Yhden naisen toimisto apuna arjen markkinoinnissa ja viestinnässä

Raumalainen Heli Lehtonen vierastaa Brand Manager, brändiasiantuntija ja AD -titteleitä, vaikka juuri niitä töitä hän tekee. Viestinnän moniosaaja haluaa olla helposti lähestyttävä ”Heli” – kumppani yritysten ja organisaatioiden markkinointiarjessa.

Heli Lehtonen työskentelee usein ”ihmisten ilmoilla”, sillä hänen työnsä ei ole paikkaan sidottu. Oman toimiston avaaminen on kuitenkin lähitulevaisuuden suunnitelmissa.

Puistokahvilan pöydässä istuu läppäriään keskittyneesti näpyttelevä nainen.

Raumalainen viestintäalan moniosaaja Heli Lehtonen on tullut tekemään töitä kahvikupposen ääressä. Hänen työnsä ei ole paikkaan sidottu, mutta silti hän on suunnitellut vuokraavansa toimistotilaa keskustasta.

– Minulla on kotitoimistokin, mutta erillisessä toimistossa voisin pitää palavereja asiakkaiden kanssa, yrittäjänä jo aiemminkin toiminut Lehtonen toteaa.

Alkujaan Kouvolasta kotoisin oleva Lehtonen opiskeli ensin kotipaikkakunnallaan graafiseksi suunnittelijaksi ja myöhemmin Eurajoella web designeriksi.

Hänen ensimmäinen työpaikkansa oli Riku Räsäsen omistama Raumamedia, jonka Marva Media osti vuonna 2011.

Sen jälkeen Lehtonen on työskennellyt Raumalla mediatalossa sekä mainos- ja viestintätoimistossa.

– Vuosien kuluessa olen rakastunut Raumaan, ja siitä on tullut minun ja tyttäreni kotikaupunki.

Rauman seurakunnassa vapautui vuoden 2021 lopulla määräaikainen viestintäsihteerin toimi, johon Lehtonen palkattiin. Työt seurakunnassa loppuivat viime vuoden lopulla.

– Ajattelin, etten enää palkkatöiden jälkeen yrittäjäksi lähde, mutta toisin kävi. Entiset asiakkaani alkoivat kysellä, voisivatko he taas käyttää palveluksiani, joten päätin jatkaa yrittäjänä toiminimellä Heli Lehtonen.

Lehtonen tarjoaa yrityksille ja yhteisöille ulkoistettua viestintä- ja markkinointipalvelua, joka voi olla projektiluontoista tai säännöllistä yhteistyötä, esimerkiksi yhtenä työpäivänä viikossa.

– Olen suunnitellut yrityksille kokonaisia brändi-ilmeitä ja logoja, nettisivuja, messuosastoja, mainosteippauksia, markkinointikampanjoita, esitteitä, asiakaslehtiä ja kaikkea muuta arjen markkinointiin liittyvää, mikä voi olla vaikka mainoskynän ilmeen suunnittelua.

Hän myös kuvaa asiakkaille ja kirjoittaa aineistoihin tekstisisällötkin, jos niin halutaan.

Lehtonen tietää, että isommilla yrityksillä on omat viestintäosastonsa, mutta niiltä saattaa puuttua vahva visuaalinen osaaminen, tai sitten kaiken tekemiselle ei ole omasta takaa aikaa.

– Yrityskuvan kannalta on tärkeää, että ulospäin näkyvä viesti on ammattimaisesti toteutettu ja yhtenäinen.

Pienemmille yrityksille ja organisaatioille Lehtonen tarjoaa koulutusta Canva-suunnittelutyökalun käytössä.

Canvalla on helppo tehdä itse ammattimaisia somekuvia tai aineistoja paino- ja digikäyttöön.

Nettisivujen suunnittelu on Lehtoselle mieluinen työtehtävä, jossa hän kokee olevansa parhaimmillaan.

Suurin osa hänen nettisivuasiakkaistaan on pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Nettisivujen valmistusprosessi kestää parista viikosta kuukauteen, riippuen tehtävän laajuudesta.

– Koska olen pieni toimija, yhteydenpito asiakkaan kanssa on suoraviivaista. Varsinkin nettisivuja tehdessä asiakkaan kanssa käydään useita keskusteluja, joissa viilataan sivustoa mahdollisimman toimivaksi.

Itseään Heli Lehtonen kuvaa tarkaksi, osaavaksi, ripeäksi ja luotettavaksi kumppaniksi, joka tietää, mitä yritysten sujuvaan viestintä- ja markkinointiarkeen tarvitaan.

Liike-elämässä tapahtuu -juttusarjassa kerromme Rauman seudun yritysten kuulumisia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut