Uudet motoristit ovat jääneet ilman maantieajokoulutusta. ”Liikenteessä ajaminen on monen eri taidon summa”

Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi toivoo pikaista korjausta nykyiseen ajokorttilakiin.

Tilastojen mukaan kevät on motoristeille riskialtteinta aikaa: hiekkaiset, osittain jäiset ja routavaurioiset tiet, vaelluksilleen lähtevät hirvieläimet sekä talven jäljiltä vielä hieman ruosteessa olevat kuljettajan ajotaidot voivat aiheuttaa onnettomuuksia etenkin maantieajossa.

Yleisin motoristille sattuva onnettomuus on tieltä suistuminen, joka johtuu väärästä ajolinjasta, väärästä ohjausliikkeestä tai kuljettajan säikähtämisestä.

– Moottoripyöräonnettomuuksien määrä oli pitkään alhaisella tasolla, mutta viime vuosina onnettomuudet ovat lähteneet lievään kasvuun, Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi sanoo.

Lisääntyneet onnettomuudet johtunevat hänen mukaansa siitä, että ajokorttilakiuudistus poisti kaikki uusien motoristien maantieajoa koskevat teoria- ja ajotunnit.

– Vuodesta 2018 lähtien uusilla motoristeilla ei ole ollut mitään koulutusta eikä siten myöskään keinoja välttää moottoripyöräilyn suurimpia riskejä. Tilanne on täysin kestämätön, Kiviniemi puuskahtaa.

Hänen mukaansa epäonnistunutta ajokorttilakia on tarkoitus avata vielä tämän vuoden puolella, ja ensi vuonna tehdä siihen tarvittavat korjaustoimenpiteet.

– Tämä laki on taas esimerkki huonosta valmistelusta, jossa ei ole ollenkaan kuultu sidosryhmiä eikä ammattilaisia.

Ennen ajokorttiuudistusta moottoripyöräkoulutukseen sisältyivät pakolliset teoria- ja ajotunnit. Uudistuksen myötä katosi Kiviniemen mukaan ”hiljainen tieto”, jota ammattitaitoiset opettajat koulutettavilleen välittivät.

– Jokainen tietää, että uuden oppimista auttaa huomattavasti se, että asioita käsitellään ensin teoriassa. Teoriatunnin jälkeen tehtiin ajolenkki, jonka aikana opettaja näytti käytännössä, miten eri tilanteissa kuuluu toimia. Sen jälkeen tunnilla taas keskusteltiin havainnoista. Nyt kuljettajaopetukseen sisältyvät viisi opetustuntia eivät riitä mitenkään edes moottoripyörän käsittelykokeen läpäisyyn.

Autokoulut toki tarjoavat lisäkoulutusta, mutta koska se ei ole pakollista, moni jättää lisätunnit ottamatta.

– Iäkkäämmät kuljettajat, jotka vasta aloittelevat moottoripyöräharrastustaan, ovat vastuullisempia itsestään ja ostavat laajempia opetuspaketteja. Autokouluilla on myös ”ruosteenpoistokursseja”. Ne on tarkoitettu kuljettajille, jotka haluavat herätellä talven jäljiltä ehkä hieman ruosteessa olevia ajotaitojaan.

Kiviniemi muistuttaa, että mopoilijat eivät ole motoristeja helpommassa tilanteessa.

Nykyiseen ajokorttilakiin sisältyy ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus (EAS), jonka neljä teoriatuntia ovat pakolliset kaikille, jotka hakevat ajokorttia ensimmäistä kertaa.

– Mopoilijoiden koulutukseen ei kuulu lainkaan liikenteessä ajoa. Aiemmin opettaja näytti ajotunnin aikana nuorelle, missä paikalliset vaaranpaikat sijaitsevat ja miten missäkin kohdassa kannattaa ajaa. Nyt riittää, että pysyy käsittelykokeen ajan pystyssä, osaa kääntyä ja pysähtyä. Käsittelykokeen läpäiseminen ei vielä tee kenestäkään valmista kuljettajaa, vaan liikenteessä ajaminen on monen eri taidon summa, Jukka Kiviniemi sanoo.

Autoilija ja motoristi

Lähde: Suomen Autokoululiitto

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut