Video: No mutta täällä on JJ – Länsi-Suomen toimittaja hyppäsi kilpa-autoon entisen formulakuljettajan pelkääjän paikalle

Jyrki Järvilehto tarjosi Länsi-Suomen toimittajalle tuntumaa uudesta TCR-rata-autoluokasta.

| Päivitetty

Kun viisipistevyöt napsahtavat kiinni, koen tarpeelliseksi vahvassa jännitystilassa keventää tunnelmaa toteamalla olon olevan kuin vauvalla turvakaukalossa.

Kuljettajan pukilla istuva entinen formulakuljettaja Jyrki Järvilehto, 56, naurahtaa, tarttuu heti vitsiin mukaan ja iskee oikean jalan pedaalia vasten.

TCR-luokan Cupran kierroslukumittari kiipeää kohti oikeaa, renkaat sutivat ja kilpa-auto viu- huu varikkoalueelta kohti Alastaron moottoriradan pääsuoraa.

– On kyllä niin sairaan liukasta, ”JJ” veistelee, kun oma hymyni on jo hyytynyt samaa vauhtia kun rystyset ovat vaihtaneet värinsä valkeiksi.

”Täysiverinen kilpa-auto” saa oman kilpasarjan

Jo ensimmäisissä mutkissa havaitsee, että turvavöiden tiukkuus ei ollut liioittelua. Kroppani ottaa jarrutuksissa takuuvarmasti pois vöiden jokaisen löysän millin ja kiihdytyksestä selkä pureutuu yhtä takuuvarmasti kuppiin kiinni.

Järvilehto kiidättää Cupraa kurvista toiseen siihen malliin, että tajuaa, etteivät hetkeä aiemmin kuullut AKK-Motorsport ry:n rata-autoilun lajipäällikön Henri Karjalaisen kehut tyhjiä olleet.

– Olemme halunneet tuoda tämän autoluokan Suomeen jo parisen vuotta, sillä tämä on ihan täysiverinen kilpa-auto. Toivomme, että muutaman vuoden päästä meillä on tässä isot osanottajamäärät. Yli kymmentä autoa odotamme jo ensimmäisenä vuonna, Karjalainen kertoo.

 Karjalaisen mukaan yksi syy ensi kesänä käynnistyvän uuden sarjan lanseeraamiseen on siinä, että Suomen rata-autoilu on hyvin pirstoutunut moniin eri luokkiin. Tämä on vienyt lajin kokonaisuudessaan alamäkeen.

Kuudella osakilpailulla starttaava TCR on Karjalaisen mukaan jo osoittanut olevansa huiman kiinnostava sarja muun muassa monissa Euroopan maissa. Samaa toivotaan myös Suomeen.

– Tämän luokan isoin etu on, että samaa luokkaa ajetaan naapurimaitamme myöten monissa muissa maissa. Tämä antaa siis hyvän ponnahduslaudan kansainvälisiin kisoihin.

Tehdasvalmisteisia menopelejä

Ensimmäinen kierros Järvilehdon horisontaalisessa vuoristoradassa alkaa olla pääsuoraa vaille valmis.

Cupran konepellin alla jylläävä Volkswagen Groupin kaksilitrainen TSI-turbomoottori iskee parastaan, ja nopeusmittari käy Alastaron lyhyellä suoralla yli 170 kilometrissä tunnissa.

– Sadekeli selvästi vaikutti. Olen päässyt hyvällä kelillä täällä lähes kahteensataan. Kymi Ringillä ehtii kerätä mittariin 230 kilometriä tunnissa, auton omistava Harri Tepponen toteaa kyydityksen päätteeksi.

– Suorilla tuolla ei päästä Porschen tai vastaavan todella tehokkaan auton vauhteihin, mutta mutkissa se on erittäin nopea.

Parikymmentä vuotta rata-autoilua harrastanut haminalainen Tepponen innostui heti, kun kuuli uuden TCR-luokan tulosta Suomeen. Hän pitää etenkin siitä, että tehdasvalmisteiset TCR-autot ovat nopeita, suhteellisen huoltovapaita ja lompakkoystävällisiä.

Seatin tytäryhtiön Cupra Racingin listalta tilattu korkkaamaton menopeli maksaa toistasataatuhatta euroa, mutta Tepposen mukaan käytettyyn kisatykkiin pääsee kiinni jo 50 000–70 000 euron sijoituksella.

Se on hänen mukaansa kilpa-autoksi kohtalaisen hyvä hinta.

– Käyttökulut ovat hyvin maltilliset. Meidän aikana autolla on ajettu 4 000 kilometriä, ja yksi jarrupala ja -levy on pitänyt vaihtaa.

Mutkat olisi voinut ottaa tiukemminkin

Toisella kyydityskierroksella vauhdista oppii jo nauttimaan, eikä jokainen pidon irtoaminen tiestä saa lyömään jalkoja lattiaa vasten. Cupran 350 hevosvoiman repivä jylinä iskee mukavasti kabiiniin sisälle, ja suupielet alkavat kääntyä jo myhäilyyn.

Kahdesti Le Mansin 24 tunnin ajon voittanut 70 F1-kisan konkari toki näyttää vieressä siltä, että olisi etsimässä ruutua automarketin parkkipaikalta.

Vaikka jokaisen kanttikivikosketuksen jälkeen tuntuu, että nyt mennään äärirajoilla, ”JJ” hillitsee näkemystäni kierroksen päätteeksi.

– Olisihan kierrosajasta voinut ottaa vielä paljon enemmän pois. Jos olisi ehtinyt kiertää rataa enemmän, olisi saanut renkaatkin lämpimäksi.

– Nyt kuuli ihan äänestäkin mutkissa, etteivät ne tarjonneet yhtään pitoa, Järvilehto toteaa, vaikka on juuri paahtanut satanen lasissa jokaiseen mutkaan.

Olihan sitä tässäkin jo höykytystä

Jyrki Järvilehto esitteli Länsi-Suomen toimittaja Iiro Lehtoselle ensi kesänä käynnistyvän TCR-rata-autoluokan iskukykyä.

JJ ei kaipaa takaisin kilparadoille

Vaikka Jyrki Järvilehto esitteli AKK-Motorsportin testipäivässä uutta TCR-kilpa-autoluokkaa, joutui sarjan promoottori Mika Heinonen myöntämään kokeneen konkarin olleen paikalla vain toimittajia varten.

Veto olikin onnistunut, sillä Alastaron moottoriradalle saapui toimittajia pääkaupunkiseudun medioista asti.

– Pitihän sitä ottaa takuuvarma kuski paikalle, kun toimittajia kyyditetään, Heinonen sanoi.

Vaikka Cupra totteli Järvilehtoa mukisematta, ja toimittajat intoilivat jo kisaradoille paluulla, ei konkari ole haikaillut enää lähtöruudukkoon.

– Minulla menee niin paljon aikaa Vauhdin Maailman testejä tehdessä. Joka kuukausi on ympäri Suomea erilaisia kilpureita ajettavana.

Jotkut veistelivät, että hän olisi Suomen versio televisiosarja Top Gearin The Stigistä.

– Kai niinkin voi sanoa. Onhan noita testivideoitani laitettu nettiinkin, Järvilehto naurahti.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut