Emma Kimiläinen suorana naisten ammattilaisurheilusta: "Mitä kuvittelet, että taso voi olla, kun ei ole ollut mahdollisuuksia tulla ammattilaiseksi?"

Emma Kimiläinen ei tiennyt osaavansa ajaa venettä, mutta nyt hän on kouluttautumassa kilpaveneen kuljettajaksi.

Autourheilija Emma Kimiläinen kertoo menevänsä aina kohti uutta. Siksi Kimiläistä ei oikeastaan voi enää kutsua pelkäksi autourheilijaksi. Uusin aluevaltaus on sähkömoottoriveneluokka E1 Series, jonka kuljettajaksi Kimiläinen on kouluttautumassa.

Kimiläinen kävi Raumalla puhumassa Työväen Urheiluliiton seurapäivillä.

– Minulla on aina ollut mielikuva siitä, että voin olla mitä vain ja tulla miksi vain iästä ja matkasta riippumatta. Tykkään tarttua uusiin mahdollisuuksiin tosi ennakkoluulottomasti ja mennä tuntematonta kohti, Kimiläinen sanoi Länsi-Suomelle haastattelussa esiintymisensä jälkeen.

Kaatuneella sarjalla ei ollut helppo paikka

34-vuotiaalla Kimiläisellä on kokemusta autourheilun ammattilaissarja W Seriesistä, joka perustettiin vuonna 2018 pelkästään autourheilevia naisia varten. Kimiläinen näkee, että autourheilussa ja ylipäänsä urheilussa naisten ammattilaisuuden edellytykset ovat kehittyneet hurjasti viimeisen noin viiden vuoden aikana.

– Viidessä vuodessa on tapahtunut aivan järkyttävän iso muutos. W Seriesillä ei ollut helppo paikka aloittaa sitä, Kimiläinen sanoo.

W Seriesille kävi lopulta heikosti. Sarjaa ei enää tänä vuonna ajettu, vaan se kaatui rahoittajien puutteeseen.

– On hankalaa olla se, joka rikkoo lasikatot. Poliittista vastustusta on aina paljon.

Siitä huolimatta Kimiläinen näkee asian nimenomaan niin, että satsaukset urheiluun on tehtävä ensin. Sen jälkeen sarjan tai liigan taso paranee, kun nuori polvi näkee mahdollisuutensa tehdä ammattilaisura urheilussa.

– Lapsesta asti aletaan panostaa urheilu-uraan ihan eri tavalla, jolloin on mahdollisuus kehittyä omien kykyjensä kanssa, Kimiläinen toteaa.

Sarjat kiinnostavat, kun ne ovat tarpeeksi hyviä

Kimiläinen huomauttaa, että naisten urheilusarjat alkavat kiinnostaa yleisöäkin siinä vaiheessa, kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi korkeatasoiksi.

– Jotkut marmattavat sitä, että ketään ei ole katsomossa, koska se on niin huonotasoista. Mitä kuvittelet, että taso voi olla, kun ei ole ollut mahdollisuuksia tulla ammattilaiseksi?

– Panostaminen lajiin lopetetaan, koska aika menee muuhun. On pitänyt saada leipä pöytään, niin ei ole ollut aikaa treenata tarpeeksi, Kimiläinen sanoo.

Urheilijan mukaan me too -liikkeellä on ollut iso rooli myös urheilun tasa-arvon kiihdyttämisessä. Lokakuussa 2017 esille noussut me too -kampanja vastusti ensisijaisesti naisiin kohdistuvaa seksuaalista häirintää, mutta kampanjan pohjalta syntyi monia tasa-arvoliikkeitä.

– Me toosta lähti monenlaisia liikkeitä. Naisurheilun nostaminen esimerkiksi jalkapallossa on hyvä esimerkki siitä.

– Ymmärrettiin kansainvälisesti se, että jos siihen laitetaan rahaa niin, että oikeasti saadaan näyttävä sarja, niin tulee myös osaamista, Kimiläinen sanoo.

