Aika mitata talven rakentelun tulokset - Porilainen Ville Ikonen näytti muille perävaloja Rauma Street Racessa

Hopeanharmaa Opel Speedster on omaksi iloksi piristetty tykki.

Viides 2017, kolmas 2018 ja tasaisen vauhdin taulukon mukaan ykkönen vuonna 2019.

Porilainen Ville Ikonen otti vihdoin Rauman katujen kuninkaan tittelin, sillä kukaan ei pystynyt vastaamaan hänen vauhtiinsa kuudetta kertaa järjestetyssä Rauma Street Racessa.

Katuautokisan finaalissa Ikosen Opel Speedsterin kiihtyvyyden edessä taipui lappilainen Jussi Nordberg, joka kiertää tällä kaudella rallisprintin SM-sarjaa.

Ikonen kellotti myös päivän kovimman ajan. Hän taittoi 200 metrin eli 1/8 mailin matkan parhaimmillaan 7,328 sekunnissa.

– Ehkä viime talven rakentelu on tuottanut tulosta. Tosin myös muiden epäonnella oli tässä osansa, Ikonen puntaroi.

Hän viittasi yhden kovan haastajan auton hajoamiseen jo kisan alkuvaiheessa: Kimmo Huhtakankaan Plymouth Fury sanoi sopimuksensa irti.

Omaksi iloksi piristetty tykki

Ikosen oma menopeli on harvinainen katseenkääntäjä. Kyseessä on vuosimallin 2001 Opel Speedster Targa, joka toimi aikanaan maahantuojan lehdistöautona ja on ensimmäinen Suomeen rekisteröity Opel Speedster.

Ulkoisesti Ikosen auto on täysin alkuperäisessä kuosissaan, mutta moottoritilassa on tapahtunut melkoisia muutoksia sen jälkeen, kun auto aikanaan jätti Hethelin tehtaan taakseen.

– Mä olen tykännyt enemmän tuosta moottorin ruuvauksesta. Se on rakennettu Saabin, Opelin ja Chevroletin osista. Oma tekele, Ikonen painottaa.

– Tämä on ihan omaksi iloksi rakennettu. Vähän piristetty.

Hän ei halua kommentoida, miten paljon tehoja moottorista irtoaa.

– Tehoa on vähän enemmän kuin se 147 hevosvoimaa, mitä tehtaalta lähtiessä oli, kuuluu vastaus.

– Ja tämä käy vielä normaalilla bensalla. Aika moni laite rupeaa olemaan viinakäyttöinen, mutta olen halunnut pitäytyä bensassa.

Varttimaili humahti jo alle 11 sekunnin

Ikosen Opel Speedster on normaalisti katsastettu, ja hän saattaa napata sen sadepäivänä alleen aamulla töihin lähtiessään. Opel-tapahtumia mies kiertää, mutta ei juuri kisoja.

– Ajan käytännössä täällä ja kerran kesässä Porin lentokentällä. Tällä ei voi oikeastaan ajaa mitään luokkaa, joten ei tämä siinä mielessä ole mikään kiihdytysauto, Ikonen toteaa.

Aiemmin tänä kesänä hän kellotti Porin lentokenttäkisassa varttimaililla ajan 10,994. Parhaimmillaan Opelin huippunopeudeksi on mitattu 255 kilometriä tunnissa.

– Varmaan menee nyt vähän enemmän talven rakentelujen ansiosta. Ensimmäisellä 50 metrillä tämä on aika pitelemätön, mutta varttimailin loppupuolella alkaa voima loppua, Ikonen tiivistää.

Opelissa mukavampi istua kuin Kakolassa

Koska Ikosen hopeanuoli on melkoinen autoharvinaisuus, siitä on kirjoitettu monta lehtijuttua. Yksi Iltalehden otsikko on jäänyt lähtemättömästi omistajan mieleen.

”Autossa on yhtä mukava istua kuin Kakolassa”, siinä julistettiin.

Ikonen ei allekirjoita väitettä.

– Olen ajanut tällä pitkiä matkoja eri tapahtumiin. Ainut ongelma on se, että nämä kiihdytysrenkaat eivät mahdu kyytiin. Niitä varten pitää olla kärry mukana, hän toteaa.

Raumalle niiden kuljettaminen ei ole mikään ongelma. Ikonen aikoo tulevaisuudessakin polttaa kumia Isometsäntiellä.

– Onhan siitä keskusteltu, miten pitää suhtautua, kun porilaiset tulevat. Mutta tämä on hieno tapahtuma, kun kalustoa on laidasta laitaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut