Raumalaiset ”myrkkärit” Atte Laiho ja Matti Hautero lähtevät ylittämään Atlanttia purjeveneellä: "Ulos maailmaha viä meijä jäljetön diä..."

Myrskypojat Atte Laiho (vas.) ja Matti Hautero ovat kokeneita meripartiolaisia. Marraskuussa he liittyvät naantalilaisen meripartioalus Tokka-Lotan miehistöön ja lähtevät ylittämään Atlanttia. Kuva: Elina Helkelä

Raumalaiset meripartiolaiset Atte Laiho ja Matti Hautero tähyilevät kuvaajan pyynnöstä horisonttiin Rauman Keskuspuistossa Tasala Vilkun patsaalla.

Pian he saavat tähystellä horisonttiin ihan oikeasti, sillä 24. marraskuuta nuoret miehet liittyvät Naantalin Sinisten meripartioalus s/y Tokka-Lotan miehistöön osallistuakseen Atlantic Rally for Cruisers (ARC) -kilpailuun.

Las Palmasista Gran Canarialta starttaava ja kolmesta neljään viikkoa kestävä purjehdus päättyy Karibialle Saint Lucian saarelle Rodney Bayn satamaan.

Taitettavana on noin 3 000 meripeninkulmaa valtamerta kahden mantereen välissä. Kaikkiaan kilpailuun osallistuu noin 250 venettä.

Monta vuotta valmisteltu partiolippukunta Naantalin Sinisten Atlantic Expedition -purjehdushanke juhlistaa lippukunnan koulutusaluksen Tokka-Lotan ”Tokkiksen” 30-vuotista historiaa.

Noin 13-metrisen Tokka-Lotan on suunnitellut raumalaislähtöinen Matti Pulli. Alus on rakennettu Raumalla vuosina 1988-1989. Kuva: Oona Colliander

Raumalaislähtöisen Matti Pullin suunnittelema ja vuosina 1988–1989 Raumalla rakennettu lähes 13-metrinen alus on katsastettu avomerikäyttöön.

Atlantin ylitystä varten huolletun ja remontoidun Tokkiksen matkaan lähtevä 8-henkinen miehistö koostuu kokeneista meripartiopurjehtijoista.

Sellaisia ovat myös ”myrkkärit” Laiho ja Hautero, joilla on runsaasti kokemusta avomeripurjehduksesta.

– Olen seilannut Välimerellä ja Karibialla sekä osallistunut Tall Ships Raceen Espanjasta Englantiin suuntautuvalla purjehduksella. Lisäksi olen ollut mukana Tokka-Lotan siirtopurjehduksella Lissabonista Las Palmasiin, Hautero luettelee.
Laiho on purjehtinut Espanjan rannikolla ja Itämerellä sekä ollut myös mukana Tokkiksen Lissabon–Las Palmas -siirtopurjehduksella.

Vuodesta 1986 järjestetty ARC-kilpailu on cruising-tyyppinen kisa, jossa saa käyttää konetta. Koneajotunnit kylläkin kerryttävät tupla-aikaa, mikä luonnollisesti vaikuttaa kokonaisaikaan.

Kolumbus jo aikoinaan seilasi samaa Las Palmasin ja Saint Lucian välistä merireittiä, jota kilpailijatkin käyttävät.

Marras–joulukuun vaihteeseen sijoittuva purjehdusaika on raumalaismiesten mukaan otollinen säiden ja tuuliolosuhteiden puolesta.

– Hurrikaanikauden pitäisi olla päättynyt, kun saavumme Karibialle. Tosin ilmastonmuutos on osoittanut, että säiden ennustaminen on yhä vaikeampaa. Sen vuoksi huolellinen valmistautuminen onkin kisassa kaiken a ja o, Matti Hautero toteaa.

Matti Hautero ja Atte Laiho ovat kokeneita avomeripurjehtijoita. Kuva: Elina Helkelä

Raumalaismiehet ovat valmistautuneet Atlantin ylitykseen, paitsi kartuttamalla purjehduskokemustaan, myös kouluttautumalla sekä hankkimalla oikeaoppiset varusteet pitkää merimatkaa varten.

Tokka-Lotan miehistölle on jaettu kisan ajaksi eri vastuualueet. Hautero vastaa aluksen kansiturvallisuudesta ja toimii toisena vahtipäällikkönä. Laiho huolehtii veneen moottorista, huollosta ja ylläpidosta.

Veneen vesihuollosta on pidetty erityisen hyvää huolta. Juomakelpoisen veden varmistamiseksi Tokkikselle on asennettu kolme eri vesijärjestelmää.

Miehet myöntävät, että tuleva Atlantin ylitys mietityttää.

– Väkisinkin sitä tulee ajateltua, että onko nyt kaikki mahdolliset tilanteet otettu huomioon? Laiho sanoo.

– Onhan niitä skenaarioita pyöritelty ja yritetty kaikkeen varautua. Onneksi olemme nuoria ja terveitä – ja kun tällaiseen seikkailuun lähtee, on pakko pärjätä omillaan, Hautero lisää.

ARC-kilpailuun osallistuu myös muita suomalaisia venekuntia, jotka pitävät yhteyttä toisiinsa VHF:llä ja satelliittipuhelimella. Ne ovatkin sitten ainoat yhteydenpitovälineet keskellä merta.

Tässä kuvassa Tokka-Lotta seilaa tutuilla kotimaan vesillä. Pian sen keula suunnataan Kolumbuksen merireitille. Kuva: Juhani Polkko

Eniten miehet ovat pohtineet sitä, miten kahdeksan ihmistä tulee keskenään toimeen pienessä veneessä kolme viikkoa.

– Olemmehan kirjaimellisesti samassa veneessä, Hautero nauraa.

Tokka-Lotan miehistön ikähaarukka on 21–29 vuotta. Seitsemän miehen joukossa on yksi nainen. Hän on lääkäri.

Mikä saa raumalaiset myrskypojat lähtemään valtamerta valloittamaan?

– Minua motivoi omien taitojeni ja osaamiseni testaaminen, rajojen kokeileminen sekä mahdollisuus nähdä hienoja asioita, Atte Laiho maalailee.

– Minulle valtameripurjehdus on matka itseeni, irti normaalista arjesta. Kun koko maailma on 13 metrissä, nin silloin ei tarvitse tietää mitään Brexitistä – ja se on aika vapauttava fiilis, Matti Hautero hymyilee.