Esikuvilla suuri merkitys nuorille

Kimiläinen on raivannut tiensä ammattilaiseksi, vaikka autourheilussa naispuolisia esikuvia ei ole liiemmin ollut.

– Olen aina halunnut vaistomaisesti tehdä toisin, rikkoa kaikki ennakkoluulot ja sanoa kaikille, että ”täältä tullaan”, Kimiläinen toteaa.

Uransa aikana urheilija on kuitenkin todennut, että tie ammattiurheilijaksi ei useimmilla ole samanlainen kuin hänellä. Nyt Kimiläinen on sitä mieltä, että esikuvien merkitys on valtava.

– En uskonut tuohon hommaan yhtään ennen kuin nuoret tytöt ja lapset tulivat kisoissa sanomaan, että eivät ole koskaan kuvitelleet, että voisi päästä tuohon.

– On vaikea olla jotain sellaista, minkä ei tiennyt olevan mahdollista, Kimiläinen toteaa.

Merisairaus ei ole toistaiseksi iskenyt

Tanssii tähtien kanssa -kilpailussa syksyn aikana esiintynyt Kimiläinen on siis seuraavaksi siirtymässä veneilyyn. Eikä mihin tahansa veneilyyn, vaan uuteen ammattilaissarja E1 Seriesiin.

– Minut valittiin mukaan sarjan pilottiakatemiaan. Sitä kautta sarjan tiimit voivat valita kuskit itselleen, Kimiläinen kertoo.

Kummalliseksi asian tekee se, että Kimiläinen ei ollut ennen koulutuksen alkamista ajanut minkäänlaista venettä. Raumallekaan hän ei saapunut paatilla vaan sähköautolla.

– En tiennyt, että osaan ajaa venettä. Silloin, kun lähdin mukaan, en ollut koskaan ajanut mitään venettä. Menin sinne ensimmäiseen koulutusosaan ja totesin, että sehän on ihan loogista, Kimiläinen toteaa.

Kaiken lisäksi Kimiläinen kertoo olevansa merisairas.

– Se on tosi hauskaa tässä kokonaisuudessa, Kimiläinen naurahtaa.

– Ei se ainakaan toistaiseksi ole iskenyt. Se on ehkä siitäkin kiinni, että antaako sille valtaa vai ei. Jos huomaan, että tulee paha olo, niin keskitynkö siihen, että on paha olo vai keskitynkö vain suoritukseen?

E1 Series on ammattilaissarja, jossa ajetaan täyssähköveneillä. Se on määrä alkaa ensi vuoden alussa. Kimiläisellä ei ole vielä paikkaa missään venetallissa, vaan kuljettajat valitaan loppuvuoden aikana.

Veneilyssä luetaan koko ajan kilpareittiä

Kimiläisen mukaan kilpavenekouluttajat ovat kehuneet häntä luonnonlahjakkuudeksi veneen ruorissa. Nainen itse näkee veneilyssä yhtymäkohtia moottorikelkkakilpailuihin.

– Moottorikelkkailussa on reitillä paljon töyssyjä ja niitä hypitään yli. Siinä luetaan reittiä. Samalla tavalla veneilyssä luetaan aaltoja ja reittiä. Nyt kaasua, mennään parin aallon yli. Tai nyt täytyy vähän hidastaa tuohon, Kimiläinen innostuu kuvailemaan.

On veneilyssä silti omat metkunsa verrattuna moneen muuhun moottoriurheilulajiin.

– Meitä on opetettu vuorovesistä, tuulesta ja siitä, miten kaikki vaikuttaa mihinkin. Miten luetaan aaltoja, miten ympärillä olevat asiat vaikuttavat kokonaisuuteen, Kimiläinen kertoo.

– Kunnioitan myös vettä elementtinä tosi vahvasti. Jos jossain olen vähän epämukavuusalueella, niin meri ja vesi ovat sellaisia.

Kokeneen moottoriurheilijan näkökulmasta jokaisella kulkuvälineellä pääsee samanlaiseen mielentilaan.

– Tullaan yhdeksi menopelin kanssa, Kimiläinen tiivistää.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut