Uudistuneen Karhuviestin puuhamies haikailee takaisin Rauman torille, mutta patistaa valittajia: "Tuokaa ideoita pöytään, niin rupean touhuamaan"

Perinteikästä viestiä ei juosta enää Raumalta Poriin, vaan Porista Luvialle ja takaisin. Liikenteeseen Karhuviesti vaikuttaa nyt selvästi aiempaa vähemmän, koska kasitiellä ei enää juosta.

| Päivitetty

Karhuviesti juostaan lauantaina 44. kerran, mutta reitti on täysin uusi. 

Perinteikästä viestiä ei juosta enää Raumalta Poriin, vaan Porista Luvialle ja takaisin. Lähtö ja maali on Porin stadionilla, kääntöpaikka Luvian urheilukentällä.

Syy muutokselle on valtatie 8:n parannustyöt, etenkin Eurajoen kohdalle tehty kasitien oikaisu.

Ajoradat kaiteineen ja Kämpän kaffetuvan jälkeinen ohituskaistaosuus tekisivät viestin viemisen juoksijoille vaaralliseksi.

– Liikenne ja juoksijoiden turvallisuus on kuitenkin se ehdoton numero yksi, Porin Kuntoilijoiden puheenjohtaja Kari Virtanen korostaa.

Viestin puuhamiehen mukaan muutos on otettu vastaan lopulta ymmärtäväisesti.

Joukkuemäärään uusi reitti on kenties kuitenkin hieman vaikuttanut, sillä mukaan on ilmoittautunut 81 joukkuetta. Parhaina vuosina osallistujamäärä on ollut yli 200. 

– Alussa tuli kritiikkiä uudesta reitistä, mutta se hälveni, kun kerroimme turvallisuusasioista.

Liikenteeseen aiempaa vähäisempi vaikutus

Liikenteeseen Karhuviesti vaikuttaa nyt selvästi aiempaa vähemmän, koska kasitiellä ei enää juosta. Reitti kulkee pääsääntöisesti kevyen liikenteen väyliä ja pienempää sivutietä.

Virtasen mukaan autoilijan näkökulmasta viesti vaikuttaa eniten Lattomeren liittymän kohdalla, jonne on odotettavissa tavallista enemmän liikennettä ensimmäisen vaihdon aikoihin noin kello 14.20–14.30. 

Järjestäjät ajattelivat, että valtatieltä poistuminen yksinkertaistaa asioita. Se oli virheluulo.

Liikenteenohjaajia ja liikennemerkkejä tarvitaankin aiempaa enemmän, esimerkiksi merkkejä yli 30. Virtasen mukaan yllätyskustannuksia tuli yli 4 000 euroa.

– Se tuntuu niin hölmöltä. Tässä käy vielä niin, ettei tällaisia tapahtumia pysty järjestämään, kun siitä ei jää itselle mitään.

Ajatus kun ei ole todellakaan takoa rahaa, vaan kerätä jokunen euro kuntoilijoiden tai nuorten liikunnan hyväksi. Ja ylipäätään liikuttaa ihmisiä.

– Monet ovat minulle puhuneet, että heidät alunperin pakotettiin mukaan Karhuviestiin. Sen jälkeen he ovatkin alkaneet harrastaa hölkkäämistä, kun innostuivat tai huomasivat, kuinka kamalan huonossa kunnossa ovat, Virtanen kertoo.

Uutuutena myös sirullinen viestikapula

Viestissä on jotain muutakin uutta kuin reitti. Nimittäin viestikapula. 

– Kapula on nyt ensimmäisen kerran eli kyseessä on oikein virallinen viestijuoksu. Se on tietysti tuonut polemiikkia. 

Virtasen on vaikea ymmärtää vastustusta, sillä kapulan on tarkoitus helpottaa asioita.

Siinä olevan sirun turvin kisakeskuksessa pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti viestin tapahtumia. Kirjureiden työ kevenee. Tai esimerkiksi selostaja pystyy kertomaan yleisölle reitin tapahtumia ja aikaennusteita. 

Virtasen mukaan viestinviejät saavat kiinnitettyä kapulan helposti käteensä siinä olevan lenkin avulla, eikä pelkoa hylkäämisestä ole.

–  Kaikkea muutosta vastustetaan aina, se kuuluu meidän perusluonteesemme, hän filosofoi. 

Koska perinteinen reitti meni uusiksi, joku on ehkä kaavaillut Karhuviestille uutta suuntaa kohti Kankaanpäätä. Kari Virtanen on kuitenkin toiveikas, että Karhuviesti palaisi vielä lähtösijoilleen Rauman torille.

– Tori on niin hieno lähtöpaikka, koska siellä on tunnelmaa. Moni osallistuja on nähnyt Vanhan Rauman ensimmäistä kertaa eläessään.

Karhuviestin johtohahmo toivoo kuitenkin valitusten ja haikailun sijaan konkretiaa. Miten reitti käytännössä voitaisiin juosta jatkossa jälleen Raumalta Poriin?

Avainasia on se, että vaihtopaikat olisivat turvallisia. Toinen seikka taas se, että matkan mitta ei voi venyä mahdottomaksi. 

– Olen sanonut, että älkää ihmetelkö, vaan tuokaa ideoita pöytään, niin rupean touhuamaan ja katsomaan mitä asialle voidaan tehdä, ilmoittaa Virtanen. 

Karhuviesti juostaan lauantaina kello 14 alkaen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut