Amerikanrauta löi vielä jenkkisähköauton – "Nyt tuntuu hyvältä, kun voitin Teslan"

Porilainen Petri Karttunen sai raumalaisten sydämet puolelleen, kun hän kukisti kiihdytyskisassa huipputehokkaan Teslan.

Raikuvat aplodit täyttävät Isometsäntien, kun lähtövalot alkavat vilkkua vasemmanpuoleisella kaistalla. Ne vilkkuvat Petri Karttusen voiton merkiksi.

Yleisön riemu ei johdu siitä, että porilaiskuljettaja olisi tuonut mukanaan bussillisen omia taustajoukkojaan.

Katsojia lämmittää tieto siitä, että tämänvuotinen Rauma Street Race on voitettu oikeanlaisella autolla eli polttomoottorin vauhdittamalla Plymouth Valiantilla.

– Amerikanrauta voitti jenkin, julistaa tapahtuman kuuluttajakin riemukkaalla äänellä.

Jenkki on tässä tapauksessa yhtä kuin euralaisen Markus Makkosen ohjastama Tesla 3 Performance eli amerikkalaisvalmisteinen täysverinen sähköauto.

Se ei välttämättä istu genreen, jossa kumi palaa ja bensa haisee. Muita sähköautoja ei starttiviivalla lauantaina nähty.

– Nyt tuntuu hyvältä, kun Teslan voitin. Mä en tykkää sähköautoista, Karttunen ilmoittaa.

Raumalaisyleisö taputti porilaiselle

Finaalin starttiviivalla hän tunsi paineet niskassaan. Katuradalla ajettu kiihdytyskilpailu piti voittaa juuri siksi, että vieressä oli huipputehokas sähköauto.

– Toisaalta muutenkin on kivampi voittaa kuin hävitä, mutta oma tarkoitus oli hauskanpito omalla porukalla, Karttunen tokaisee.

Omasta porukasta tulee kommentti, että tuskin yhdellekään porilaiselle on taputettu Raumalla yhtä paljon.

– Mä olen voittanut ne kaikki puolelleni, Karttunen hymähtää.

Naljailu kisan jälkeen on hyväntuulista, ja Makkonen käy onnittelemassa Karttusta.

– Se oli oikeutettu voitto, hän myöntää.

Voittaminen olisi saattanut hävettää

Kaksikon ero oli lopulta hiuksenhieno, sillä Karttunen vei ykkössijan ainoastaan kahden tuhannesosan marginaalilla.

Makkosta tappio ei haittaa, pikemminkin päinvastoin.

– Olisi muuten tarvinnut selitellä aika kauan ja pitkään, hän tokaisee.

– Tuolle ei kuitenkaan ole tehty yhtään mitään, vaan se on suoraan pakasta vedetty. Ei siinä tarvitse kuin pitää ratti suorassa.

– Kyllä vähän hävetti ajaa tällä. Ainakin tuossa semifinaalivaiheessa. Pitää odottaa, että noista tulee ”mainstreamia”, ja niitäkin ruvetaan virittelemään.

Tesla haluaa olla maailman nopein

Tesla on viime vuodet kamppaillut vahvasti maailman nopeimman tuotantoauton tittelistä. Merkin tehokkaimmista malleista irtoaa yli 1 000 hevosvoimaa, ja ne kiihtyvät nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa.

Makkosen auton tekniset tiedot ovat maltillisemmat, mutta silti kovia lukuja: tehoa 510 hevosvoimaa, nollasta sataan 3,2 sekunnissa.

Hänen Teslansa huippunopeus on rajoitettu, mutta silti riittävä: 250 kilometriä tunnissa.

– Kun se on vielä nelivetoinen, niin aamulla oli aika iso etu, kun oli märkää. Vääntö tuossa on aika kova, Makkonen arvioi.

– Ja kyllä sen lähdöissä huomaa, että siellä on luistonestot ja kaikki päällä.

”Kaikki suoraa tietä osaavat ajaa”

Makkonen nähtiin lauantaina ensimmäistä kertaa Rauma Street Racen starttiviivalla tai ylipäänsä kiihdytyskilpailussa.

Kokemusta kovaa ajamisesta ei juuri ollut taustalla, mutta kertaalleen nuorukainen oli käynyt Alastaron moottoriradalla kokeilemassa Teslan käyttäytymistä huippunopeuksissa.

– Mahdollisuus ajaa noin nopeaa autoa oikeassa kisassa kiinnosti. Koskaan ennen en ollut täällä ollut, joten en oikein tiennyt, mitä tästä olisi pitänyt odottaa, Makkonen kommentoi.

Auto ei edes ole hänen omansa. Markus Makkonen, 23, antoi kyytiä isänsä eli moottoripyörien kisassa kolmanneksi sijoittuneen Ari Makkosen omistamalle ajokille.

Jännittikö antaa tehokas auto pojan kilpailuvälineeksi?

– Ei, sillä on hän sillä sen verran muuten ajanut, Ari Makkonen vastaa.

– Ja tässä oli suora tie. Kaikki suoraa tietä osaavat ajaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut