Seuraava sukupolvi jo hyvässä vauhdissa

Sami Seliö on suomalaisen ratamoottoriveneilyn kasvot. Kaksinkertainen maailmanmestari on tuttu näky myös SM-sarjan varikoilla.

Sami Seliö on suomalaisen ratamoottoriveneilyn kasvot. Hän on F1-veneiden kaksinkertainen maailmanmestari, 44-vuotias lajilegenda, joka viime syksynä sai toisena kuljettajana koskaan kasaan tuhat MM-pistettä.

Haamurajan oli puhkaissut aiemmin vain italialainen Guido Cappellini, F1-veneiden kymmenkertainen maailmanmestari.

Maaliskuussa varmistui, ettei Seliö aio vielä höllätä kaasua. Hän solmi monivuotisen ja taloudellisesti merkittävän yhteistyösopimuksen Arabiemiraattien Sharjah-tallin kanssa.

– Olen luvannut kolme vuotta ajaa, mutta katsotaan, mitä sitten tapahtuu, jos voitan kolmannen maailmanmestaruuden, Seliö hymyilee.

Hän seisoo laiturilla ja katselee vasta-aurinkoon, miten F4-luokan veneet kiitävät Syväraumanlahdella. Ratamoottoriveneilyn SM-sarja on saapunut Raumalle.

Syväraumanlahdelle vaikka arvokisoja

Sarja lähti viime vuonna uusimaan ilmettään ja sai myös Seliön talkoisiin mukaan. Maailmanmestari lupautui aluksi kolmeksi vuodeksi SM-sarjan taustajoukkoihin.

– Saatiin näitä F4:sia mukaan, niin rupeaa jo näyttämään joltain, Seliö huomauttaa.

– Sarja on muutenkin nosteessa vuosien tauon jälkeen. Olemme saaneet uusia veneitä mukaan, ja tuolla oli äsken 13 junnuvenettä rivissä. Olemme saaneet myös loistavia uusia kilpailupaikkakuntia mukaan.

Sellaisia kuin Rauma. SM-sarja saapui Syväraumanlahdelle ensimmäistä, mutta ei viimeistä kertaa. Perinteinen merikaupunki on sovitettu sarjan pysähdyspaikaksi myös tuleville vuosille.

– Paikka on loistava, ja tulevaisuudessa täällä voitaisiin hyvin ajaa arvokilpailuja. Suuri kiitos Rauman kaupungille erittäin lämpimästa vastaanotosta, Seliö sanoo.

Hän iloitsee myös siitä, että Jyväskylän ja Kuopion osakilpailut ovat palanneet osaksi SM-kalenteria.

– En muista historiasta, että kaupungit olisivat jonottaneet mahdollisuutta järjestää kisoja.

Lapset seuraavat isänsä potkurinjälkiä

Seliö haluaa nostaa lajin kotimaista medianäkyvyyttä, ja hän tekee sitä luontevasti tulemalla paikalle SM-osakilpailuihin.

Suomen johtava kilpaveneilijä on Raumalla kuitenkin myös toisessa roolissa – isänä.

Seliöllä on kolme lasta, Sofiia, Stella ja Sisu. Kolmikosta kaksi nuorimmaista eli Stella ja Sisu ovat seuraamassa isänsä potkurinjäljillä, sillä molemmat kiertävät ratamoottoriveneilyn SM-sarjaa.

Kaikki kolme purjehtivat kilpaa optimistijollilla.

Seliö itse muistetaan paitsi voitoistaan, myös muutamasta hurjasta onnettomuudesta. Niistä huolimatta hän ei epäröi päästää lapsiaan tehokkaiden veneiden ohjaimiin.

– Kaikkea voi sattua, mutta niin voi siviilielämässäkin. Pääsääntöisesti kilpaileminen on turvallista, Seliö näkee.

– Mullakin on kilpakumppaneita kuollut, mutta vastaavasti mulla on ystävinä muiden lajien huippu-urheilijoita, joilla on paljon pitemmät sairaskertomukset kuin itselläni. Kaikkeen liittyy tietyllä tavalla vaara.

Onnettomuus vei hetkeksi intohimon voittamiseen

Seliö ajoi pahimman mällinsä vuonna 2011 Kiinassa. Tuolloin hänen ajamansa vene lähti pyörimään ympäri 220 kilometrin tuntivauhdissa.

Turvakaari ja penkki halkesivat, veneen takaseinä irtosi ja Seliö itse sai aivotärähdyksen ja luunmurtumia.

Myöhemmin hän arvioi, että onnettomuus vei hetkeksi intohimon voittamiseen.

– Sen jälkeen on ollut hetkiä, joissa on pistänyt miettimään, onko järkeä puristaa, Seliö kuvailee.

– Veneilyssä pitää muutenkin muistaa, että jokainen hetki on erilainen. Tässä on mukana kaksi luonnonvoimaa, vesi ja ilma. Kukaan ei pysty hallitsemaan niitä. Jokainen kierros elämässä on erilainen.

Juuri sen Seliö kokee kiehtovaksi. Hän on päässyt kokeilemaan myös formula-autoja, mutta niiden puikoissa huomioitavia asioita on vähemmän.

– Tässä kuskin rooli on isompi. Se on juuri se, minkä takia tämä saa mukaansa vuosi vuoden jälkeen.

Isä ei pakottanut, mutta ei antanut vaihtoehtoakaan

Sami Seliön kohdalla kipinä moottoriveneilyyn on syttynyt verenperintönä. Hänen isänsä Niilo Seliö oli venevarustaja ja kilpaveneilijä, joka ohjasi poikansa kiinnostusta veneisiin.

– Mulla ei ollut vaihtoehtoa. Koskaan ei pakotettu, mutta vaihtoehtoakaan ei annettu. En saanut mikroautoa tai motocrosspyörää, Seliö muistelee.

– Käytännössä olen syntynyt venetehtaassa Lohjalla. Halliympäristö oli lapsuudessa mun leikkikenttäni.

Niilo Seliö on jättänyt kädenjälkensä suomalaiseen ratamoottoriveneilyyn muutenkin kuin kasvattamalla kaksinkertaisen maailmanmestarin. Hän kehitteli poikaansa varten uuden veneluokan, josta on jalostunut kansainvälinen nuorisoluokka GT15.

– Olin 12, kun ensimmäinen vene tuli valmiiksi. Ajelin sillä näytösajoja, Seliö kertaa.

Tuolloin elettiin vuotta 1988. Nyt ympyrälle piirretään uutta kehää. Seliön tyttäristä Stella, joka täyttää tänä vuonna 11, saavutti viime vuonna ratamoottoriveneilyn SM-hopeaa ja vuoden junioritytön arvonimen.

Seuraava Seliön sukupolvi on jo hyvässä vauhdissa.

– Mulla on tietysti se, että harrastuksesta tuli ammatti. Se muutti kaiken.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut