MM-kisajohtaja ei niele kritiikkiä kalliista lipuista – "On tullut palautetta siitä, että liput ovat arvokkaita, mutta myös, että mahtavaa, kun muutamalla kympillä pääsee katsomaan kolme matsia"

Satakunnastakin on lähtenyt tuhatpäin kävijöitä MM-katsomoon. Leijonien pelit ovat olleet täynnä.

| Päivitetty

Kun Suvi Aherto sanoo, että meneillään olevat jääkiekon MM-kisat ovat koko Suomen kisat, Kärppiä kannattavan kisapomon ei tarvitse laittaa ”Lapin lisää”. Sen todistavat jo Leijonien alkulohkopeleissä yli kahden miljoonan nousseet tv-katsojamäärät.

Myös kisapaikoille Helsinkiin ja Tampereelle on jalkautunut ihmisiä ympäri Suomen. MM-kisojen viestintä-, markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja kävi Länsi-Suomen pyynnöstä läpi ostettujen lippujen dataa. 

– Katsojia on Maarianhaminasta ja Hangosta aina Utsjoelle asti, vaikka toki lipunmyynti painottuu Tampereen ja Helsingin seudulle, Aherto kertoo.

Satakuntaan myyty noin tuhat lippua

Tietosuojalainsäädäntöön vedoten Aherto ei lähde luovuttamaan tarkkoja lukuja siitä, kuinka monta lippua esimerkiksi juuri Raumalta on ostettu. Hän suostuu kuitenkin haarukoimaan, että Satakunnasta noin tuhat ihmistä on ostanut lippuja.

– Se tarkoittaisi noin 4 000–5 000 lippua. Mutta siinä on vasta joukko, joka on ostanut lipun ja asuu tietyllä paikkakunnalla. Tiedän itsekin sellaisia tapauksia, että kaveri Helsingistä on ostanut lippuja, ja niistä parikymmentä on saattanut mennä Satakuntaan, Aherto huomauttaa.

Yritysliput ovat sitten vielä asia erikseen. 

Jääkiekkoliitto käärii voittoa 5–10 miljoonaa

Puheenjohtaja Harri Nummela arvioi STT:n haastattelussa, että Jääkiekkoliitto käärii kotikisoista 5–10 miljoonan euron voiton.

Liitto ohjaa suuren osan voitosta lasten ja nuorten valmennukseen, nuorisotyöhön ja vastaavaan hyvään, mutta MM-lippujen hinta on aiheuttanut jälleen parranpärinää.

Suvi Aherto on seurannut keskustelua.

– Siihen sellainen sivuhuomio, että meillä edullisimmat liput ovat menneet jo lippuarvonnassa. Mielikuvaa korkeista hinnoista aiheuttaa se, että myöhemmin myyntiin tulleet liput ovat lähinnä kansainvälisestä kiintiöstä vapautuneita premium-paikkoja, siis hallin parhaita paikkoja, Aherto huomauttaa.

Jos televisiokuvista on sattunut silmään tyhjiä penkkejä, ne ovat todennäköisesti juuri näitä paikkoja.

Kovan kysynnän vuoksi järjestäjät päättivät arpoa lipunosto-oikeudet Suomen Tampereella pelattaviin otteluihin. Aherton mukaan Suomen peliin on edullisimmillaan saanut lipun 54 eurolla ja päivälipun useampaan peliin 65 eurolla. 

Hintahaitarin toisessa päässä hinnat liikkuvat parinsadan euron paikkeilla.

– Haimme erilaisia hintakategorioita, jotta kisat olisivat mahdollisimman monelle saatavilla. On tullut palautetta siitä, että liput ovat arvokkaita, mutta myös, että mahtavaa, kun muutamalla kympillä pääsee katsomaan kolme matsia.

Mediatilat syövät katsomokapasiteettia

Onko 50–200 euroa kova summa jääkiekko-ottelun katsomisesta, siihen Aherto ei suoraan vastaa.

– Ottelua voi verrata vaikkapa teatteriin, konsertteihin tai festariin, päiväliputhan ovat niin sanotusti päivä jääkiekkofestareilla. En lähde silti suoraan vertaamaan, mitä liput maksavat muualla. Ihmiset valitsevat, mihin haluavat mennä.

Ja kyllähän sellaisia ihmisiä on riittänyt, jotka haluavat mennä Leijonien peliin. Aherto arvioi, että Tampereelle on myyty 250 000–300 000 lippua.

Suomen yleisökeskiarvo alkulohkon peleissä oli 11 556. Tampereen uuden monitoimiareenan maksimikapasiteetti on jääkiekkopeleissä reilut 13 000 katsojaa, mutta MM-kisoissa erilaiset mediatilat syövät paikoista parituhatta.

– Suomen pelit ovat olleet joko aivan täynnä tai muutamaa jakkaraa vailla täynnä, Aherto sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut