Mika Lemmetti juhli Laitilan F-cupin rallissa, jossa nähtiin myös rajuja ulosajoja: "Autonromuja saa uusia, mutta henkiä ei saa"

Laihialainen oli nopein kesäkuussa Pohjanmaan SM-rallissa ja luokkansa ykkönen myös Ähtärissä helmikuussa ajetussa Mesikämmen-rallissa.

| Päivitetty

Mika Lemmetti on kuluvalla rallikaudella ollut joka kerta iskussa, kun hän on kilpailumielessä BMW:nsä ohjaimiin istahtanut.Laihialainen oli luokkansa nopein kesäkuussa Pohjanmaan SM-rallissa ja luokkansa ykkönen myös Ähtärissä helmikuussa ajetussa Mesikämmen-rallissa.

Tuolloin mies pääsi mittaamaan tasoaan maailmanluokan kuljettajaa vastaan, sillä yleiskilpailun ykköseksi kaasutteli WRC-uransa paketoinut Jari-Matti Latvala.

Hänen kyydistään Lemmetti jäi 67 kilometrin matkalla vajaat kolme minuuttia. Lauantaina muut kuitenkin jäivät hänen kyydistään, kun mies täydensi hattutemppunsa Laitilassa.

Kilometrejä alle Vetomiestä varten

Lemmetti ajoi vierailevana tähtenä Oili Jalonen -rallin eli F-cupin neljännen osakilpailun voittajaksi. Kyseessä oli hänelle vuoden ensimmäinen F-cupin startti.

– Viime vuonna ilmoittauduttiin talviralleihin, mutta tämä ei koskaan kestänyt edes huoltoon asti, Lemmetti naurahti ja nyökkäsi kilpurinsa suuntaan.

– Nyt on yritetty saada auto kestämään. Tänne tultiin lähinnä sen takia, että saadaan vähän kilometrejä Vetomiestä varten.

Kansallinen Vetomies-ralli kaasutellaan kahden viikon päästä Jyväskylän MM-rallin yhteydessä. Lemmetti siirtyi rallisprintistä ralliin vasta kaksi vuotta sitten, eikä hän koskaan aiemmin ollut kaasutellut Vakka-Suomen teillä.

– Reitti oli tosi hieno, mukavan haastava. Tiet olivat hyvässä kunnossa, mutta niin vähän on rallista ylipäänsä kokemusta, että en osaa niitä sen paremmin arvioida, Lemmetti totesi.

Kärki koki tiet liukkaiksi

Yleiskilpailun kolmanneksi ajanut Jaakko Ollikkala oli kilpaillut Oili Jalonen -rallissa aiem-minkin, ja löysi reitiltä ainakin pari tuttua pätkää.

– On se erilaista, kun Pohjanmaalta tulee tänne, Pohjankyrön Urheiluautoilijoita edustava Ollikkala sanoi.

Hän johtaa F-cupin kokonaiskilpailua ennen viimeistä osakilpailua ja oli piikkipaikalla myös ennen Laitilaa. Siksi mies lähti BMW:llään ensimmäisenä reitille avaamaan tietä.

– Kun ajoi numerolla yksi, tiet olivat tosi liukkaat, Ollikkala kuvaili.

– Meillä oli varmasti siitä etua, että pääsimme puhtaammalla tiellä ajamaan, numerolla 20 startannut Lemmetti totesi.

Useampia rajuja ulosajoja

Laitilan ympäristön tiet osoittivat myös vaativuutensa, sillä Oili Jalonen -rallissa nähtiin lukuisia ulosajoja, ja osa niistä oli varsin rajuja.

– Itselläni ei tilanteita ollut, vaikka kovaa tultiinkin, Lemmetti totesi.

– Itselläni on vähän niin, että jos nostaisin vähän, niin sitten niitä tilanteita jo tulisikin.

Erikoiskoe kolme muutettiin lopulta siirtymäksi onnettomuuden takia, ja erikoiskoe neljä oli jonkin aikaa keskeytettynä ulosajon vuoksi.

– Ne olivat normaaleja rallin ulosajoja – mikä sitten normaalia on, kilpailunjohtaja Timo Kallio arvioi.

Kahdesta kaadosta sairaalatutkimuksiin

Kahdesta onnettomuudesta kuljettajat ja kartanlukijat kuljetettiin sairaalaan jatkotutkimuksiin. Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen mukaan toinen kuljettaja loukkaantui vakavasti.

Päivystävän palomestarin mukaan kyse oli onnettomuudesta, jossa auto sinkoutui noin kahden metrin korkeudelle puihin ja putosi katolleen maahan.

– Kun ensimmäiset pelastuslaitoksen yksiköt olivat paikalla, yleisö oli jo ryhtynyt toimiiin ja he olivat myös tehneet hätäilmoituksen, päivystävä palomestari Marko Virolainen kommentoi.

Kilpailun järjestäjät eivät kommentoineet kilpailijoiden terveydentilaa tarkemmin yksityisyyssuojan vuoksi.

– Se on tärkeintä, että kaikki ovat hengissä. Autonromuja saa uusia, mutta henkiä ei saa, rallin kokenut kilpailusihteeri Henry Anttila painotti.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut