Ulkonäkö usein ratkaisee venekaupassa

Helsinki

elina.helkela@marvamedia.fi

Vuodesta 2007 pääkaupunkiseudulla venekauppaa pyörittänyt raumalaislähtöinen Juha Pulli myöntää, että venekauppa voisi Suomessa sujua paremminkin.

– Kyllä tämä taantuma, johon voidaan lukea pidemmältä aikajaksolta jenkkien asuntokupla, Kreikan taloussotkut sekä ruplan kurssin heikkeneminen, näkyy edelleen venealalla, myös yrityksessäni Nordec Nauticissa.

Finnboatin myyntitilaston mukaan venekaupan liikevaihto oli nousujohteista vuodesta 1995 aina vuoteen 2008 saakka.

Sen jälkeen tuli dramaattinen romahdus: 700 miljoonasta eurosta pudottiin 410 miljoonaan euroon. Viime vuonna Finnboatin jäsenkunnan liikevaihto ylsi kokonaisuudessaan 460 miljoonaan euroon.

– Suomessa kappalemääräinen uudisvenemyynti on ollut laskussa viimeiset viisi vuotta. Tosin, venealalla on selkeästi myös onnistujia. Ne merkit, jotka ovat panostaneet tuotekehitykseen, ovat pääsääntöisesti pärjänneet, Pulli toteaa ja huomauttaa, että hyvät tuotteet menevät kaupaksi huonompanakin aikana.

– Malliston laajuus, nykyaikaisuus ja hyvä hinta-laatu-suhde, luettelee Pulli venekaupan menestystekijöitä.

Uusi vene valitaan hyvin usein ulkonäön perusteella.

– Auto- ja venealaa verrataan yleisesti keskenään, ja kyllähän niistä yhtäläisyyksiä löytyykin. Kuinka moni uuden auton ostaja valitsisi esimerkiksi tismalleen samannäköisen auton kuin edellinenkin oli? Tuskin kukaan, sillä aina pitää olla jotain uutta.

Samalla, kun veneiden ulkonäköä muutetaan, suunnittelevat isommat veistämöt myös uuden rungon, jolla tavoitellaan pienempää polttoaineen kulutusta.

Puolasta on viime vuosina kuoriutunut eurooppalaisen veneteollisuuden mekka. Siellä valmistetaan monia suomalaisiakin merkkejä sekä esimerkiksi amerikkalaisiksi miellettyjä Sea Ray -veneitä.

Juha Pullin päämyyntituote on Galeon-venemerkki, joka on viimevuosina kehittänyt onnistuneita malleja.

Tuoreimpana osoituksena tästä on Galeon Fly 300 -mallin valinta Helsingin Vene 2015 Båt -messujen Vuoden Veneeksi matkamoottoriveneluokassa.

Yllättäen Suomessa myytävistä uusista veneistä puolet menee merelle, puolet sisävesille. Eniten myydään pienempiä, alle 6 metrin veneitä.

– Minä olen myynyt Tampereen seudulle paljon uusia veneitä. Jokainen myyty vene myy yhden uuden. Se on sellainen puskaradioefekti.

Pulli on päässyt myymään keskikaupaltaan noin 300 000 euron moottoriveneitä. Veneeseen hankintaan yleensä suuri määrä erilaisia apuvälineitä elämää helpottamaan.

– Pelkästään navigointielektroniikka saattaa maksaa 20 000 euroa, sitten saatetaan hankkia ilmastointi, generaattori, oma wifi, mobiili-laajakaista, satelliitti-tv sekä joystick-ohjaus.

Juha Pulli luottaa siihen, että veneala alkaa Suomessakin pikkuhiljaa virkistyä.

– Jo tämä kevät näyttää hieman valoisammalta.

Myydyt uudet pien- ja moottoriveneet Suomessa 2014: Alle 6 m / 6460 kpl (-4,7%), 6–8 m / 551 kpl (-1,1%), 8–10 m / 50 kpl (-13,8%), yli 10 m / 21 (-24,1%)

Lähde: FinnBoat

” Ne merkit, jotka ovat panostaneet tuotekehitykseen, ovat pääsääntöisesti pärjänneet.

Juha Pulli