Viime vuonna voimaan tullut katsastusvälin muutos vähentää katsastettavien autojen määrää

Autoja hylättiin viime vuonna katsastuksessa eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Toukokuussa 2018 astui voimaan katsastuslaki, joka harvensi yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusväliä nykyisestä.

Uusien säännösten mukaan ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi siihen asti, kunnes ajoneuvo on kymmenvuotias.

– Ratkaisevaa on, milloin ajoneuvo on viimeksi katsastettu. Seuraava katsastus määräytyy edellisen hyväksytyn katsastuksen mukaan eikä enää käyttöönottopäivän mukaan, paitsi siinä tapauksessa, että ajoneuvo on hyväksytty katsastuksessa enintään 30 päivää ennen käyttöönottopäivää, Plus-katsastuksen yrittäjä Tomi Niittymaa selvittää.

Autonomistajien on syytä kuitenkin ottaa huomioon se, että seuraavan katsastuksen ajankohta määräytyy uusien säännösten mukaisesti vasta, kun ajoneuvo on katsastettu hyväksytysti uusien säännösten voimassaoloaikana.

– Kyllä nämä uudet säännökset ovat tosi paljon hämänneet autonomistajia. Jos nyt tuo esimerkiksi yhdeksänvuotiaan auton katsastukseen ei saakaan välivuotta, sillä 9-vuotias auto on vuoden päästä jo kymmenen vuotta vanha. Vastaavasti taas jos kahdeksanvuotiaan auton tuo nyt katsastettavaksi, niin seuraava katsastusväli onkin kaksi vuotta, Niittymaa pyörittelee.

Katsastusajankohtaa on nyt helppo siirtää katsastuttamalla ajoneuvo siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerran tuoda katsastettavaksi.

– Nykysääntöjen mukaan auton voi halutessaan katsastaa vaikka joka päivä, kun aiemmin katsastus piti tehdä jonain määrättynä aikavälinä.

Mikäli ajoneuvo saa katsastuksessa hylkäämispäätöksen, ajoneuvon jälkitarkastus pitää hoitaa kuukauden kuluessa hylkäyksestä.

Oma lukunsa on sitten ajoneuvoilla, joiden katsastusaika on ylittynyt; ne ovat lain mukaan ajokiellossa siihen asti kunnes katsastus voidaan hyväksyä.

Ajoneuvon katsastuksessa tehdään myös lain määräämät päästömittaukset.

Kymmentä vuotta nuorempien bensiinikäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen pakokaasumittauksia ei tehdä enää pakoputkesta, sillä mittaukset hoituvat auton omavalvontajärjestelmän eli OBD:n kautta.

Katsastukseen voi tulla myös erillisen päästömittaustodistuksen kanssa, jonka voi saada esimerkiksi auton huollon yhteydessä.

– Osa autonomistajista käyttää ajoneuvonsa huollossa ennen katsastukseen tuloa, osa taas toimii toisinpäin. Monet korjaamot myös katsastuttavat asiakkaansa auton huollon yhteydessä, mikäli näin sovitaan, Niittymaa kertoo.

Nykyaikaiset autot ovat täynnä erilaista avustavaa ja turvallisuutta parantavaa tekniikkaa.
Niiden toimivuuden tarkastaminen hoituu katsastusasemilla lähinnä auton omien merkkivalojen perusteella.

– Emme voi lähteä autolla liikenteeseen tarkastamaan, toimiiko vaikkapa kaistavahti, kuten pitäisi. Olemme siltä osin ajotietokoneen antaman tiedon varassa.

Tomi Niittymaan mukaan kevyemmissä ajoneuvoissa esimerkiksi kaistavahtijärjestelmän vika johtaa hylkäämiseen, vaikka varuste on vain raskaan liikenteen puolella tullut pakolliseksi marraskuusta 2014 alkaen.

– Ajovakauden hallintajärjestelmän eli ESP:n viasta seuraa myös hylkäys henkilöautoissakin.

Katsastusvälin muutos aiheuttaa sen, että tästä keväästä alkaen vuoden aikajaksolla suomalaisilta katsastusasemilta lähtee pois noin viidesosa katsastettavista autoista.

Tomi Niittymaan mukaan Rauman seudun autojen keski-ikä on valtakunnallisesti tarkasteltuna yli keskiarvon, lähemmäs 15 vuotta.

Sen vuoksi raumalaisille katsastusasemille tulee nyt keväästä alkaen arviolta noin 15–17 prosenttia vähemmän katsastettavia ajoneuvoja kuin viime keväänä ennen lain muutosta.

– Syvin kuoppa alkaa nyt keväällä, mutta sitten tahti taas vähän tasaantuu eli vuoden päästä pitäisi palata suunnilleen viime vuoden tilanteeseen, Niittymaa arvelee.