Lahden CHL-jääkatastrofin ei pitäisi olla mahdollista Raumalla – Äijänsuon areena saa uudet mainokset ja jään parissa vuorokaudessa

CHL:n pudotuspelejä varten Raumallakin asennetaan uudet jäämainokset ja tehdään uusi jääkerros. Lahdessa tapahtui viime viikolla katastrofi, kun jää petti CHL-mainosten päällä.

Sakari Laine ja Jarno Pajunen viimeistelivät aloitusympyrään tulevaa CHL:n mainosta maanantaina iltapäivällä Äijänsuon areenalla. Kuvat: Juha Sinisalo

Jääkiekon Champions Hockey League ja sen jäämainokset nousivat otsikoihin Lahdessa viime viikon tiistaina, kun Pelicansin ja Vitkovicen välisessä ottelussa petti jää.

Peli jouduttiin keskeyttämään kokonaan jo ensimmäisessä erässä, ja kotijoukkue Pelicans tuomittiin häviämään ottelu luvuin 0–3. Pelicansin tiedotteen mukaan ongelma syntyi todennäköisesti jäämainosten asennuksen jälkeisessä työssä.

Raumalla vastaavanlaisia ongelmia ei pitäisi ilmetä, vakuuttaa Lukon tapahtuma- ja kehitysjohtaja Sasu Eronen. Lukko kohtaa CHL:n pudotuspeliottelussa keskiviikkona HC Innsbruckin.

– Meillä on tehty nämä jo monta vuotta samalla aikataululla, joka on todettu hyväksi. Jää on kunnossa keskiviikkona kello 7 aamulla, Eronen kertoo.

SM-liigan mainokset piiloon maalamalla

CHL:n pudotuspeliotteluissa jäähalleihin asennetaan eurooppalaissarjan omat jäämainokset. Käytäntö on tuttu jo aiemmilta kausilta.

Rauman Äijänsuolla jäämainoksiin liittyvät työt aloitettiin jo maanantaina aamulla.

– Työ aloitettiin maalaamalla SM-liigassa käytössä oleva jää peittoon. Maalarit tulivat Turun areenalta, sillä Raumalla ei ole tarvittavaa välineistöä ja osaamista, Eronen kertoo.

Turkulaisten käsittelyn jälkeen Äijänsuon areenan jää oli täysin valkoinen. Kenttähenkilökunta maalasi jäähän viivat ja aloituspisteet. CHL-mainosten asentajat olivat raumalaisfirmoista.

– Sitten alkaa jäädyttäminen. Jäätä ei käytetä tiistaina, jotta jäätymiselle on tarpeeksi aikaa, Eronen sanoo.

Mainokset asennettiin maanantaina iltapäivän ja illan aikana. Kenttähenkilökunta jäädytti kenttää illalla ja yöllä. Jäädyttämistä jatketaan tiistaina, eikä jää ole käytössä vielä tiistainakaan. Uutta jäätä käyttää ensimmäisen kerran Lukon liigajoukkue keskiviikkona aamuharjoituksessaan.

– Jäävuorot on peruttu sekä maanantailta että tiistailta, ja se on todettu hyväksi ja riittäväksi ajaksi jään tekemiseen.

Jarno Pajunen, Marko Savolainen, Pekka Heinilä ja Sakari Laine tutkivat CHL:n lähettämästä kaukalokartasta, mihin kohtaan keskiympyrän mainos asennetaan.

Raumalla jäähallin pohjalaatta on tasainen

Lahden viime viikon jääongelmien syy ei ole selvinnyt kokonaisuudessaan. Lahden jäähalliyhtiön toimitusjohtaja Miika Laakso tosin kertoi viime viikolla Ylelle, että jäähallin pohjalaatta on kiero. Sen takia jää on eripaksuista eri puolilla kenttää.

Sasu Eronen toteaa, että Raumalla pohjalaatta on uusittu muutama vuosi sitten.

– Ennen meillä oli joskus ongelmaa sen kanssa, mutta nyt laatta on täysin tasainen joka puolelta, Eronen sanoo.

Keskiviikkona pelattavan CHL-ottelun jälkeen jää CHL-mainoksineen hiotaan pois. Alta paljastuvat jälleen esille SM-liigaotteluissa käytettävät mainokset ja kenttämerkinnät.

– CHL:n mainokset ovat sellaista materiaalia, että ne lähtevät hionnan yhteydessä pois, Eronen kertoo.

Lukon ja HC Innsbruckin ottelu keskiviikkona on CHL:n ensimmäisen pudotuspelikierroksen ratkaiseva ottelu. Mikäli Lukko etenee toiselle kierrokselle, on joulukuussa edessä uudelleen CHL-jäämainosten asentaminen.

Led-kaukalosta helpotusta laitamainosten käyttöön

Jäämainosten käyttäminen on osa CHL:n protokollaa. Jäämainoksia ei käytetty alkusarjan otteluissa, mutta pudotuspeleissä ne ovat käytössä jokaisessa ottelussa.

Samaan pakettiin kuuluu muitakin mainoksia – kaukalomainokset, pleksin alareunan mainokset sekä vaihtoaitioiden ja toimitsija-aitioiden takaiset mainokset.

– Led-kaukalo tuo sen verran helpotusta, että kaukalomainosten tarroja ei tarvitse enää yötä myöten asennella. Saamme siihen CHL:ltä uuden digitaalisen materiaalin, Eronen huomauttaa.

Muutenkin CHL-otteluissa on paljon sellaista, mitä SM-liigan otteluissa ei ole.

– CHL:llä on kattava manuaali ja ahkeraa viestintää siitä, mitä pitää tehdä. Sähköpostiin tulee ohjeita usein. Pelipäivinä on neljä tuntia ennen ottelua palaveri, että ottelun tv-lähetys on kunnossa. Puolitoista tuntia ennen ottelua vielä käydään läpi pelin aikaisia toimintoja, Eronen sanoo.

Veden avulla pidettiin huoli siitä, että mainos ei tartu kentän pintaan väärään asentoon tai huonosti.

Lukon oma alkushow typistetty CHL-peleissä

Muun muassa ennen ottelua olevassa alkushow’ssa ja pelin aikana tulevissa mainoskatkoissa on eroavaisuuksia SM-liigan peleihin verrattuna.

– CHL-peleissä kuullaan CHL:n tunnusmusiikki ja molempien joukkueiden kotimaiden kansallishymnit. Omaa alkushow’tamme on hieman typistetty sen takia, Eronen sanoo.

– CHL:ltä tulee myös oma ohjeensa siihen, mitä mainoskatkoilla näytetään.

Erosen mukaan CHL on tarkka siitä, että ottelutapahtuma on joka puolella Eurooppaa samannäköinen.

– Informaatio tulee mahdollisimman tarkasti, jotta eri maissa ja eri kaupungeissa laatu pysyy samanlaisena. CHL:ssä on uutta ja vanhaa osallistujaa ja vaihtuvuutta on paljon. Tapahtumien pitää pysyä tasalaatuisina, Eronen sanoo.

Lukko–HC Innsbruck keskiviikkona kello 18.30 Kivikylän Areenalla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut