Muutoksen tuulet puhaltavat salibandyssa – liigan uusi nimi jakaa tähtipelaajien mielipiteet

Miesten ja naisten salibandyliigoja pelataan ensi kaudella yhteisen brändin alaisuudessa.

| Päivitetty

Miesten salibandyliigan ja maajoukkueen tähtipelaajiin kuuluva Peter Kotilainen kuuli jo viime viikolla suunnitelmasta vaihtaa miesten ja naisten salibandyliigojen nimi yhteiseksi brändiksi nimeltä F-liiga. Salibandyliiga julkisti nimen keskiviikkoaamuna, ja Kotilaisella riittää edelleen sulateltavaa.

– Kuulin asiasta viime viikolla, kun teimme siihen liittyviä videoita. Hyvä, että tulee oma brändi sarjalle, mutta nimivalinta herättää kummastusta. Ei solju minun suussani. Tuntuu, että se on liian vaikea suomalaisille, jyväskyläläisen Happeen hyökkääjä Kotilainen kommentoi STT:lle.

– Itse olisin pysynyt vanhassa nimessä. Luulen, että monissa yhteyksissä vanhaa nimeä tullaan käyttämään edelleen. Lajiväki tietää mistä on kyse, kun puhutaan F-liigasta. Muilla menee pitkään ennen kuin tajuaa mistä on kyse, maailmanmestari pyöritteli.

Sarjan mukaan F-kirjain symboloi salibandyn englanninkielistä nimeä floorball, mutta myös sanoja Finland ja falcon. Viimeksi mainittu tarkoittaa haukkaa, joka näkyy myös sarjan uudessa logossa ja kuvaa lajin nopeutta.

– En koe ongelmaksi sitä, että nimi ei aukea heti. Se vähän herättää lisää mielenkiintoa, tunteita ja keskustelua. Mielestäni tämä on ihan raikas idea. Ehkä oli hyvä aika ottaa käyttöön uusi nimi ja viedä sarjaa kaupallisempaan suuntaan, kestomenestyjä Tampereen Classicin hyökkääjä Sami Johansson kommentoi.

Myös naiset pelaavat F-liigaa, mutta omassa sarjassaan. Naisten sarja on jaettu A- ja B-tasoihin, kuten viime kaudellakin.

– Vähän valtavirrasta poikkeava ratkaisu, mutta mielenkiintoinen idea, että tasa-arvoa nostettiin esille, Johansson vastasi kysymykseen miesten ja naisten sarjojen tuomisesta saman nimen alle.Tiedotteen mukaan sarjan strategiatyön tavoitteena on kasvattaa F-liigasta Suomen tavoittavin sisäpalloilusarja. Vuoteen 2028 mennessä F-liigan tavoite on olla maailman paras ja arvokkain salibandyn liiga ja brändi.

– Toivon, että pelaajat innostuisivat tästä kasvojenkohotuksesta, kun rakennamme sarjaa maailman parhaaksi, maajoukkuekapteeni Nico Salo sanoi STT:lle.

Salo työskentelee ja pelaa Classicin palveluksessa. Hän kuuli brändiuudistuksesta maanantaina seurojen etäpalaverissa.

– Varmasti kaikilla on sulateltavaa ja vaatii hetken aikaa, että nimeen tottuu. Varmasti ihmiset hämmentyvät, kun törmäävät nimeen. Toivottavasti he reagoivat siten, että ottavat selvää, mistä on kyse, Salo tuumi.

Laji saa uskottavat kasvot Veikkaukselta

Alkuviikosta Salibandyliitto ilmoitti valinneensa uuden toiminnanjohtajan. Varatuomari Pekka Ilmivalta siirtyy liiton palvelukseen Veikkaukselta. 

Veikkauksessa Ilmivalta toimi viimeksi laki- ja vastuullisjohtajan tehtävässä. Pitkällä 17 vuoden urallaan Veikkauksessa hän on toiminut myös viestintäjohtajana ja vastannut henkilöstöasioista. Yhtiön johtoryhmässä sekä hallituksen ja hallintoneuvoston sihteerinä Ilmivalta toimi vuodesta 2004.

– Salibandy saa johtajaprofiilin, joka on tunnettu ja uskottava, luonnehti Salibandyliiton hallituksen puheenjohtaja Risto Kauppinen tiedotteessa.

Ilmivalta seuraa tehtävässä Kari Lampista. Lampinen lopetti Salibandyliitossa viime perjantaina. Ilmivalta aloittaa uudessa tehtävässä 1. syyskuuta. Siirtymävaiheessa toiminnanjohtajan tehtäviä hoitaa Jari Kinnunen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut