekissa valmistettavia käsikauppalääkkeitä ja etiketöi niitä.

– Sähköiset e-reseptit ovat nykyaikaa, ja nyt farmaseutit toimittavat reseptin. He tarkastavat annostukset, avaavat lyhenteet ja laskevat jäljelle jäävän lääkemäärän.

Apteekkari Päivi Lehdon mukaan korona ei ole vielä alkusyksynä juuri näkynyt apteekin arjessa. Suojaustoimenpiteet eli käsidesit, pleksit ja maskit tai visiirit ovat tosin olleet keväästä asti käytössä. Keväällä oli muutenkin eri tilanne, kun korona alkoi.

– Silloin erityisesti Otan apteekki oli asiakkaiden suosiossa, sillä he halusivat välttää isoja yksikköjä ja hoitaa apteekkiasiansa nopeasti. Keväällä myös ostettiin isoja määriä lääkkeitä, kuten parasetamolia. Tukkuliikkeet joutuivat rajoittamaan silloin jonkin verran toimituksia logistisista syistä, mutta hyvin me pärjäsimme, Lehto muistelee.

Vuodesta 2017 Rauman Ensimmäistä Apteekkia ja Otan apteekkia luotsannut Lehto pitää tärkeänä ennen kaikkea hyvää asiakaspalvelua. Sitä tehostaakseen apteekki avasi viime vuonna palvelupisteen S-Market Kehätielle.

– Tavoitteenamme on olla dynaaminen, eteenpäin pyrkivä hyvän palvelun apteekki, josta saa sloganimme mukaan ”elämänmittaista huolenpitoa”. Olen oikein iloinen siitä, että minulla on erittäin hyvä henkilökunta.

Työkylässä-juttusarjassa tutustumme paikallisten yritysten arkeen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut