Uusien autojen varustelubuumi kiihtyy

Monesta mallista löytyy jo vakiona useita ajoa helpottavia ja turvallisuutta lisääviä varusteita.

Autosuunnittelijat ja -valmistajat ovat askaroineet viime vuosina ahkerasti ajoa helpottavien ja turvallisuutta lisäävien uusien varusteiden kehittelytyössä.

Autoalan keskusliiton teknisen johtajan Jouko Sohlbergin mukaan uusien autojen varustelutason kehitys on kiihtynyt selvästi 2 000-luvun alusta lähtien.

– Aivan viime vuosina ovat yleistyneet aktiiviset turvalaitteet, kuten kaista-avustin ja edellä ajavan auton etäisyyttä mittaava, mukautuva eli adaptiivinen vakionopeussäädin.

Tärkeimpinä auton varusteina Sohlberg pitää ajonvakautusjärjestelmää sekä lukkiutumattomia jarruja, jotka ovat niin sanottuja passiivisia turvajärjestelmiä.

– Turvallisuusvaatimukset tulevat uusiin autoihin jo lainsäädännönkin kautta. Uusimpana varusteista tulee mieleen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Uutta autoa ostavan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, millaiseen käyttöön se pääasiassa tulee.

Sohlberg neuvoo, että tärkeimmät asiat, jotka maantieajoa paljon ajavan pitäisi ottaa huomioon, ovat auton turvavarusteet, valotekniikka sekä ajomukavuuteen vaikuttavat asiat.

– Kaupungissa taas hyödyllisiä ovat hätäjarrutusjärjestelmät sekä parkkitutkat ja -kamerat. Myös mukautuva vakionopeussäädin on hyvä olla olemassa niin maantie- kuin kaupunkikäytössäkin.

Autojen turvallisuus on parantunut merkittävästi 2 000-luvulla. Samalla myös liikennekuolemat ja loukkaantumiset ovat vähentyneet.

Jouko Sohlbergin mukaan suuri osa vahingoista tapahtuu nykyään parkkipaikoilla, joissa usein kolisee ja paukkuu esimerkiksi peruutustapauksissa.

– Näidenkin onnettomuuksien ehkäisyyn on jo tullut avustavia järjestelmiä.

Tulevaisuuden autojen varustelutasoa pohtiessaan Sohlberg mainitsee itse ajavat eli autonomiset autot, joihin tulee sekä turvallisuutta lisääviä että viihdepuolen toimintoja.

Älytekniikkaa edustavat kaista-avustin, adaptiivinen nopeussäädin sekä kameratekniikka yleistyvät, ja auton saa tulevaisuudessa käyntiin pelkällä sormenjäljellä.

– Liikkumiseen liittyvän tekniikan lisäksi autoihin tulee viihdetoimintoja. Uusi teknologia mahdollistaa esimerkiksi sen, että ajoneuvon lasit tulevat toimimaan mahdollisesti kosketusnäyttöinä, joista voidaan valita erilaisia toimintoja. Telematiikka lisää yhteydenpitoa autosta toiseen ja vaikka autokorjaamoon. Lisäksi eri toimijat voivat lähettää omia viestejään ja tarjouksiaan suoraan autoon, Jouko Sohlberg maalailee.

Auton varustelulla on vaikutusta polttoaineen kulutukseen

  • Motiva on julkaissut verkkosivuillaan tietopaketin auton varustelun vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen.

  • Moottorinlämmitin on Motivan mukaan varsinainen ekovaruste Suomen kylmissä oloissa. Moottorin esilämmitys vähentää polttoaineen kulutusta, ja ensimmäisten kilometrien ajon aikana syntyvät pakokaasupäästöt vähenevät murto-osaan kylmäkäyttöön verrattuna. Lämpimänä käynnistettävä moottori myös kuluu vähemmän ja tuottaa nopeammin lämpöä auton sisään ja tuulilasiin.

  • Pienellä vierinvastuksella rullaavat renkaat vähentävät polttoaineen kulutusta 0,3–0,4 litraa sadalla kilometrillä.

  • Renkaiden vajaapaine taas lisää polttoainemenekkiä. Rengaspainevahti on pakollinen EU:n alueella myytävissä uusien autojen ensiasennusrenkaissa. Rengaspainevahti säästää renkaita ja polttoainetta sekä parantaa liikenneturvallisuutta.

  • Ajotietokoneella pystyy seuraamaan polttoaineen kulutusta. Näin autoilija voi muuttaa omaa ajotapaansa taloudellisemmaksi.

  • Vaihtamisen opastin manuaalivaihteisissa autoissa neuvoo, milloin kuljettajan kannattaa vaihtaa vaihdetta moottorin taloudellisilla kierrosalueilla.

  • Ilmastointilaitteen käyttö lisää polttoaineen kulutusta jopa 0,5–2 litraa sadalla kilometrillä.

  • Automaattivaihteista autoa on pidetty bensasyöppönä, mutta viime vuosina automaattivaihteistot ovat kehittyneet niin, että joissakin tapauksissa manuaalivaihteisen ja automaattivaihteisen version välillä ei juuri ole eroa polttoaineen kulutuksessa.

Lähde: Motiva

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut