Myykö Telia liigakiekkoa liian halvalla? - "Suurin sankari on Liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi"

Telian saatava lisää laajakaista-asiakkaita, jotta Liiga-diili on järkevä, näkee OP:n analyytikko Kimmo Stenvall.

| Päivitetty

Telia julkaisi tiistaina Liiga-pakettiensa hinnat. Ensi kaudella kotimaisen jääkiekkoliigan kaikki ottelut näkee noin 25 euron kuukausihinnalla.

Se on kympin enemmän kuin nyt, sillä Sanoma alensi hintojaan, kun selvisi, ettei se jatka Liigan tv-kumppanina.

Monet moittivat Telian pakettia tuoreeltaan liian kalliiksi.

OP:n analyytikko Kimmo Stenvall näkee asian toisin. Hän pitää Telian hintaa yllättävän alhaisena.

– Myynnin pitää onnistua ensiluokkaisesti, jotta Liiga-diili on Telialle järkevä, muun muassa teleyhtiöitä ja Sanomaa työkseen seuraava Stenvall arvioi.

Liigan tv-oikeudet ovat viidettä vuotta Sanomalla. Se ei ole pystynyt tekemään kotimaisella jääkiekolla tulosta, vaikka yhtiöllä oli käytössään Suomen suurin mediakoneisto (Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Nelonen, Ruutu...).

– Telia lähtee melkoiselta takamatkalta, sillä se maksaa Liigalle enemmän kuin Sanoma, huomauttaa Stenvall.

Sanoma pulitti tv-oikeuksista Liigalle 13–14 miljoonaa euroa kaudessa. Telia puolestaan maksaa liki 20 miljoonaa euroa kaudessa.

Lisäksi Sanoma-sopimusta tehtäessä suuren kannattajapohjan Jokerit pelasi vielä Liigaa. Uudet liigaseurat eivät kiinnosta suurta yleisöä yhtä paljon kuin KHL:ään siirtynyt Jokerit.

– Tämän keisin suurin sankari on Liigan toimitusjohtaja, entinen Lukko-pakki Riku Kallioniemi, joka sai myytyä oikeudet korkeaan hintaan Telialle, sanoo raumalaislähtöinen Stenvall, joka pelasi Lukossa A-junnuihin saakka.

OP:n arvion mukaan Sanoman liikevaihto Liigasta on ollut noin 15–20 miljoonaa euroa. Siis saman verran kuin Telia maksaa pelkästään liigaseuroille.

Päälle tulevat tuotanto- ja markkinointikustannukset, joten paljon pitäisi lätkäpaketteja myydä, jotta Telia saisi omansa takaisin.

– Telia pyrkinee pyörittämään televisiointia huomattavasti pienemmillä kustannuksilla kuin Sanoma, ennakoi Stenvall.

Sanoman palvelu on saatavilla kaikkien operaattorien kaapelitalouksiin sekä netissä Ruudun kautta.

Tämä muuttuu. Telian kiekkotuote on netin kautta kaikkien ostettavissa, mutta DNA:n ja Elisan kaapelista sitä ei saa.

– Suurin osa liigakaupungeista on DNA:n tai Elisan kiinteän verkon aluetta. Oletamme, että Liigan tilaajista suurin osa on näiden operaattorien asiakkaita.

Nyt laajakaista-asiakkaista alkanee tiukka kisa.

– Telian on voitettava takaisin markkinaosuutta laajakaistoissa, jotta Liiga-diili olisi sille taloudellisesti järkevä, summaa Stenvall.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut