"Ainakaan en maalannut seuraajaani nurkkaan" – satama ei koskaan tule valmiiksi, sanoo eläkkeelle siirtyvä Hannu Asumalahti

Yksi kohokohdista. Hannu Asumalahti kilisteli maljoja Euroports-konsernin toimitusjohtaja Charles Menkhorstin kanssa Rauman sataman konttiterminaalin ja syvennetyn meriväylän vihkijäisissä huhtikuussa 2018.

Vuodenvaihteessa virallisesti eläkkeelle siirtyvä Hannu Asumalahti teki yli puolet työurastaan Rauman satamajohtajana.

– Marraskuussa tuli täyteen 23 vuotta. Sinä aikana ehti tapahtua paljon. Yleissuunnitelma ja kaava saatiin 2000-luvun alussa valmiiksi. Nyt rakennusala on melkein kokonaan käytetty, sanoo Asumalahti.

– Pitkään kärvisteltiin sen kanssa, ettei ollut tilaa tarjota halukkaille tulijoille. Joitakin keisejä menetimme sen vuoksi, muistelee Asumalahti.

Rauman sataman liikenne kasvoi rivakasti vuoteen 2008 saakka. Silloin tehtiin liikenne-ennätys, josta viime vuosina on jääty kauaksi.

Melkein nollasta isoksi sahasatamaksi

Painopaperien kysyntä laskee hitaasti, mutta varmasti. Suomessa on suljettu monta paperikonetta, mikä näkyy suoraan satamassa.

– Onneksi on löytynyt muuta metsäteollisuutta tilalle. On pinnistetty melkein nollasta Suomen toiseksi suurimmaksi sahatavarasatamaksi.

Miten temppu tehtiin?

– Yhdessä Rauma Stevedoringin kanssa uusittiin vanhentunutta kalustoa ja päätettiin yrittää Porin haastamista. Toimiva UPM-yhteistyö loi hyvän pohjan. Sekin auttoi Raumaa, että 2010-luvulla vietiin paljon sahatavaraa konteissa Kaukoitään.

– Nyt sahatavaran määrä voi tuplaantua, kun Metsän uusi saha Raumalla aloittaa ensi vuonna.

Uskoo konttiliikenteen elpyvän

Rauma on satsannut Asumalahden aikana paljon satamaansa. Konttiliikenne ei ole kasvanut odotetulla tavalla.

– Uskon vakaasti, että konttiliikenne elpyy. Varustamot ylireagoivat pandemian alussa, mikä johti epätasapainoon. Tänä vuonna isot varustamot ovat tehneet tähtitieteellisiä voittoja. Ennustan, että ne tulevat ostamaan uusia laivoja. Lisäkapasiteetti laskee hintoja ja kontit lähtevät liikkeelle.

Asumalahden kaudella selviteltiin – ja väiteltiinkin – sataman seuraavan laajennuksen suunnasta. Järviluotoihin päädyttiin.

Pengertiehen ja täyttöihin on käytetty meriteollisuuspuiston kiviainesta, kun kalliota on louhittu muun muassa uutta telakkahallia varten.

– Niin kannattaa jatkaa, lisätä pikkuhiljaa valmiutta Järviluodon hyödyntämiseen.

"Järviluoto Rauman kruununjalokivi"

Juuri nyt ei siltä näytä, että Rauman satama saaria tarvitsisi?

– Ei, mutta on tärkeää muistaa, että kymmenen vuotta on lyhyt aika tällaisissa hankkeissa, jotka vaativat kaavamuutoksia ja joista todennäköisesti valitetaan.

– Järviluoto on loistava paikka, Rauman kruununjalokivi, josta ison osan saa käyttöön järkevillä kustannuksilla. Se soveltuu erinomaisesti satamasidonnaiselle teollisuudelle. Pidän täysin mahdollisena, että Raumalle tulee isoakin uutta teollista toimintaa.

Asumalahti kehuu kaupungin toimineen viisaasti, kun Lakarin teollisuus- ja logistiikka-alue rakennettiin.

– Ei kukaan tule, ellei ole tarjota valmiita paikkoja. Pari vuotta teollinen projekti voi vielä odottaa, jos on varma tieto alueen valmistumisesta.

Tuntuuko, että jotain jäi vielä kesken?

– Ei oikeastaan. Satama ei koskaan tule valmiiksi. Mulla oli johtoajatuksena, ettei saa maalata seuraajaansa nurkkaan. Niin en ainakaan tehnyt. Vähintään kymmeneksi vuodeksi eteenpäin pitää olla mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen.

Sukutilan yhdestoista isäntä Ikaalisissa hoitaa metsää ja kasvattaa nurmikasveja

Hannu Asumalahti kävi tällä viikolla juomassa läksijäiskahvit henkilökunnan kanssa ja syömässä viimeisen päivällisen satamayhtiön hallituksen kanssa.

Työura on nyt käytännössä ohi.

Koti pysyy Raumalla, sillä vaimolla on vielä työvuosia edessä.

Raumalla Hannua näkee todennäköisesti harvemmin kuin ennen. Asumalahdilla on asunto myös Tampereella – ja maatila Ikaalisissa.

– Tila on ollut suvulla vuodesta 1774. Olen yhdestoista isäntä. Olen tehnyt tilan töitä pienestä pitäen ja Ikaalisissa kirjoitin ylioppilaaksi, kertoo Hannu.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut