Vanhalle veneelle uusi mahdollisuus

Petri Suomisen Int 5M -purjeveneen pituus on 9,20, leveys 1,80 ja syväys 1,1, metriä. Kuvat: Juha Sinisalo

Raumalainen Petri Suominen ei vielä kymmenkunta vuotta sitten osannut kuvitellakaan omistavansa joskus kaksi purjevenettä.

Niin on kuitenkin käynyt, ja nykyään hän tarjoaa toisella veneellään charter-purjehduksia lähinnä yritysasiakkaille ja toista venettään hän kunnostaa Rauman purjehdusseuran telakalla. On kunnostanut jo kaksi talvea.

Suomisen silmäterä, ja tällä hetkellä lähes kaiken vapaa-ajan häneltä vievä kaunislinjainen Int 5M -luokan mahonkivene, löytyi Unajasta kahdeksan vuotta sitten.

– Bongasin myynti-ilmoituksen netistä. Veneellä oli purjehdittu vielä sinä kesänä, joten päätin lyödä kaupat lukkoon. En ollut silloin kovinkaan kokenut purjehtija, mutta opettelin poikani kanssa lajin alkeita ensin Scout-jollilla.

Petri Suominen vakuuttaa, että hän ei tule ”ikinä” myymään kovalla vaivalla kunnostamaansa yli 80-vuotiasta mahonkivenettä.

Suominen purjehti ”femmallaan” kolme kesää, mutta sitten vene jäi maihin, sillä se vuoti.

Mies osti toisen isomman ja uudemman purjeveneen, mutta jossain vaiheessa iski innostus; puuvene pitää saada kuntoon.

– Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta vanhojen veneiden kunnostuksesta mutta sain neuvoa alan gurulta veneveistäjä ja -suunnittelija Allan Savolaiselta. Puu itsessään on minulle työn puolesta tuttu materiaali.

Turun Veneveistämöllä vuonna 1936 rakennettuun Petri Suomisen ”Marinaan” oli 1950-luvulla rakennettu kajuutta, joka ei Int 5M-luokan veneisiin kuitenkaan alkuperäisenä kuulu. Sen Suominen sahasi ensitöikseen pois.

Yli 9-metrsen veneen pohjalaudoitusta purettiin köliin asti, ja kölipuuta vaihdettiin puolitoista metriä. Suominen uusi myös 49 saarnipuista painokaarta.

Eivätkä työt vielä siihen lopu.

– Aion vaihtaa veneen kannen alkuperäiseksi eli vaneerikannen päälle tulee maalattu kangas. Veneen pintakäsittely tulee olemaan myös iso urakka, hän tuumii.

Petri Suominen on saanut tietää, että hänen ”Marinansa” ensimmäinen omistaja oli Suomen vanhimman purjehdusseuran Nyländska Jaktklubbenin eli NJK:n jäsen, herra O. Wallin.

– Olen nähnyt filmin vuodelta 1937, jossa purjehtii muitakin tämän luokan veneitä. Filmi on kuvattu minun veneestäni. Olisi ollut hienoa, jos Marinan alkuperäiset piirustuksetkin olisivat tallessa, mutta ne ovat kuulemma tuhoutuneet tulipalossa Norjassa, jonne ne oli toimitettu.

Suominen uusi veneen pohjasta 49 painokaarta, jotka kiinnittyvät kölipuuhun. Veneessä on alkuperäinen lyijyköli.

Int 5M-veneharrastajia on Suomessa nykyään kolmisenkymmentä, joista noin puolet kilpailee aktiivisesti. Ruotsissa ”femmoja” on peräti satakunta.

Petri Suomista ”hiukan kiinnostaisi” vuoden 2020 Int 5M-luokkakilpailu Ruotsin Sandhamnissa.

– Toivottavasti ehdin kunnostaa veneeni ajoissa. Kisojen lähestyminen aiheuttaa pikkuisen painetta näihin hommiin, Suominen naurahtaa.

Suuressa kunnostusurakassaan häntä motivoi ajatus siitä, että venekaunotar saa vielä jatkaa elämäänsä oikeassa elementissään.

– En halua jäädä historiankirjoihin nimenä, joka hävitti tämän. Haluan antaa vanhalle veneelle uuden mahdollisuuden.

Mies kehuu veneensä purjehdusominaisuuksia ”loistaviksi”.
– Se liukuu meressä sulavasti ja siinä tuntee todellakin purjehtivansa.

Int5m:n facebook-sivut.