Airiston turma puhuttaa myös Raumalla – "Herätti syvän huolestumisen, että miten tällainen on mahdollista"

Kysyimme kommentteja hyvistä veneilytavoista ja onnettomuuksien välttämisestä Rauman Moottorivenekerhon ja Rauman Purjehdusseuran kommodoreilta.

Turun Airistolla lauantaina sattunut, kahden ihmisen hengen vaatinut veneilyonnettomuus puhuttaa myös raumalaisissa veneilypiireissä.

Osallisina turmassa olivat purjevene ja moottorivene. Kysyimmekin kommentteja asiaan sekä Rauman Purjehdusseurasta (RPS) että Rauman Moottorivenekerhosta (RMVK).

– Ensimmäisenä se tietysti herätti syvän huolestumisen, että miten tällainen on mahdollista ja miksi näin pääsi käymään. Tuollaista yksittäistä tapausta on hankala sen enempää käsitellä tuntematta taustoja, toteaa RPS:n kommodori Esa Laine.

– Lähtökohtaisesti tällaisten ikävien tapahtumien kohdalla voi todeta, että nopea vene kun kohtaa hitaan veneen, niin siinä voi käydä näin, sanoo puolestaan RMVK:n kommodori Tomi Ojanen.

Onnettomuudessa kuoli kaksi turkulaisveljestä, jotka olivat purjeveneessä. Viranomaiset eivät ole toistaiseksi kertoneet, miten itse törmäys varsinaisesti tapahtui. Kuvien perusteella näyttää selvältä, että isompi ja nopeampi moottorivene on törmännyt purjeveneeseen sivusta tai takaa.

"Pitäisi lähteä omasta järjestä"

Sosiaalisessa mediassa on herännyt paljon keskustelua siitä, ovatko nykyveneilijät välinpitämättömiä. Monen mielestä näin tuntuu olevan.

Tomi Ojanen rohkenee olla toista mieltä.

– Uskallan jopa väittää, että veneilijät ovat nykyään entistä valveutuneempia ja fiksumpia. Jos mietin omia junioriaikoja, silloin piti päästä merelle kelissä kuin kelissä vaikka olisi ollut minkälainen kippo alla, Ojanen toteaa.

Molemmat painottavat, että välinpitämättömät veneilijät ovat poikkeuksia. Hällä väliä -asenteella voi kuitenkin olla ikäviä seurauksia, ja ongelma onkin ennemmin asenteissa kuin siinä, etteikö sääntöjä tunnettaisi.

Siksi Laine suhtautuu hieman epäileväisesti ajatukseen pakollisesta veneajokortista, joka on noussut Airistoa koskevissa keskusteluissakin esiin.

– Olisiko se (Airiston tapauksessakaan) auttanut? Jos joku on joka tapauksessa välinpitämätön eikä toimi sääntöjen mukaan, niin voisiko ajokortilla tällaisia tilanteita välttää? Kyllä sen pitäisi lähteä siitä vesilläliikkujan omasta järjestä, Laine linjaa.

Nopeus sovitettava tilanteeseen sopivaksi

Rauman edustalla veneilijät käyttäytyvät molempien mukaan pääsääntöisesti hyvin siinä missä muuallakin.

– Hyvin vähän on tullut eteen sellaista, etteikö noudatettaisi ohjeita tai muuta. Hyvä esimerkki on Puuvallin suntti. 99 prosenttia veneilijöistä ajaa siitä läpi hiljaa, kuten kuuluukin, kuvailee Ojanen.

– Suurin osa veneilijöistä on vastuuntuntoisia ja hoitaa asiansa hyvin. Kanssaveneilijät ovat yhteisöllistä porukkaa, ja aina saa apua, jos sitä tarvitsee, sanoo puolestaan Laine.

Molemmat painottavat maalaisjärjen käyttöä vesillä liikuttaessa. Tilannetajussa voi joskus joillakin olla puutteita, arvioi Ojanen.

– Nopeuden sovittaminen ja tilanteessa eläminen ovat sellaista, mitä ei ehkä ihan riittävästi tehdä. Niin kova kiire ei voi olla, että olisi aina pakko ajaa täysillä, Ojanen sanoo.

Laine korostaa, että turhia riskejä voi ja kannattaa välttää.

– Jos on sellainen olo, että suoriuduinko minä, miehistöni tai veneeni tästä matkasta, silloin kannattaa lykätä lähtöä ja hoitaa asiat kuntoon tai odottaa, että keli muuttuu, linjaa Laine.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut