Veneilijät toivovat Omenapuumaan suntin ruoppaamista

Reksaaren vesialueen osakaskunnan omistaman alueen kunnostus olisi kallista ja vaatisi lupia.

| Päivitetty

Lukijamme ”Syvärauman poik” lähestyi Raumalaisen toimitusta postikortilla, jossa hän toivoi selvitystä, miksei Omenapuumaan sunttia ruopata.

– Varsinkin isommalla veneellä kulku on huonoa. Väylän syvyys paikoitellen alle metri ja leveys noin kaksi metriä. Miksei kunnosteta? lukija kysyy.

Noin puolitoista kilometriä pitkä vesiväylä kuuluu Reksaaren vesialueen osakaskunnalle, jossa Rauman kaupunki on pääomistaja 60 prosentin osuudellaan.

Osakaskunnan yhteyshenkilön Esa Hannukaisen mukaan loput toistakymmentä osakasta omistavat kukin vain pieniä osuuksia vesialueesta.

– En usko, että ainakaan yksityisomistajista löytyy halukkuutta lähteä toteuttamaan kallista ja viranomaislupia vaativaa kunnostustyötä. Ensimmäinen kysymys kuuluu, että mistä rahat siihen tehdään, Hannukainen naurahtaa.

Rauman kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Tuija Kailasteen mukaan kaupungillakaan ei ole resursseja lähteä viemään näin suurta hanketta eteenpäin.

– Se vaatisi perinpohjaista suunnittelutyötä ja konsultointia, sillä kyseessä on vesiekosysteemi, jota pitää tarkoin tutkia. Pitää myös puntaroida, kenen etua ruoppaamisella ajetaan?

Kailaste kertoo, että ELY-keskuksen tehtävänä on arvioida, minkä tyyppisiä lupia ruoppaaminen vaatisi.

Esimerkiksi, kun jokin hanke muuttaa vesiympäristöä, tarvitaan vesilain mukainen lupa ja sen myöntää aluehallintovirasto.

Raumalainen ammattiluontokuvaaja, koko ikänsä Rauman saaristossa liikkunut Raimo Sundelin ymmärtää veneilijöitä, jotka haluaisivat kulkea isommallakin veneellä Omenapuumaan suntista.

– Ikäväähän se on, etteivät kaikki pysty väylää käyttämään. Maan kohoaminen ja liettyminen ovat kuitenkin luonnollista kehitystä, mitä vastaan on hankalaa taistella. Seuraava umpeen kasvava vesialue tulee olemaan U-salmi.

Sundelinin mukaan veneily on vuosien aikana pitänyt Omenapuumaan suntin jotakuinkin liikennöitävässä kunnossa.

– Toki vedenkorkeudella sekä veneen syväyksellä on merkitystä, ketkä väylää voivat käyttää, Sundelin toteaa.

Hän tietää, että kaupunki on leventänyt ja ruopannut useampaankin kertaan Puuvallin ja Säikän suntteja, mikä on ollut helpommin toteutettavissa kuin Omenapuumaan suntin ruoppaus.

– Eiväthän Puuvalli tai Säikkä ole pituudeltaan kuin muutamia metrejä. Toista se on Omenapuumaan suntti, joka on yli kilometrin mittainen. Mielestäni kaupungin pitäisi keskittyä nyt Rauman matkailusaariin: Kylmäpihlajaan, Kuuskajaskariin ja Karttuun ja investoida niihin kunnolla. Ja ruopattaisiin nyt vaikka se Kanalikin ensin!

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut