Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen urakka EM-karsinnoissa päättyi maanantaina Ateenassa 2–1-tappioon Kreikalle.
Ottelulla oli vielä merkitystä esimerkiksi tulevan EM-kisojen alkulohkon kannalta, mutta ei enää itse kisapaikan kannalta.
Siinä mielessä ehkä monen merkityksettömäksi mieltämä ottelu herätti vielä yllättävän paljon kiinnostusta kotisohvilla.
Nelonen näytti sekä kisapaikan ratkaisseen Suomi–Liechtenstein- että Kreikka–Suomi-ottelun ilmaiskanavalta.
Liechtenstein-ottelu tavoitti Nelosella 1 873 000 katsojaa keskikatsojamäärän ollessa 1 021 000. Luvut eivät sisällä Viasatin ja Ruudun kautta ottelua katselleita.
Noilla luvuilla jalkapallopeli oli Finnpanelin mukaan kaikkien tv-kanavien viikon katsotuin lähetys ja esimerkiksi katsotumpi kuin yksikään Nelosen ohjelma vuonna 2018.
Länsi-Suomi kysyi Neloselta myös Kreikka-ottelun vastaavat luvut, jotka olivat 1 051 000 ja 447 000 katsojaa.
Näin Kreikka-ottelukin nousi toistaiseksi Nelosen viikon katsotuimpien ohjelmien kastiin Vain elämää Joulu-jakson, Haluatko miljonääriksi? -visailun ja Suomen huutokauppakeisarin kanssa.
Lokakuun lukujen perusteella kiinnostus Kreikka-peliinkin oli kaikkien kanavien urheilutarjonnassa samaa luokkaa Ylen näyttämän Walesin MM-rallin kanssa. Taakse jäivät muun muassa formulat sekä suunnistuksen ja alppihiihdon maailmancup.
Vertailun vuoksi Leijonien viime keväistä jääkiekon MM-finaalia katsoi MTV3-kanavalta yli kolme miljoonaa suomalaista.
Koripallossa Susijengin vuoden 2017 kotikisojen trilleri Ranskaa vastaan puolestaan tavoitti TV2:lla hieman reilu miljoona katsojaa.
Niin Huuhkajien EM-kisapaikan varmistuminen kuin tiistainen kansanjuhla Helsingissä veti toreille juhlimaan yhteensä kymmeniätuhansia ihmisiä, joten ainakaan toistaiseksi jalkapallohuuma ei ole jäänyt täysin somekuplaan.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.