Akateemikot risteilevät - akustiset tutkimusalukset tienaavat kaupallisessa käytössä

Polar Cruises -varustamon kuvassa tarjoillaan grilliruokaa jääkylmissä maisemissa "akateemikon" kannella.

Vaikka emme kymmeneen vuoteen ole luovuttaneet yhtään varsinaista risteilyalusta Raumalta on refenssilistamme kasvanut viime vuosina parilla aluksella.

Hollmingilla rakennettiin nimittäin Neuvostoliiton Tiedeakatemialle kaksi 6600 tonnin akustista tutkimusalusta. Akademik Sergei Vavilov luovutettiin rakennusnumerolla 265 vuoden 1988 alussa ja Akademik Ioffe vuotta myöhemmin numerolla 266.

Vavilov Huippuvuorten edustalla Poseidon Arctic Expeditionsin esitteessä vuosituhannen vaihteessa.

Joffe on sikäli ainutlaatuinen, että se on varustettu purjeilla mahdollisimman hiljaista kulkua varten. Lisäksi molemmissa aluksissa oli Baltic 33 -purjevene erikoisvarusteltuna todella hiljaista tutkimustyötä varten.

Alukset rakennettiin Venäjän rekisterin jääluokkaan L1, joka vastaa suomalais-ruotsalaista 1A jääluokkaa. Tämä teki aluksista harvinaisen monikäyttöisiä. Mainittakoon että Vavilovin kummina toimi rouva Terttu Lindfors. Hänen miehensä Ilpo Lindfors oli Hollming Elektroniikan palveluksessa lähinnä ”softapuolen” päällikkötehtävissä.

Vavilov ja sen reitti.

Jo vuonna 2002 sain käsiini venäläisen esitteen, jossa Poseidon Arctic Voyages markkinoi risteilyjä Muurmanskista Huippuvuorille ja Frans Joosefin maalle. Heti ensimmäisellä aukeamalla komeilee Vavilov ja aluksen sopivuutta arktisiin tutkimusretkiin ja matkustajamukavuutta kehutaan runsaan mitoin.

Matkustajille on varattu 40 ulkohyttiä eli lähes kaikki entiset päällystö- ja tutkijahytit. Kansiplaaneista näkee että kapteenia ei sentään ole häädetty omasta hytistään, konepäällikkö kylläkin. Kesällä 2002 maksoi yhdentoista päivän risteily 6800-8700 dollaria per henkilö, sisältäen lentomatkan Moskovasta Murmanskiin.

Sekä tutkimusalusten että joidenkin jäänmurtajien kaupallinen käyttö alkoi 1990-luvun alussa Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Varustamot ovat pienten lisätulojen toivossa olleet valmiit tinkimään aikaisemmista tavoitteistaan ja vuokranneet laivoja mm saksalaisille ja amerikkalaisille matkanjärjestäjille – ja nyt siis venäläinenkin yrittäjä on päässyt leikkiin mukaan.

Molemmat laivat tekevät eri matkanjärjestäjille 2-3 kuukautta risteilyjä Antarktikassa ja meidän kesä-aikana taas 2-3 kuukautta Huippuvuorten ja Grönlannin vesillä. Väliaikana tietysti siirrytään maapallon toiselle puolelle. Ehkä jotain tutkimustoimintaakin ehditään harrastamaan.

Vuonna 2016 "akateemikot" risteilevät edelleen. Risteilyjä voi varata mm Polar Cruise -matkatoimiston kautta. Akademik Vavilovin seuraava matka alkaa 13. kesäkuuta ja vie Huippuvuorille. Mukaan pääsee kolmen hengen hytissä vajaalla 5000 dollarilla ja sviitissä punkka maksaa tuplaten. Lisäksi hintaan on lisättävä reittilennot Huippuvuorten Longyearbyeniin.

Elokuussa on vuorossa matka pitkin Lounaisväylää Kanadan pohjoispuolitse. Lokakuussa alus on taas antarktisilla vesillä ja hinnat sen mukaisia, alkaen 1000 dollaria per henkilö ja päivä.

Hollmingin kolmas suuri tutkimuslaiva, Akademik Mstislav Keldysh on sekin esiintynyt mediassa. Monet muistavat aluksen Titanic-elokuvasta, jossa se toimi tutkimusten emäaluksena. Alushan on varustettu kahdella pienoissukellusveneellä, MIR-1 ja MIR-2, ja niistä näyttää tulleen aluksen kaupallisen ekä tieteellisen toiminnan selkäranka. Siitä ja muun muassa sukelluksista Titanicille joskus myöhemmin.

Teksti Johan Snellman

Linkki Facebook-ryhmään Rauman Laivanrakennus:
ttps://www.facebook.com/groups/raumanlaivanrakennus/

Polar Cruisesin nettisivut:
http://www.polarcruises.com/antarctica/ships/expedition-ships/vavilov

Akateemikot
Akademik Sergei Vavilov.
Rauman telakan rakennusnumero 265.
Tilaaja Neuvostoliiton tiedeakatemia.
Luovutettiin Hollmingin telakalta 1988.
Sisaralus Akademik Ioffe, numero 266, luovutettiin 1989. Ioffe on varustettu purjeilla.