Aiheettomia laskuja liikkeellä – moni alaikäisille

Parisataa ihmistä on ottanut yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja kuluttajaoikeusneuvojiin Funlime- ja Mediabox-klubin 79 euron kuukausijäsenlaskuista. Moni tilaukseen sidotuista on alaikäinen.

Kuluttaja-asiamies toteaa, että aiheetonta laskua ei ole syytä maksaa, mutta reklamoida siitä pitää.

Hän kehottaa tekemään reklamaation sekä FC-Perinnälle että Vertivas Ltd:lle. Ensimmäinen hoitaa jälkimmäisen laskutusta.

Alaikäisen tekemä sopimus ei sido häntä ilman huoltajan hyväksyntää ja FC-Perintä on jo ilmoittanut, ettei aio laskuttaa alaikäisiä, joiden laskussa on epäselvyyksiä.

Perintää ei saa lain mukaan jatkaa, jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa ja esittää sille asianmukaisen perusteen.

Jos reklamointi ei tuota tulosta, kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Kuluttaja on saattanut osallistua kilpailuun älypuhelimella ja tulla sidotuksi tilaukseen tai päivittänyt jonkin sovelluksen.

Keskiviikon Länsi-Suomessa raumalaisnainen kertoo, miten hän sai aiheettoman laskun.