112 Suomi -mobiilisovellus on jo 1,7 miljoonan käyttäjän turvana

Lähin sydäniskuri ja liikennetiedotteet löytyvät nyt myös uudistuneen 112 Suomi -sovelluksen palveluista. Lisäksi sovelluksen päivystysnumerovalikoimaan on lisätty Päivystysapu 116 117. 

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Niemisen mukaan viisi vuotta sitten julkaistu 112 Suomi -sovellus löytyy jo lähes joka kolmannelta suomalaiselta.

-Kehitimme sovelluksen alun perin hätäpuhelun paikantamiseen, ja vuosien varrella siitä on rakennettu isompi turvallisuuteen liittyvä palvelukokonaisuus. Samasta paikasta löytyvien palveluiden avulla voimme ohjata ihmisiä lähestymään oikeita tahoja ja vähentää turhia yhteydenottoja hätänumeroon.

Nyt sydäniskurit löytyvät helposti

Sydänliiton kanssa yhteistyössä tehty ominaisuus näyttää käyttäjälle nyt myös lähimmän sydäniskurin, jos on antanut sovellukselle luvan käyttää sijaintitietoa.

-Sydänpysähdyksissä selviytymismahdollisuus moninkertaistuu, jos paineluelvytys ja sydäniskurin käyttö aloitetaan ajoissa. Sydäniskurien paikkatietoja kerätään defi.fi-palveluun, ja nyt samat paikkatiedot löytyvät myös 112 Suomi -sovelluksesta.

Uudistuksen myötä liikennetiedotteetkin on mahdollista saada suoraan puhelimeen.

Traffic Management Finlandin kanssa toteutettu ominaisuus tarjoaa alueelliset tieliikenteen häiriötiedotteet.

Jos antaa sovellukselle luvan käyttää sijaintitietoa, käyttäjä saa puhelimen näytölle ilmoituksen oman alueen liikennetiedotteista. 

Mikä ihmeen Päivystysapu 116 117

Uutena palveluna julkaistiin Päivystysapu 116 117, mikä tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin ja päivystyspalveluihin hakeutumiseen sekä ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.

116117 on sairaanhoitopiirien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu, minkä kehittämisestä vastaa valtion omistama erityistehtäväyhtiö SoteDigi Oy.

Sovelluksen valikoimassa on tällä hetkellä 11 päivystysnumeroa erilaisiin ongelmatilanteisiin.