VW Karmann Ghialla matka taittuu tyylillä

Raumalainen Pasi Salminen on kunnostanut vuoden 1970 urheiluautonsa ”nuukasti”.

| Päivitetty

– Minulla on vähän sellainen taipumus, että kun jotain rupean tekemään, niin teen sitä sitten vähän liiankin nuukasti, Pasi Salminen nauraa ja viittaa täydellisesti kunnostamaansa 1970-malliseen VW Karmann Ghiaan.

Vuonna 2010 Lyypekin satamasta Rauman satamaan laivarahtina tullut Volkswagenin urheiluauto edustaa italialaista muotoilua ja saksalaista laatua.

Sen vuoksi Salminen halusi entisöidä Karmann Ghiansa mahdollisimman huolellisesti.

Upeaksi kunnostettu, ”köyhän miehen porscheksikin” kutsuttu elegantti coupé, vangitsee nyt kadunmiesten katseet, kun Salminen ajelee sillä pitkin kesäisiä Rauman katuja.

– Auton mittariin kertyy vuodessa noin 500 kilometriä. Kun ostin auton, sen mittarilukema oli jotain 98 000. Minun aikanani siihen on tullut lisää nippa nappa 2 000 kilometriä, sillä ajelen sillä vain kesäisin.

Salminen löysi metsänvihreän aarteensa internetistä. Joku Stuttgartissa asuva saksalainen oli laittanut autosta ilmoituksen nettiin.

– Onneksi kaverini kaveri pystyi toimimaan apuna kaupanteossa ja kuljetuksessa, sillä jos me olisimme kaksistaan lähteneet autoa ostamaan, niin olisimme olleet reissussa ainakin pari viikkoa ja siinä välissä olisi pitänyt vaimolle sähköttää, että lähettää lisää rahaa, Pasi Salminen vitsailee.

Karmann Ghian ilmestyttyä Salmisen kotipihaan Unajassa, mies ryhtyi saman tien purkamaan sitä osiin.

– Siinä se oli kananruokana pitkin pihaa. Irrotin autosta kaiken mahdollisen. Samanaikaisesti rakensin pihalle autotallia, joten kyllä siinä tekemistä piisasi.

Salminen entisöi Ghiastaan aivan kaiken: puskurit, jarrut, moottorin, verhoilun, kojelaudan, vanteet...

Alkuperältään kokovihreän auton hän maalautti kaksiväriseksi. Nyt rungoltaan tummanvihreässä autossa on valkea katto.

– Piti olla tarkkana siinä, että auto maalattiin sen ajan hengen mukaan. Vuonna 1970 VW Karmann Ghioja tehtiin ainakin valko-mustina, puna-mustina, vihreä-valkoisina ja myös yksivärisinä.

Salminen entisöi urheiluautoaan kaikkiaan kolme vuotta. Uudet osat ajoneuvoonsa hän hankki netistä.

– Vaimo oli silloin vielä työelämässä, ja aina kun hän aamulla lähti töihin, minä lähdin autotalliin. Olin siellä hommissa koko päivän, kympin uutisiin asti. Kerran vaimo oli jo tuomassa minulle sinne tyynyä ja peittoakin, Salminen nauraa.

Urheiluauto ei ole suinkaan ainoa auto, jonka Salminen on entisöinyt. Karmann Ghian lisäksi hänen tallissaan on vuoden 1968 VW Kupla sekä 1987-mallinen Mitsubishi Galant.

– Kupla on ollut minulla noin 15 vuotta ja Mitsun ostin joitakin vuosia sitten. Olen ajatellut, että Kuplasta voisin luopuakin, mutta siitä pitäisi saada sitten kunnon hinta. Ghiankin voisin myydä, mutta sellaista ostajaa ei taida helposti löytyä, jolla olisi tarpeeksi rahaa sen ostoon.

Autoharrastus on kuulunut Pasi Salmisen elämään jo pitkään.

Aluksi hän autteli mobilisti-ystäviään, jotka kunnostivat vanhoja autoja, mutta pian Salminen löysi itsensäkin puuhailemasta oman auton kimpussa.

– Parasta on, kun näen lopputuloksen, ja minulle riittää se, että se on omasta mielestäni hyvä. Omaksi iloksenihan minä tätä loppujen lopuksi teen, Salminen toteaa.

VW Karmann Ghia, ”maailman kaunein auto”

  • Volkswagenin kaksipaikkainen coupé.

  • Valmistettiin vuosina 1955–1974 yhteensä 466 856 kappaletta, joista reilut 81 000 oli Cabriolet-avomalleja.

  • Suunnittelija: italialainen Carrozzeria Ghia SpA -suunnittelutoimisto.

  • Koritehdas: Wilhelm Karmann GmbH.

  • Vuonna 1964 Karmann Ghia 1200 valittiin Baden-Badenin kansainvälisessä ”autoparaatissa” maailman kauneimmaksi autoksi hintaluokassaan.

  • Volkswagen esitteli vuonna 1974 Sciroccon, joka korvasi Karmann Ghian. Scirocco muistutti muutamaa kuukautta myöhemmin esiteltyä ensimmäistä Golfia.

  • Pasi Salmisen VW Karmann Ghia on vuodelta 1970. Sen kone on 1,6-litrainen bensiinimoottori, jossa hevosvoimia on 51. Auton vaihteisto on puoliautomaattinen.

  • Lähde: Wikipedia

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut