Sorarännien sankarit saapuvat Säkylän Sydänmaahan

Säkylässä ajetaan ensimmäistä kertaa rallisprintin SM-osakilpailu.

Tuukka Hallialla on mielessään hyviä muistoja Säkylästä. Vuonna 2019 Hallia pystyi ottamaan Sydänmaan rallisprintissä kovan päänahan, sillä hän kukisti tuolloin ensimmäistä kertaa yhden lajilegendan.

Nimittäin oman isänsä eli Tomi Hallian.

Tuolloin Säkylässä ei jaettu SM-pisteitä, mutta tulevan lauantaina niitä on tarjolla. Sydänmaassa järjestetään ensimmäistä kertaa rallisprintin SM-osakilpailu.

– Pätkä on hyvä ja haastava, onnistuneella ajolla voi saada kohtalaisiakin eroja aikaseksi, Hallia tietää.

Tarjolla on jälleen hyviä kokemuksia Säkylän baanalta, sillä Hallia saattaa hyvinkin varmistaa nelivetojen Suomen mestaruuden.

Hallia on hallitseva Suomen mestari, ja hän on tällä kaudella napsinut pelkkiä voittoja. Mäntsälän Moottorikerhoa edustavalla Mitsubishi-kuljettajalla on 9,5 pisteen etumatka Jari Lamminsivuun ja 11 pisteen kaula Juho Mäki-Tammelaan.

– En ole rehellisesti sanottuna pisteitä edes laskenut. Tavoite on aina vaan olla muita nopeampi, sillä tavalla se mestaruus on helpoiten saavutettavissa, Hallia naureskelee tiedotteessa.

– Autossa meillä on vähän ongelmia vielä jarrubalanssin kanssa, mutta viikolla on tarkoitus käydä testaamassa uusia jarrupaloja ja sitä kautta saada auto mahdollisimman hyvään iskuun. Olisi mukava sitten lauantaina tavoitella sitä mestaruuden varmistamista.

Ensimmäinen sorakisa tämän kauden sarjassa

Säkylän osakilpailu on rallisprintin SM-sarjan viides ja toiseksi viimeinen osakilpailu. Se on myös kauden ensimmäinen sorakisa.

Nuorten luokan Suomen mestaruus on jo ratkennut, eikä Ville Vatanen siksi ole edes mukana Säkylässä.

Tiukin mestaruustaistelu on menossa kaksivetoisten SM-sarjassa, sillä peräti kuusi kuljettajaa on viiden pisteen sisällä toisistaan.

Sarjan kärkipaikalla Säkylään saapuu Ville Reuter, joka on nakutellut kauden neljästä edellisestä osakilpailusta kolme täysosumaa ja yhden kolmossijan.

– Parin kilometrin soratesteillä lähdetään Säkylään. Tiistain testeissä öljykorkki lensi irti ja konehuone sitä myöten täyteen öljyä, Reuter kuittaa.

– Toivoa pitää, että auto olisi nyt teknisesti täysin kunnossa ja pysyisi nipussa. Testiä ei ole nyt sitten alla liki mainkaan mitä olisin halunnut, mutta näillä on mentävä.

Tasapisteissä hänen kanssaan on Ari-Pekka Koivisto, ja Ari Mansikkamäki pitää hallussaan kolmatta sijaa kolmen pisteen päässä kärkikaksikosta.

– Se on selvä, että kovaa saa mennä jos meinaa maksimipisteet Säkylästä kotiuttaa. Mutta siihen on tähdättävä, Reuter summaa.

Säkylän kilpailun järjestää Huittisten Urheiluautoilijat. Alkusyksyn runsaat vesisateet ovat aiheuttaneet sen, että keväällä laadittuun suunnitelmaan jouduttaneen tekemään tavallista enemmän muutoksia.

– Esimerkiksi yleisöalueiden sijoittamista on mietitty monesta näkökulmasta. Tilanne myös elää vieläkin koko ajan, kilpailunjohtaja Ari-Pekka Saarinen sanoo.

Uusi tapa ajaa rallisprinttiä testissä Laitilan SM-esikilpailussa

Rauman seudulla on viikonvaihteessa tarjolla rallisprintiä tuplasti, sillä lauantaina kaasutellaan Säkylässä SM-osakilpailu ja sunnuntaina Laitilassa kansallinen kisa.

Vakka-Suomen syksyyn on perinteisesti kuulunut rallikisa, joka viime vuodet on kulkenut Oili Jalonen -rallin nimellä. Nyt puhaltavat kuitenkin uudet tuulet.

Ralli on vaihtunut rallisprintiin, ja vuodelle 2024 Laitila on jo saanut SM-arvon. Sunnuntaina ajetaan käytännössä SM-esikisa.

Samalla tämän vuoden Oili Jalonen -sprintti toimii eräänlaisena koekilpailuna, sillä Laitilassa ajetaan perinteisestä kaavasta poiketen.

Perinteisesti rallisprintissä ajetaan kaksi kierrosta ja sijoitukset määräytyvät kunkin kuljettajan nopeimman ajan mukaan. Tällä kertaa ajetaan ensimmäinen kierros kelloa vastaan, mutta sen jälkeen homma muuttuu.

Jokaisesta kilpailuluokasta muodostetaan ajokaavio, joissa ensimmäiseksi ensimmäisen kierroksen nopein kohtaa luokan hitaimman, toiseksi nopein toiseksi hitaimman ja niin edelleen.

Kilpailijat ajavat toisella kierroksella toisiaan vastaan, ja kumpi ajaa siinä hetkessä nopeamman suorituksen, jatkaa kilpailua eteenpäin. Kaaviota jatketaan niin kauan kunnes jäljellä on kaksi kilpailijaa, jotka ratkovat luokan voiton.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut