Vaihtoautokauppa kävi kesällä ennätyskuumana Raumalla

Raumalaiset autokaupat myivät kesällä vaihtoautovarastonsa lähes tyhjiksi. Kuva: Juha Sinisalo

– Vapun tienoilla automaailma lähti avautumaan, ja kesällä etenkin vaihtoautopuoli lähti niin hyvään nousuun, että käytettyjen autojen kauppa sujui lopulta paremmin kuin edelliskesänä, Rinta-Joupin vaihtoautopäällikkö Jorma Fräntilä myhäilee.

Rinta-Jouppi pääsi kesällä myymään melkoisesti myös moottoripyöriä ja matkailuautoja sekä Turun toimipaikasta veneitä.

Uusissa autoissa Rinta-Jouppi törmäsi toimitusvaikeuksiin, kun koronapandemia oli sulkenut auto- ja akkutehtaita.

– Meille oli luvattu esimerkiksi Toyota Ravin hybridejä, mutta saimme vain noin puolet siitä määrästä, mitä olimme tilanneet.
Nyt joidenkin mallien toimituksissa saattaa Fräntilän mukaan edelleen esiintyä viivästyksiä.

Rinta-Joupin edustama Toyota on tehnyt sähköautopuolella pitkään pioneerityötä ja valmistanut hybridejäkin jo parinkymmenen vuoden ajan.

Fräntilän mukaan uusien autojen kaupassa on merkkikohtaisia eroja siinä, valitseeko asiakas sähkö- vai bensiinikäyttöisen auton.

– Esimerkiksi Toyota Camrya tai C-HR:ää ei enää edes saa muuna kuin hybridinä.

Syksyn vaihtoautokaupasta Fräntilällä on positiiviset ajatukset.

– Näkymät ovat hyvät ja odotukset korkealla, ellei sitten mitään toista suurta korona-aaltoa tule.

Käyttöauton myyntipäällikkö Timo Takalo kehuu ”kesän menneen paremmin kuin edellisvuonna” ja syksystä hänellä on ”hyvät odotukset”.

– Tosiasiassa vaihtoautokauppa jopa vähän ylikuumeni kesällä, ja myimme varastot melkein tyhjiksi. Uusien autojen kauppa oli suunnilleen puolessa tasossa viime vuotta.

Syksyn myynnistä Takalo odottaa varovaisesti hyvää, sillä Käyttöauton edustamien merkkien valmistajilla on hänen mukaansa mukavia kampanjoita.

– Tietysti kaikki on nyt hiukan epävarmaa. Moni saattaa pohtia työpaikkansa säilymistä, eikä silloin uuden auton ostaminen ole päällimmäisenä mielessä. Toisaalta, vaihtoautosta saa nyt hyvän hyvityshinnan, joten uutta autoa ostavat voivat nyt tehdä hyviä kauppoja, hän summaa.

Käyttöauton merkeillä, kuten Volkswagenilla ja Kialla, on Takalon mukaan hyvä toimitusvalmius, ja uuden auton saa alleen muutamassa kuukaudessa.

Hänen mukaansa Käyttöauton myymistä uusista autoista 80 prosenttia käy bensiinillä.

– Ainakin meillä on bensa edelleen ykkönen, vaikka esimerkiksi Volkswagenilta on juuri tulossa täyssähkömalli, joka takaa yli 500 kilometrin toimintamatkan. Sähköautoja ei kuitenkaan myydä vielä massoina, sähköavusteiset kylläkin kasvattavat suosiotaan.

Myös AutoPalinin molemmissa Rauman-liikkeissä koettiin kesällä positiivinen myyntivauhti erityisesti vaihtoautokaupassa, joka oli vilkkaampaa kuin edellisenä kesänä.

– Uusien autojen myyntiin korona vaikutti, minkä vuoksi meillä on nyt vähemmän rekisteröityjä luovutettavia autoja, AutoPalinin myyntijohtaja Timo Hokkanen toteaa.

Hän kertoo, että vaihtoautoista menivät kesällä parhaiten kaupaksi 10 000–20 000 euron perheautot, mutta kysyntä oli vilkasta koko vaihtoautotarjonnassa.

– Jopa kalliimmat automerkit ja -mallit sekä tavara-autot kiersivät hyvin.

Loppuvuoden automyynnissä Hokkanen näkee ”lievän positiivisen vireen”.

– Uusien autojen myynti kehittyy, ja vaihtoautoista on kova kysyntä. Autotehtaat toimivat nyt normaalisti ja edustamiemme merkkien toimitusajat ovat vakiotasoa. Autoja on saatavana jopa heti varastosta tai muutaman kuukauden toimitusajalla.

AutoPalinin myymistä uusista autoista noin puolet on hybridejä ja puolet bensiini- ja jopa diesel-käyttöisiä. Dieseleiden myynti onkin Hokkasen mukaan jopa elpynyt, sillä uudet diesel-moottorit ovat usein sähköavusteisia hybridejä.

– Autoja ostetaan kuitenkin pitkälti käyttötarpeen mukaan, ja nyt ainakin on valinnan varaa. Jokaiselle asiakkaalle löytyy varmasti sopiva auto, Hokkanen vakuuttaa.

Levorannan Autoliikkeen myyntipäällikkö Ville Lähteenmäki kehuu niin ikään kulunutta kesää, jolloin vaihtoautokauppa kävi hyvin vilkkaana, jopa parempana kuin hän olisi uskonutkaan.

– Teimme kesällä tosi hyvin kauppaa ja ostimme paljon vaihtoautoja. Tälläkään hetkellä tilanne ei ole niin huono kuin monelta kantilta saa kuulla. Toki uuden auton kaupassa on omat haasteensa, mutta elokuun alussa uusienkin autojen kauppa nytkähti mukavasti liikkeelle.

Lähteenmäen mukaan uusien autojen kevään ja kesän rekisteröintitilastot näyttävät koronan takia nyt synkiltä, koska kiinni olleilta tehtailta ei saatu ulos uusia autoja.

Erityisesti 10 000–20 000 maksavien vaihtoautojen kiertonopeus on Lähteenmäen mukaan kohdillaan.

– Niitä kysytään paljon ja siksi me myös ostamme niitä mielellämme. Kalliimman hintaluokan vaihtoautoissa moni alkaa miettiä jo uuden auton ostamista.

Loppuvuoteen Ville Lähteemäki katsoo toiveikkaana.

– Olemme saaneet myytyä uusia autoja, minkä johdosta vaihdossa tulee hyviä, tuoreita ja vähän ajettuja autoja myyntiin. Tämä edistää bisnestämme kokonaisuudessaan.