Ajo-opetus mutkistuu, opettajatkin koulunpenkille

Luvialainen
Sari Nordlundopetti pojalleen
Aleksillehenkilöauton käsittelyä Eurajoella. Edessä oli Aleksille noin kymmenes ajoharjoittelukerta. Edelleen vuorossa ovat risteysharjoitukset eikä isolle tielle ole vielä asiaa.

Aleksi opettelee vielä pari kuukautta, ja lokakuussa täytettyään 18 vuotta hän suorittaa kirjalliset ajokokeet ja antaa ajonäytteen.

Ensi vuonna B-ajokortin ajo-opetus ei mene enää niin kuin nykyisin. Jos Aleksi olisi syntynyt ensi vuoden puolella, olisi opetus tullut kankeammaksi ja kalliimmaksi. Silloin sekä Aleksin että Sarin olisi yhdessä pitänyt ennen opetuksen alkamista osallistua autokoulun oppitunnille.

Hallitusneuvos
Eija Maunuliikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että opetuksen määrää haluttiin uudistuksessa lisätä. Autokoulun rooli siis kasvaa myös opetusluvalla hoidettavassa ajo-opetuksessa.

– Opettajan ja oppilaan pitää osallistua yhteisopetukseen, jossa pyritään parantamaan opetuslupaopetuksen laatua, Maunu selvittää.

Kyseessä on siis opetusta koskevien vinkkien antaminen. Lisäksi ajokorttia suorittava oppilas joutuu antamaan autokoulussa kesken opetuksen erillisen näytteen, kuinka opetus on edistynyt.

Nämä palvelut ovat jo arvioissa osoittautuneet tyyriiksi, eli kun hallitus arvioi vuonna 2010 uudistuksen kulunkeja, hinnannousua opetuslupaopetukselle kertyi 350–400 euroa per oppilas.

– Opetusvaatimusten kasvaminen nostaa kustannuksia, Maunu sanoo.

Jokin asia paraneekin uuden ajokorttilain myötä, sillä opetuksen antajan ei enää tarvitse olla perheenjäsen.

Uudistuksen myötä kuljettajaopetus vaihtuu kolmivaiheiseksi. Kun ajokortti myönnetään, alkaa vuoden mittainen harjoitteluvaihe. Tuolloinkin opettelija joutuu olemaan yhteydessä autokouluun.