3D-tulostin opettaa mallintamista ja avaruusgeometriaa

Raumanmeren peruskoulun oppilailla oli selkeä näkemys siitä, mitä tekniseen työhön viikko sitten hankitulla 3D-tulostimella aikovat tehdä.

– Kännykän takakuori omalla logolla, tuli kahden pojan suusta lähes yhteen ääneen.

Rauman kaupungin koulujen tieto- ja viestintätekniikkahankkeen koordinaattorinakin toimiva teknisen työn lehtori Erkki Koistinen on tyytyväinen oppilaidensa innokkuudesta. Uudelle koneelle on syntynyt jo jonoa ja toteutuskelpoisia ideoita kumpuaa jatkuvasti.

– Opettelua tämä on aluksi vähän vielä itsellekin, mutta laitteella on hyvät opetuskäyttöön tarkoitetut sivut. Oppilaat voivat vaikka kotonaan suunnitella 3D-mallin ja toteuttaa sen täällä, Koistinen pohtii.

3D-tulostimella voi valmistaa tietokoneella hahmotellun mallin mukaisesti pieniä maksimissaan 15 senttiä leveitä ja korkeita kappaleita. Ompelukoneen näköinen laite sulattaa ja pursottaa ohuesta muovilangasta monenlaisia esineitä avaimenperistä piparimuotteihin. Vain mielikuvitus on rajana.

– Tämä opettaa mallintamista, avaruusgeometriaa ja automaatiota. Raumanmerellä on aina yritetty pysyä tekniikassa mukana. Nostimme 3D-tulostimen tähän CNC-sorvin ja -jyrsimen viereen eräänlaisena jatkumona.

Teknisen työn tunnilla ei ole kuitenkaan perinteisiä työkaluja unohdettu minnekään. Rinnalle on vain haettu ajan hengen mukaisia työkaluja, joissa taito ja kärsivällisyys punnitaan entiseen malliin.

– Kun kappaleen suunnittelee itse tietokoneella, niin lopputulos on kuin missä vain kädentaitojen tuotteessa. Työstöstä tulee juuri niin hyvä kuin mallistaan on piirtänyt.

Koistinen ennusti jo 2011 hankkivansa 3D-tulostimen koululle, mutta odotti ensin tekniikan yleistyvän ja hintojen laskevan. Noin 1 500 euron arvoisen laitteen hankinta oli helppo perustella koulun rehtorille.

– Koulut ovat lähteneet innokkaasti uuteen tekniikkaan. Esimerkiksi tämän yrityksen laitteita on jo noin sataan kouluun toimitettu, Koistinen tietää.